Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (2j)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Adriana »

lijkt dat dit een geweldig happy end gaat worden en ook nog in betrekkelijk korte tijd.
heb het hele traject nog eens teruggelezen en complimenten voor jullie aanpak en het eindresultaat mag er zijn: je had niet beter kunnen hopen..! en fokker ook helemaal gelukkig denk ik..
knuffels voor beide siberen ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Rik »

castratenkoor schreef:Blazen heeft niks te maken met machtstrijd/rangorde.
Nee, maar daar kan wel onzekerheid en blazen uit voortkomen. Maar zo gemoedelijk als de intro gegaan is verwacht ik daar geen problemen mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Dinky »

Klinkt zeer positief :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Dank jullie voor de reacties! We zijn ondertussen 24 uur verder en een hoop gebeurd waarvan we niet weten of dit allemaal goed gaat.

Positieve dingen zijn er zeker, ze hebben beide al dezelfde kattenbak gebruikt. Ze eten beide en Thesz komt steeds meer door het hele huis. Yaro zoekt hasr duidelijk op en dit zorgt voor confrontaties. Horen erbij maar wat is acceptabel? En wanneer grijp je in?

Gisteravond toen we naar bed gingen en onze tanden aan het poetsen waren hoorden we een gejank van Yaro, achteraf zijn we te snel naar onder gerend maar goed. De deur van de woonkamer hadden we gesloten omdat het huis dan ook groot genoeg is en we dit altijd doen.. Toen ik in de keuken kwam zat Thesz op de stoel van Yaro en Yaro stond er een meter vanaf. Duidelijk bang, staart tussen de benen, grote pupillen, bange oren. Ik denk dat hij een snaai heeft gehad toen. Maar hij maakte zich niet helemaal uit de voeten, heel langzaam draaide hij zich terug richting Thesz en met hele kleine stapjes ging hij terug zonder oogcontact te maken. Dit verliep rustig dus we hebben ze gelaten voor wat het was en zijn naar bed gegaan.

Om half 6 vanmorgen werden we wakker door het geren van de twee katten achter elkaar de slaapkamer in, Thesz schoot onder een stoel in en Yaro stond op een meter te kijken. Thesz was duidelijk bang, ook Yaro zag er bang opgefokt uit. Ik denk dat Yaro Thesz heeft opgejaagd. Eerste filmpje was heel even hierna. Er wordt een hoop geslopen.

http://www.youtube.com/watch?v=D2-g3ZwLyFk

Zojuist wordt ik wakker met de volgende filmpjes in opvolgende volgorde. Misschien teveel filmpjes maar mogelijk zien jullie subtiele lichaamshoudingen die wij niet zien. Vooral het laatste filmpje is kenmerkend voor vandaag, Yaro neemt initiatief en Thesz deinst achteruit. Gister dacht ik dat Thesz de baas ging worden, nu zie ik toch duidelijk dat Yaro wel eens de dominanste kan zijn.

Yaro kan met momenten erg miauwen (vooral laatste filmpje), ik dacht dat katten dit onder elkaar niet deden?

https://youtu.be/dkuH9oMiw14

http://www.youtube.com/watch?v=VVskHUIkufA

http://www.youtube.com/watch?v=rtU2ybm_pls

http://www.youtube.com/watch?v=lSt5LfDexSE

Bij dit filmpje zit Thesz achter de deur:
http://www.youtube.com/watch?v=oqIKEz6YPns

Duidelijk een confrontatie te zien:
http://www.youtube.com/watch?v=UwxSKoawfDw

Is dit nu normaal gedrag? Of moeten we ons zorgen maken? :p Yaro blijft Thesz opzoeken. Kunnen een halve meter van elkaar minutenlang liggen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door castratenkoor »

Vrij normaal gedrag. Yaro ziet Thesz als indringer in zijn huis. Hij vertoont dreigend en dominant gedrag. Het is onvoorspelbaar hoe dit af gaat lopen. Zolang het bij dreigen blijft zou ik niet ingrijpen. Is normaal dominant gedrag van de oorspronkelijke hoofdbewoner van dit huis. Hij maakt zich groot, hij staart dreigend en hij wrijft zijn geur langs dingen.

