Kat bijt mijn poes in haar keel en nek

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Sabri
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2015 23:03

Kat bijt mijn poes in haar keel en nek

Bericht door Sabri »

Hallo,

Sinds 2 maand heb ik een katertje uit het asiel genomen als gezelschap voor mijn poes. Het nieuwe katertje is ongeveer 1 jaar, de poes is 5 jaar. Maar sinds 2 weken zie ik dat het jonge katertje mijn poes steeds uitdaagt door ineens met 2 voorpoten om haar nek heen te gaan hangen en dan een tijdlang in de keel te gaan bijten. Soms begint mijn poes dan hard te miauwen of enkele keer te blazen, een enkele keer draait ze om en loopt ze weg. Soms bijt het katertje in haar nek in plaats van haar keel. Helaas zag ik net dat mijn poes nu wat kleine korstjes van wondjes op haar nek/keel heeft. Moet ik het katertje weer terug brengen naar het asiel omdat ze niet samen kunnen of zijn er nog andere opties, zal dit weer over gaan? Of is er een reden waarom het katertje zo naar mijn poes doet?

Alvast bedankt,

Sabri
kellemes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 sep 2015 09:01

Re: Kat bijt mijn poes in haar keel en nek

Bericht door kellemes »

Sorry, kan je niet helpen, ben geen deskundige, wel herken ik dit verhaal..
Hebben wij hier ook gezien bij onze (ondertussen overleden) poes en kater, oudere poes, jonge kater.. zelfde verhaal.. poes werd om de haverklap gegrepen, kwam op mij over als een katertje die wil domineren, duidelijk maken wie de baas is. Poes vocht niet terug, alleen inderdaad wat blazen of een klein tikje geven.. niet lang daarna zijn we verhuisd naar een ruimere woning en was het vrij vlot voorbij.
Ook kreeg ik de indruk dat het minder werd met de leeftijd van de kater..
Hoop dat er tips komen van anderen, zou lullig zijn als het beessie weer terug moet.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat bijt mijn poes in haar keel en nek

Bericht door Adriana »

als je ooit kittens in huis hebt gehad, dan weet je dat die elkaar behoorlijk kunnen aftuigen.
bijten, bijna wurgen, bespringen, meppen, worstelen.
dat hebben ze nodig voor de ontwikkeling van hun spieren (jagen) en sociaal gedrag want op die manier leren ze met soortgenoten omgaan.
jouw katertje is vermoed ik alleen opgegroeid en heeft die 'correctie' en opvoeding van een sootgenoot niet gehad. en nu hij wel een soortgenoot (met eigenlijk vrij groot leeftijdsverschil) in zijn buurt heeft, weet hij niet hoe ver hij kan gaan.
de poes zal daar de komende tijd behoorlijk onder gaan lijden vrees ik..

als je nog geen emotionele binding met het katertje hebt en nog in de terugbreng-tijd zit, dan zou ik dat inderdaad overwegen en een leeftijdgenoot voor jouw poes zoeken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat bijt mijn poes in haar keel en nek

Bericht door castratenkoor »

Wat je ook kunt overwegen is een tweede jonge kater erbij halen 6 - 9 maanden zeg maar, liefst al gecastreerd. Dan vermaken de jonkies zich vast wel meer met elkaar en zal de poes hopelijk meer rust krijgen.

In mijn groep katten zit ook veel leeftijdsverschil. Die van 10 jaar wordt best wel eens "belaagd" door een van de pubers. Maar hij is een sul van een kater en vindt alles goed. Hij wacht beleefd tot ze zijn strot weer loslaten. En gaan ze te ver dan kunnen ze een ferme oplawaai van hem krijgen. Doordat die drie elkaar hebben, leven ze zich vooral op elkaar uit. En dat gaat er regelmatig stevig aan toe. Geblazen wordt er nooit. Ook niet door die van 10.

Het gedrag van je kater lijkt me normaal, helaas is je poes het niet gewend en ze is er niet van gediend. Jonge katten vermaken zich door achter elkaar aan te racen, worstelwedstrijden te houden, elkaar om de oren te meppen enz.

Garanties heb je uiteraard nooit, dat het met drie dan wel beter zou gaan. Maar als ik het goed begrijp tolereert de poes het katertje wel, zolang hij maar niet zijn tanden in haar nek zet. Wie weet lukt het wel als hij zijn tanden in een jong katertje kan zetten. En omgekeerd. De bedoeling is dat ze elkaar "slopen" en de poes meer met rust laten.

Succes met het nemen van de beslissing.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie