Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (2j)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door castratenkoor »

Prima zo. Thesz geeft haar grenzen aan. Een fikse mep is helemaal niet erg. Gewoon kattentaal. De lol van het intimideren en domineren zal er zo snel vanaf zijn voor Yaro. Ik denk een goede keuze niet meer opsluiten. Ik heb goede hoop dat dit goed komt met deze introductie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Een rare wending, Yaro is vanmorgen dus in relatief korte tijd twee keer geslagen en sindsdien lijkt hij gewoon echt bang voor Thesz. Hij miauwt een stuk meer en laat Thesz duidelijk meer met rust. Hij zoekt haar nog wel vaker maar gaat dan ook in de buurt slapen, of als hij weet waar ze is gaat hij weer weg. Ik zat zojuist op de grond en was ze beide snoepjes aan het geven. Uit het niks schrok Yaro van iets wat Thesz deed (wat ik niet gezien heb) en hij dook in een (net of hij weer geslagen werd) en schoot direct onder het bed in. Ik moest hem lokken met snoepjes om hem daar onderuit te halen. Even later ligt Thesz nadat ik haar eerst drie keer van me af zet boven op mijn schoot, Yaro ligt heel lief voor me tegen mijn been. Thesz steekt een poot uit net op het moment dat Yaro zijn ogen dicht heeft. Het was zonder nagels en heel rustig (alsof ze haar poot wilde strekken). Yaro deed zijn ogen open, schrok van die poot zo dichtbij en was weer de klote op.

Weet niet wat ik van deze wending moet vinden.. Of is ook dit normaal gedrag? :eboohoo:

Misschien reageer ik te veel maar ik heb deze week vakantie, dus mooi veel thuis dus ik zie veel. Beetje om eigen onduidelijkheid en onzekerheid weg te halen en andere mensen die meelezen of in de toekomst dit topic vinden veel informatie te geven die ze mogelijk herkennen.

De fokker zei dat Thesz nooit een kater te baas zal zijn, en dat zal haar karakter ook niet willen volgens de fokker. Nou, daar begin ik toch te twijfelen aan. Of Yaro is zo'n watje dat hij zo makkelijk over zich heen laat lopen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door castratenkoor »

Ik ben van mening dat je je geen zorgen hoeft te maken. Ze lossen dit samen prima op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Hoe gaat het? Met ups en downs.

We zitten op het punt dat Yaro Thesz over het algemeen accepteert als ze boven is. Loopt vaak met een boog om haar heen en geen langdurige staarpartijen meer. Dit resulteert wel dat Yaro veel onder slaapt. Maar goed dat komt wel goed! :)

Yaro is echt een grote vreetwolf, hij doet dus ook alles voor eten. Vanmorgen hebben ze beide op mijn schoot gelegen toen ik ze snoepjes gegeven had terwijl ik op de grond zat. Thesz 4x van me af moeten zetten. Op dat moment zaten ze soms met de koppen tegen elkaar te eten. Totale acceptatie en ontspannen! Op een gegeven moment kwam Yaro op mijn schoot liggen en daarna ook Thesz. In het begin wat onwennig maar goed gegaan. :) Helaas geen telefoon in de buurt om foto's te maken. :(

Hoe goed dat het soms gaat, hoe slecht gaat het andere momenten. Maar ik denk dat het erbij hoort. Vandaag is de tweede dag dat Thesz de hele dag onder geslapen heeft. Ook deels omdat Yaro het niet wist maar dit versterkt wel haar vertrouwen - en het gevoel dat onder 'everything happens' - en het boven dus maar saai is. Toenstraks weer een momentje dat ik ze brokjes aan het geven was. Koppen tegen elkaar, maar soms zag ik dat Yaro weer eens iets in zijn kop haalde. Even afleiden en het ging weer goed. Totdat Yaro er genoeg van had, Thesz een mep verkocht, Thesz probeerde terug te slaan maar miste en liep een meter weg. Even later rende Yaro met een rotvaart op Thesz af om voor haar plots te stoppen. Thesz schrok en ging direct naar boven. Dit gebeurde gister ook rond 18 uur waarna ik Thesz de hele avond niet meer gezien had. Dit ging me niet vandaag weer gebeuren dacht ik dus niet lang erna Thesz gaan halen en onder op de bank gelegd. Yaro kwam even later bij me op de bank liggen en zag toen Thesz pas. Beetje aan het mopperen en staren maar dit werd eigenlijk al snel minder. Nu liggen ze beide op de bank te slapen. Wel met een twee meter ertussen maar goed :) Ze liggen ontspannen te slapen.

Het lijkt alsof Yaro Thesz tot een bepaalde hoogte accepteert/ tolereert maar als ze te lang onder is moet ze wegwezen. Is dit normaal kattengedrag? Ik verwacht dat de momenten dat Thesz onder 'mag' zijn steeds langer gaan duren.

We zijn er wel allemaal uit, ook Yaro en Thesz dat Yaro de baas is. Totale acceptatie is op dit moment het doel, vanuit daar gaan we verder met hun maatjes te maken!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Rik »

Denneke schreef:Hoe goed dat het soms gaat, hoe slecht gaat het andere momenten.
Wat jij omschrijft vind ik echt niet "slecht" hoor. Ik denk dat je het zelfs goed kunt noemen. En wat jij goed noemt is dan perfect :) (klinkt misschien raar maar af en toe een mep onderling is helemaal niet slecht)

Fijn dat Yaro na die mep van Thesz toch zichzelf gebleven is en zich niet laat wegdrukken. Hij blijft dus toch de overhand houden en daar moet Thesz maar mee om leren gaan. Het heen en weer gemep zullen ze nog wel even blijven doen, denk ik, maar dat is dus helemaal niet erg en zal steeds minder worden. Er vliegen geen vlokken rond en beide gaan ze er ook niet vol op in en trekken zich na een mep terug (zoals het sociaal ook hoort).

Goed dat je Yaro ook kunt "lezen" en ziet wanneer die iets uit wil halen. Je zult het niet altijd tegen kunnen gaan maar zeker de "snoep" en speel-momentjes zijn goed voor het vertrouwen onderling.

Thesz is er nu een week en ik denk dat je echt wel tevreden kunt zijn.
(Samen slapen in een mandje is natuurlijk het uiteindelijk doel :))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Ze is er nu twee weken, hoe gaat het? We zien kleine stapjes. Ze hebben al samen op mijn schoot geslapen tegen elkaar aan. Ze eten praktisch altijd samen en dit gaat zonder problemen, ook uit elkaars bakje eten is geen probleem. Wel wordt er wat geschrokt nog maar dit zal tezijnertijd minder worden.

Thesz wordt boven de grootste deel van de tijd geaccepteerd, de laatste paar dagen accepteert Yaro haar onder ook steeds meer. Andere momenten intimideert Yaro haar toch waardoor ze terug deinst. Het komt soms nog wel eens voor dat Thesz zo onder de indruk is dat ze naar boven vlucht, hierdoor lijkt een jachtinstinct van Yaro getriggerd te worden waardoor hij achter haar aan vliegt. Ze eindigen dan boven met Thesz verstopt onder een kast en Yaro intimideren ervoor, totdat hij op een gegeven moment stoer weg loopt. Maar steeds vaker stopt Yaro al onder aan de trap.

Thesz is nog heel veel boven, eigenlijk te veel waardoor we haar boven niet meer te eten geven. Ze weet ondertussen heel duidelijk dat ze onder eten krijgt.

Thesz is een hele grote goedzak die alles goed vind, Yaro is soms wat jaloers en je merkt heel goed dat je Yaro eerst/ meer aandacht moet geven anders pikt hij Thesz niet. Zo van ik was hier eerst en ik krijg ook de meeste aandacht. Thesz zit erbij en kijkt ernaar.

We zijn dus op de goede weg maar zijn er nog lang niet, we hadden niet verwacht dat het toch zolang zou gaan duren. We dachten, de eerste week wordt er wat geruziet maar daarna liggen ze al samen in een mandje... Maar helaas. Een band creeeren duurt wel wat langer maar we zijn van mening dat dit wel goed gaat komen.

Ik zal zo nu en dan bij noemenswaardige dingen nog wat posten maar ik denk dat we voor nu langzaam kleine stapjes maken die het noemen niet waard zijn.

We hebben en nemen de tijd. Ze hebben nog niet één keer een echte aanvaring gehad. Wat gemep, geblaas en gejaag. Blazen heb ik al dagen niet meer gezien.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Adriana »

goed beschouwd en alles op een rijtje gaat het eigenlijk geweldig goed.
band opbouwen kost bij al wat oudere gevormde katzels nou eenmaal wat meer tijd en dit is de kater/poes-combinatie. dat kan soms lastiger zijn.
maar samen eten en samen op schoot slapen.. dat moet een hele vracht sibeer zijn.... dat is met twee weken toch al heel mooi?
sommige stellen halen dat al niet..
en dat Yaro heer des huizes is en zich ook zo voelt is te begrijpen.

heeft hij nog last van zijn oude kwaal? (=> overmatig wassen en haren voorpoot uittrekken..)
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 87#p662387
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Tjahhh die kwaal. Wat moet ik daarvan zeggen. Het blijkt allemaal wat gecompliceerder dan dat we dachten. Het zal waarschijnlijk ook geen stereotyp gedrag zijn. We merkten op een gegeven moment dat hij alleen aan zijn poot zit als je hem aan zijn achterrug aait. Of dit altijd zo is geweest durf ik niet te zeggen maar dit terzijde. Toen was Thesz al gepland om te komen en erg welkom. Maar toen al niet meer echt met de gedachte dat Yaro een maatje miste.

Een week nadat we bij Thesz zijn gaan kijken had Yaro opeens een vlo en strontjes in zijn vacht en twee wondjes naast elkaar waar hij waarschijnlijk gebeten is. We hebben hem goed gecontroleerd maar konden niks anders vinden, hele huis onder handen genomen, Yaro behandeld en een dikke week later kwam Thesz. Na een paar dagen constateerden we bij Thesz ook een vlo, weer hele huis gedaan en Thesz behandeld. Zij heeft een hele lastige gedraaide vacht waar je heel moeilijk op de huid kan kijken maar hebben op die ene vlo niks meer bij haar gezien. Fokker zei dat ze de volgende keer met Yaro mee mocht behandeld worden. We hebben haar direct opgebeld en dit uitgelegd. Ze ging thuis controleren maar had nog niks gemerkt. Dit laatste was dus 1,5 week geleden.

Het is ons totaal onduidelijk waar deze twee vlooien vandaan komen, of ze misschien bij het eerste bezoek van Thesz zijn meegereisd, of onder onze schoenen of dat Yaro die uit de tuin heeft (Een afgezet stuk van 20m2 maar alleen een hele lage buxushaag die niet echt dicht is (in aangroei). Toch is uit voorzorg het afgezette stuk geschrobd met schoonmaakazijn.

We hebben niks in huis gezien, alle dekentjes enzo meerdere keren gewassen. Gelukkig geen taptijt helemaal niks. We hebben geen enkel ander stadium kunnen vinden in huis, ook niet op plekken waar ze heel veel slapen. Helemaal niks. Twee vlooien dus op twee dieren.

Yaro zit uit zichzelf niet (amper) aan zijn poot. Echter aai je hem over zijn achterrug (bij zijn staart) gaat hij weer naar zijn poot. Alsof het een reflex is. We zijn bij de allereerste constatering bij de dierenarts geweest, op overgewicht na was hij prima gezond. Als ik nu in zijn vacht kijk zie ik op zijn rug huidschilfers maar geen krabjes, geen strontjes en geen beestjes.

Dus we weten het niet. We zijn op dit moment huiverig om weer met hem naar de dierenarts te gaan omdat hij dan van slag is, terug bij Thesz komt. We weten het niet.

Zelf denk ik dat hij misschien wel eens een huisstofmijt allergie zou kunnen hebben. Hij heeft eenmaal per week zwarte korstjes bij zijn neus (opgedroogde snot en stof), alsook in zijn ooghoeken. Dit laat hij heel gemakkelijk weghalen. Thesz heeft nergens last van.

We stofzuigen dagelijks, overal een harde vloer. Zeg het mij...

Dit bewust niet eerder hier vermeld omdat het voor dit topic niet echt relevant was. We dachten dat het los van elkaar stond, maar misschien toch niet. Thesz is nog altijd meer dan welkom. Het zijn beide twee schatten van dieren en vooral als ze dalijk echt maatjes zijn!! Maar of Yaro echt een maatje 'zocht'? Tjah...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Adriana »

Denneke schreef:...Zelf denk ik dat hij misschien wel eens een huisstofmijt allergie zou kunnen hebben. Hij heeft eenmaal per week zwarte korstjes bij zijn neus (opgedroogde snot en stof), alsook in zijn ooghoeken. Dit laat hij heel gemakkelijk weghalen. Thesz heeft nergens last van.
als je goegelt op 'krentenbaard kat foto's' dan krijg je een aantal afbeeldingen van een hardnekkige kwaal.
kijk eens of je iets herkent bij Yaro.

en als dat het geval is, kijk dan ook eens naar het middel sical bij huisdierendokter.
uit de klantenreacties maak ik op dat het in veel gevallen afdoende helpt, wel langdurig behandelen.
lang niet leverbaar geweest.

dierenartsen zetten vaak prednison in maar dat heeft akelige bijwerkingen en voorzover ik begrijp is dat alleen maar symptoombestrijding.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Hier had ik inderdaad al op gezocht maar dat is het niet. Het is echt een ophoping van viezigheid wat opgedroogd is tot een hard zwart snotje op de onderste rand van zijn neusgaten. Bij zijn ogen zit dan hetzelfde en is ook zo weg te halen (Vergelijkbaar met de korrels 'slaapzand' wat een mens smorgens wel vaker heeft, alleen bij Yaro zwart in zijn traankanaal onder zijn oog. Net of hij het zelf niet schoon gehouden krijgt. Er zit ook geen wondje onder, puur viezigheid.

We gaven natvoer op plastic bordjes, die zijn direct weg gedaan al zeker een maand geleden. Just to be sure.

Ik bel na het weekend eens met de dierenarts voor de huidschilfers. We dachten eerst dat we zelf de huidschilfers veroorzaakten door de borstel. Maar dat lijkt toch niet zo te zijn.
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Thesz is drie weken hier en we zitten nu op het niveau van acceptatie. Soms wordt nog argwanend of met één oog open geslapen maar ze eten altijd samen en hebben de laatste dagen geen aanvaringen meer gehad. Ik heb gister zelf iets gezien wat leek op dat Thesz Yaro uitdaagde om te spelen (!) Ze gebruiken dezelfde kattenbakken. We hebben drie kattenbakken, 1 wordt niet meer gebruikt of voor een plasje af en toe, de andere twee door beide katten. Worden allemaal wel iedere dag schoon gemaakt.

Momenten die voorheen spannend waren of "escaleerden" in meppen, blazen of rennen zagen we langzaam al veranderen in slaan zonder nagels. Tijdens dit soort spannende momenten nu kijken ze elkaar aan, neuzen en gaan dan tevreden hun eigen weg weer op.

Enkele sfeer foto's, de laatste 2 dagen slapen ze eigenlijk altijd in de buurt van elkaar. Vooral overdag liggen ze samen op een stoel. In de avond op de bank bij ons.

(Wat heel erg opvalt aan deze foto is natuurlijk dat Yaro veel dikker is haha, maar hij is al afgevallen! :D Maar vooral het verschil in lengte in staart.) Thesz heeft sowieso een zachtere mooiere vacht, sinds drie dagen krijgen ze beide zalmolie. Kijken of dit Yaro zijn oude kwaal verbeterd en zijn vacht zachter en mooier wordt.)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ondanks de momenten welke voor ons mensen soms erg spannend en zielig waren we heel erg blij mogen zijn met het resultaat wat we al behaald hebben.

Wat wel heel opmerkelijk is, toen we net Yaro kregen heeft die zeker de eerste 2,5 maanden boven gezeten waarna hij langzaam naar onder kwam. Thesz is nu 3 weken hier en is vanaf dat ze dik twee weken hier was al grotendeels onder overdag. Dit terwijl er een grote onbekende Sibeer rond liep onder. Bevestigd wel dat Yaro toch niet veel gewend was voordat hij bij ons kwam en toch waarschijnlijk een groot deel van zijn leven op een kamertje heeft gezeten. :( Erg zielig als we daar aan terug denken, maar gelukkig voelt hij zich nu helemaal thuis in een forever goed huisje! :)

Volgende stap is dat ze elkaar niet enkel accepteren maar ook gaan liefhebben. Twee maatjes voor het leven in een forever home! We zijn goed gezind! :)

Er zullen nog wel wat updates komen verwacht ik maar lang niet zoveel meer. Ik wil jullie alvast heel erg bedanken voor alle hulp en goede raad! Heeft ons op momenten echt gerust gesteld! Super! :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door castratenkoor »

Hartstikke goed, eind goed al goed. Dat pakt super uit met die twee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Rik »

Dat ziet er heel goed uit. Lekker pal naast elkaar eten en heerlijk relaxed slapen. En dat na 3 weken. Je moet inderdaad ook niet vergeten dat we het hier over volwassen katten hebben. Heerlijke foto's.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Dinky »

Dat ziet er super uit!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Paasnini »

Ben benieuwd hoe het nu gaat. De schilfers, zitten die op de rug voor de staart vooral? Dan kan dat simpel komen doordat je kat door overgewicht niet helemaal goed in staat is die plek goed te verzorgen. In plaats van zalmolie zou je ook Allerderm kunnen kopen, dit zijn pipetjes (net als vlooienmiddel) en die werken erg goed voor de huid.
Plaats reactie