Zolang Thesz onderdanig blijft zal er niks gebeuren - denk ik en hoop ik. Zij maakt zich, op het onderste filmpje goed te zien, klein en doet oren plat. Klaar om een eventuele dreun op te vangen.

Als zij echter terug gaat "strijden" en dus ook dreigen dan kun je beter een langzamere introductie doen. Door middel van een hordeur. Zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken, maar niet verwonden. Persoonlijk zou ik dat meteen bij het begin gedaan hebben. Maar als het op deze manier uiteindelijk goed komt, dan is er niks aan de hand. Als jullie slapen of niet thuis zijn zou ik ze eigenlijk in dit stadium liever scheiden.

Je kunt dit beter in goede banen leiden en geen risico nemen dat er een enorme aanvaring plaatsvindt.
Als ze elkaar aanvliegen ben je verder van huis en dat wordt het een hele onderneming ze ooit nog te koppelen. Je kunt ze eventueel helpen door om en om te aaien, borstelen, kammer, zodat ze meer naar elkaar en naar jou gaan ruiken. En afleiden met spel en lekkers wil ook nog wel eens de druk van de ketel halen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Rik »

Het gaat nog steeds wel goed, hoor. Ik noemde eerder de woorden machtstrijd/rangorde. Misschien was dat wat sterk uitgedrukt (en te vroeg in een intro) maar hier zie je dus echt het aftasten van elkaar. ."Wat hebben ze aan elkaar?", "Kunnen ze die andere haarbal wel vertrouwen?". Yaro is duidelijk degene die het meeste vertrouwen heeft (zie je zeker in het laatste filmpje) maar Thesz staat in ieder geval haar grond (maar onderdanig). Ik zie dat Yaro ook niet echt agressief is. Er is nog geen fysiek contact geweest? Dus echte uitvallen naar elkaar, blazen een slaan e.d.? Want zolang ze gewoon zo doen als in de filmpjes dan komt dat vanzelf goed. Het heeft alleen zijn tijd nodig. Als één van de twee echter wel in de aanval zou gaan dan kan het snel fout gaan. Dan is de opgebouwde vertrouwen verloren en is een traditionele intro nodig. Maar dan is er al zo'n deuk dat dit een stuk moeizamer zal gaan.

Edit: Ik zie dat Dinie (castratenkoor) me net voor is. Inderdaad met ze spelen kan helpen en als je echt voelt spanning oploopt bij dit soort ontmoetingkjes misschien gescheiden houden als ze alleen zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Thx voor de snelle reacties! We waren er toch een beetje ongerust over maar toch inderdaad ook het idee dat dit gewoon een dominantie'spelletje' is, bepalen wie de baas is. Ik ben nog zeker een week vrij thuis, dus in die periode wil ik zolang het zoals nu gaat niet alleen laten. Juist daarom deze week hier voor uitgekozen zodat altijd iemand thuis is, ook als ik even weg ben mijn vriendin wel thuis is.

Het heeft inderdaad de revue gepasseerd om te beginnen in een gescheiden ruimte, alleen dan creëer je iets. De cattery waar ze vandaan komt doet het altijd zoals we nu gedaan hebben en ze heeft nog nooit gezien dat het niet goed gaat. Misschien scheelt het dat het een goedaardig ras is.

We dachten altijd dat Yaro een goedzak is, maar Thesz is een nog grotere goedzak. Dus we hopen echt dat zij zich onderdanig blijft opstellen en ze zodoende een rangorde bepalen en dikke maatjes worden.

Om en om aaien borstelen doen we heel veel al. We dachten al aan om even een paar dagen niet te stofzuigen zodat geurtjes mogelijk in elkaar over gaan. Maar we mogen ze dus op zo'n moment zoals het laatste filmpje onderbreken en afleiden met een snoepje bijvoorbeeld? Ik dacht juist ze hun gang te laten gaan dat ze het zelf 'uitvechten'?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door castratenkoor »

Ja hoor je mag spanning best heel zacht en rustig onderbreken. Maar laat ze niet schrikken, want dan bereik je het tegenovergestelde van rust. Ga er heel rustig naartoe en ga bij ze zitten op de grond. Beste is Yaro altijd als eerste te aaien, benadruk dat hij de alfa-kater is.

Blazen is geen teken van agressie. Als Yaro Thesz achteruit in een hoek drijft met een staar-sessie, dan kan het gebeuren dat Thesz gaat blazen. Daar is niks mis mee. Dat is geen agressie, dat houdt in - ik vind dit niet leuk en ik voel me bedreigd.

Zo wordt ook het kopjes geven met de staart strak omhoog weleens verkeerd vertaald. Dat betekent niet - ik vind jou lief - dat betekend dit is van mij en dus moet het naar mij ruiken.

Zelfs het uitdelen van een enkele mep is niet erg. Zolang ze elkaar maar niet echt vol in de haren vliegen waarbij gegil klinkt en de haren in het rond vliegen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Vanmiddag een hordeur gemaakt zodat ze in de nacht en als we weg zijn apart kunnen zitten. Strijd duurt voort maar gelukkig zijn er ook positieve momenten. Het blijft bij dreigend, blazen en Helaas genoeg soms ook jaaggedrag.
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Vannacht hebben ze voor het eerst apart gezeten met de hordeur ertussen. Dit is zonder problemen verlopen. Ook beide bij de hordeur laten eten en snoepjes gegeven. Zodra de hordeur open ging werd Thesz onrustig en zodra ze haar kans zag was ze op weg naar boven, Yaro liep er achteraan en toen begon Thesz te rennen en Yaro dus ook met als gevolg dat Thesz op de slaapkamer onder een kast zat en Yaro ervoor. Lastig om te zien, er werd door Thesz geblazen, Yaro deed alsof het allemaal niks boeide.

Op dit moment blijft Yaro Thesz opzoeken, zij zit op het zolderportaal. Yaro heeft zojuist de hele kamer van Thesz onderzocht.

Wat is vannacht nu de bedoeling? Yaro in de kamer en Thesz het hele huis zodat zij kan snuffelen? Of dekentjes wisselen en Thesz toch in de kamer?

Een feliway verstuiver is nu te laat toch? We hebben de verstuiver, alleen een navulverpakking kopen. En waar zouden we hem moeten plaatsen? Kamer van Thesz? Gangetje tussen keuken en kamer Thesz? Centraal in huis? Woonkamer? Waar Thesz overdag veel zit? (Op zolder)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Gelukkig zijn er ook een hoop goede momenten. Dit stemt me wel erg hoopvol. Na bovenstaande post had ik valeriaan gedruppeld op een muisje en naar boven gebracht. Thesz en Yaro waren toen beide op de 1e verdieping. Yaro begon zich eerst te bemoeien met het muisje en ging hier heel erg in op. Ik heb ze daarna snoepjes gegeven, zie onderstaand filmpje.

Er zijn ook mindere momenten maar dit vind ik toch wel en groot pluspunt na hoe Thesz vanmorgen snel weg ging. Ik heb sowieso het idee dat Yaro op een meer vriendschappelijkere manier toenadering zoekt dan gister.

http://www.youtube.com/watch?v=60Xi5Pua_BE
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze 's nacht om en om in de kamer opsluiten. Het is vrij normaal dat Yaro zich laat gelden als baas in huis. Hij loopt dus weg als zij in een hoek of onder de kast zit te blazen. Dat is prima. Dat blazen van Thesz is angst en onderdanig. Dat doet een in het nauw gedreven kat. Als Yaro dan wegloopt heeft hij gewonnen. Hij zal dan vermoedelijk langs dingen gaan strijken met zijn wangen.

Valeriaan is een goed idee om de spanning wat weg te nemen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Rik »

En Thesz moet het ook van die momentjes hebben zoals op het filmpje. Overigens kun je zien dat je Thesz nog nét wat te vroeg ging aaien (ze duikt weg onder je hand, nog net een beetje te veel "spanning"). Zolang Thesz niet in paniek uitvalt naar Yaro (bijvoorbeeld uit angst na achterna gezeten te zijn) gaat dit prima. Yaro is lekker relaxed en laat zich dominant gelden en zolang hij geen agressie uitstraalt (wat ik niet echt zie) zal Thesz ook steeds minder angstig worden. Tijd, tijd, tijd :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Gister is de dag prima verlopen, Yaro bleef Thesz opzoeken en met momenten intimideren leek het. Thesz slikte dit en over de hele dag meerdere keren gehad dat ze neus aan neus stonden zonder dat er iets gebeurde. Een geslaagd dagje dus. Doordat we de dag zo goed eindigden en het begin van de dag met het openen van de deur niet zo goed ging besloten niemand apart te zetten. Toen we gingen slapen waren ze beide boven op de slaapkamer en dit ging goed. Beide goed aandacht kunnen geven, er werd gekeken maar verder niet lelijk gedaan.

In de nacht werd ik wakker en Yaro lag nog steeds op dezelfde plek te slapen, Thesz liep rond. Weer later werd ik wakker van gemiauw toen Yaro naar onder liep. Toen lag Thesz op de stoel waar Yaro al zo lang lag. Niet lang erna kwam Yaro terug naar de stoel en is Thesz ergens anders gaan liggen. Dit verliep allemaal erg netjes dus. Vanmorgen toen ik wakker werd waren beide katten heel relax op de slaapkamer. We hebben beide nog snoepjes kunnen geven kop aan kop. Dit ging heel erg vriendschappelijk en gemoedelijk. Tot even later Yaro wilt neuzen (lijkt het) (Toen waren de snoepjes al weg), Thesz in een keer begint te blazen en Yaro een goede mep verkoopt. Hier heeft hij een krasje bij zijn oog aan over gehouden. Godzijdank niet in zijn oog! Yaro was duidelijk impressed en droop af. Even later toen Yaro onder was en terug naar boven kwam zat Thesz bij de trap te wachten, Yaro wilde langs lopen en kreeg toen opnieuw een mep. Ik kon een verbale ingreep niet onderdrukken waarop beide zich snel uit de voeten maakten.

We beginnen dus een beetje het idee te krijgen dat Thesz erg vrij begint te worden wat goed is maar zich hierdoor veel gaat permitteren. Ik heb bij Yaro op het gedrag in het filmpje (en dat was ook de laatste keer geloof ik) nog niet zo'n gedrag laten zien als Thesz alweer twee keer vandaag. Is dit normaal gedrag? Of gaat Thesz misschien toch de dominante dame uithangen? Opzich maakt het ons niet uit wie de dominantste is, zolang ze er beide vrede mee hebben. Ik geloof dat Yaro nu eerder bang dan dominant is.

Bijgevoegd een par foto's van gister, ik heb echt het idee dat ze afgewisseld van elkaar elkaar accepteren. Dan is Yaro heel ontspannen met een wegkijkende blik en knipperende ogen. Andere moment doet Thesz dit. Ze zaten zojuist een drie meter van elkaar af, nu twee meter en beide wenden ze hun blik af en knipperen ze met de ogen. Wat erg positief is. Thesz is in ieder geval van de zolder portaal af (foto 2), het is maar 1 m2 groot ofzo.

Zodra Thesz een schoot ziet klimt ze daarop en gaat ze liggen, Yaro is ook een schootligger maar niet zo erg als Thesz. De laatste foto is hoe ze net heel ontspannen lagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Rik »

Ik gaf al in een eerdere post aan dat ik wel af en toe dat blazen zou verwachten (in dit geval van Thesz dus omdat zij wat angstig is/was). Nu ze wat zekerder geworden is kan er dus ook een keer een mep bij komen van haar. Dinie zei ook al dat dat dus niet zo erg is. Allemaal onderdeel van het elkaar leren kennen en aftasten. Op de laatste foto heb ik wel het idee dat ze elkaar nog een beetje in de gaten houden (zie de oortjes en de niet complete lig-houding van Thesz) maar de schootfoto's lijken mij wel heel relaxed. Zoals ik het nu zie is er nog steeds niets aan de hand. Het lijkt mij wel normaal dat Thesz degene is die de mep uitdeelde nu ze wat zekerder wordt. En dat Yaro er dan niet volop induikt is prima. Misschien dat als Yaro genoeg krijgt van de mep(jes), dat hij er een keer één teruggeeft. Ik hoop dat Thesz wel ziet dat Yaro niets doet en dat het bij een incidentele mep blijft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie