Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (2j)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Drie weken verder, hoe gaat het? De laatste weken hebben we eigenlijk geen hele grote veranderingen gehad. Thesz wordt merendeel van de tijd getolereerd, eens per dag ofzo gebeurt er toch iets waardoor Yaro dreigt/ domineert. Hij slaat dan ook maar ik geloof niet echt met nagels, vooral op jaloerse momenten of als Thesz erg snel of onverwachts reageert. Het grote verschil met in het begin is dat er eigenlijk geen geluid gebruikt wordt en dat Thesz niet meer naar boven vlucht. Ze zijn beide altijd onder, ook in de nacht. Alleen als wij boven zijn komen ze naar boven.

Er zijn momenten dat onduidelijk is of er nu gespeeld wordt of gejaagd. We zien hier echt niet het verschil in. Yaro sluipt dan en sprint dan op Thesz af waarop Thesz weg rent en Yaro er achteraan. Soms zijn de rollen omgekeerd en soms springt Thesz dreigend richting Yaro, lijkt alsof het intimiderend is, Yaro reageert er niet op. Dit terwijl Yaro heel duidelijk de baas is.

Soms wordt Thesz in een hoekje gedreven en gaat dan liggen, bied zich kwetsbaar aan, ligt op haar zij maar wel de oren plat en dan wordt er wat heen en weer gemept. Dit is 'ruzie' maar en heel duidelijk verschil met bovenstaande.

Een ander moment liggen ze rustig bij een van ons op schoot, tegen elkaar op. Dan lijkt het alsof Yaro Thesz wil wassen maar bijt dan, ook soms in de nek alsof hij haar wilt bespringen. Thesz is hier niet van gediend en gaat dan weg. Maar wat er dan gebeurd? Of Yaro gewoon niet weet hoe hij zich moet gedragen?

Het gaat dus heel erg met ups en downs, maar dit is normaal denk ik.

Eergister waren we toevallig bij de Intratuin, daar verkopen ze sinds kort KVV. Al meer van gelezen dus een worst meegenomen om te proberen. Beide eten het direct op zonder problemen, terwijl ze vaak moeilijk om te zetten zijn. Zijn aan het overwegen om over te gaan naar KVV. Maar dan wel als we de voorraad voer ver op hebben, hebben net alles nieuw.

We hebben drie kattenbakken staan, heel toevallig dat één kattenbak veelal niet gebruikt wordt op een bepaalde dag, maar morgen weer wel en een andere kattenbak weer niet. Ze gebruiken beide dezelfde kattenbakken gelukkig! :)

Allerderm zal ik eens naar kijken. Thx! :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Rik »

Lijkt me nog steeds prima gaan. Het jagen is een vorm van instinct en spelen maar zoals je het omschrijft wordt er niet gevochten. Af en toe een mep zonder nagels is gewoon "communicatie" :) En dat Thesz ook af en toe achter Yaro aangaat bevestigd dat dus. Het achter Thesz aanzitten totdat ze plat in een hoekje ligt lijkt wel dominerend en hopelijk wordt dat wat minder (maar het hoort er ook gewoon bij).

Als je overstapt op kvv, lees je je dan wel nog even in? Ik las laatst barfplaats dat kvv alleen niet voldoende zou kunnen zijn en je nog vitamine bij moet geven (??)
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 9#p3177909
En bloedonderzoek bij beide na een jaar is dan misschien wel verstandig (sowieso handig als ze ouder worden om de zoveel jaar).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Je hebt verschillende soorten KVV, compleet en niet compleet. Compleet als je één soort voert maar ook pas als je vier verschillende diersoorten voert.

In feite geef je met KVV gewoon 'gehakt'. Alles is door een gehaktmolen geduwd en ziet er daardoor niet zo ranzig uit. Hiermee leg je natuurlijk wel het vertrouwen in de producent dat alles wat erin gaat kwalitatief goed is.

Heel typisch trouwens met betrekking tot het achter elkaar aanrennen. Heel goed te zien dat Thesz vaak een rechtopstaande staart heeft met een gebogen puntje. Echt de staart die een kat heeft als ze op haar gemak is. Wil dit automatisch zeggen dat ze 'spelen' of een poging doen tot? :P
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Dinky »

Het probleem met KVV is dat je niet weet welke grondstoffen erin zijn gegaan en wat voor kwaliteit die hebben.

Ik heb ook mijn vraagtekens gezet bij dat topic op barfplaats maar dat blijkt (volgens holistisch dierenarts Tannetje Koning) een storm in een glas water te zijn volgens de laatste berichten in dat topic.

Wel is het zo dat je zelf kritisch moet kijken naar de samenstelling omdat compleet niet altijd even compleet is. Verdiep je dus ook zeker meer in BARF en de verhoudingen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Rik »

Ja, ik zag vanochtend ook de laatste berichten langskomen daar. Gelukkig dus niet standaard te weinig vitamientjes bij KVV maar het is inderdaad een complexe materie waar je je wel even in moet verdiepen. Zelfs als je kiest voor KVV compleet. Voor mij nu nog niet aan de orde maar in de toekomst zeker wel.

Ik denk dat je aan Thesz haar houding wel af zou moeten kunnen lezen hoe ontspannen ze is. Niet alleen de staart maar haar hele houding is daarbij van belang. Als ze af en toe ook achter Yaro aanzit lijkt me dat alleen maar goed (en speels). En het is speels want als ze op andere momenten plat in een hoekje ligt zie ik haar niet zomaar achter Yaro aangaan om een dominantie-strijd. Het is dus alleen hopen dat Yaro ziet dat hij al de dominante is en dat niet altijd hoeft te laten zien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Updateje, Ze zitten beide nu op RC Fit. Yaro is gestopt met aan zijn poot te zitten. Waarschijnlijk toch overgevoeligheid van iets in de RC Sterilised.

Er wordt duidelijk gespeeld, alleen vaak laat in de avond als wij willen gaan slapen haha. We hebben best een groot huis, begane grond en twee verdiepingen. Thesz rent meerdere keren van boven naar onder, zo gek als een deur. Dan zit Yaro in de wasmand op de loer en sprint dan op Thesz af, dan andersom sneaky ergens liggen en op elkaar afsprinten. Echt uitdagen. Wordt ook 'geboxt' al soms lijkt dit toch eerder op slaan. Zoeken elkaar heel veel op, liggen bijna altijd bij elkaar in de buurt, als wij op de bank zitten liggen ze vaak tegen elkaar aan. Soms ontaard het spelen in 'ruzie', duidelijk te zien dat Yaro dan de baas is en Thesz afdruipt om vervolgens weer speels in de aanval te gaan.

Met momenten laat Yaro zeker zijn dominantie zien, Thesz maakt zich klein en accepteert dit waarop alles weer koek en ei is. Er wordt eigenlijk nooit geluid gebruikt. Vooral Thesz niet. Yaro moppert/ zeurt wel vaker. Ik denk op momenten dat het hem teveel wordt of aandacht wilt.

Het ziet er vaak heftig uit met boxen en aanvallen maar lijkt onschuldig te zijn daar ze even later de staart weer langs elkaar wrijven (wat wel geregeld gebeurt). Hebben drie kattenbakken waar van een bijna niet gebruikt wordt. De ander twee gebruiken ze beide. Gelukkig heeft niet iedere kat zijn eigen bak. Denk dat dit ook wel een blijk van acceptatie is.

Met momenten dus wel vriendjes maar ook zeker met momenten nog de onzekerheid of de ander wel te vertrouwen is. We werken beide onregelmatig dus zijn relatief lange tijden alleen, ook tijdens gezamenlijke nachtdiensten zijn ze alleen wat goed gaat. Staan ons altijd op te wachten als we thuis komen.

Zoals het nu uit ziet gaat het helemaal goed komen! :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat te horen!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Dinky »

Klinkt als een geslaagde koppeling ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Tips en Tricks op voorhand koppelen kater (5j) en poes (

Bericht door Denneke »

Kleine update voor de mensen die dit topic pas later doorlezen. We mogen spreken van een geslaagde koppeling! Ze zoeken elkaar veel op, liggen heel veel samen en doen ook super veel samen. Er wordt nog amper 'gemept', ik heb het al weken niet gezien. Het zijn echt dikke maatjes geworden gelukkig! :) Het is bijvoorbeeld heel leuk te zien dat ze de ene nacht bij ons op de slaapkamer slapen in een stoel, en de andere nacht beide onder. Elke morgen komen ze ons samen wakker maken rond hetzelfde tijdstip. Ze spelen ook samen, lekker uitdagen en snel wegrennen. Beide doen dit om de beurt, en dan lekker gek door het huis rennen van boven naar beneden, weer terug naar boven, en naar beneden... En dat vaak als wij willen gaan slapen :???:

We hebben drie kattenbakken, de kattenbak die boven staat (open bak) wordt niet meer gebruikt maar laten we toch staan. Hij staat niet in de weg. De kattenbakken onder (gesloten, zonder klepje) gebruiken ze beide. Gaan dus ook op dezelfde bak.

Bedankt voor al jullie adviezen en berichten. Dit heeft ons zeker geholpen.

Drie sfeer fototjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie