Nieuwe kater vecht met poes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
marlou013
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2015 23:21

Nieuwe kater vecht met poes

Bericht door marlou013 »

Hoi, ik had een vraagje, ik heb sinds gister avond een katertje van 11 maanden gekocht. Zelf had ik al een poes van 8 jaar oud dat nog geen andere kat gewend was in huis.

Vanaf minuut een dat ze elkaar ontmoed hebben is het geblaas en vechten. Ik merk aan de kater dat hij enigsinds heel nieuwsgierig is maar ook bang. Mijn poes laat zich het liefste niet meer zien. En zelfs dan zoekt de kater me poes op onder het bed. Het ziet er echt uitdagend uit. Van zichzelf is hij super sociaal richting mensen. Maar vanaf het moment dat hij in me huis is blaasd ie ook naar mij. En valt me aan als ik dan niet snel genoeg weg ga. Er zijn maar kleine momenten dat hij zich laat aaien. En dat is wanneer mijn poes zich even niet heeft laten zien of dat ik thuis kom. Dan gaat hij me uitgebreid besnuffelen. Ik heb dan een momentje van 1 min met hem. Zelfs als ik zijn eten klaar maak begint ie te grommen en te blazen naar me en rent op me af om me weg te jagen. Het lijkt dominantie maar ook angst. Wat zou dit toch kunnen zijn?

Ik heb natuurlijk twee krabpalen en twee kattenbakken en voerbakken. Ook allebei in de andere hoek van de kamer. Maar hij blijft haar opzoeken. En ze blijven ook vechten. Wat moet ik doen?

Die foto is van de nieuwe kater! 11 maanden oud.


Lfs marlou Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kater vecht met poes

Bericht door Rik »

Welkom op het forum... en oei... een poes van 8 jaar oud die geen andere kat gewend is... nee, daar kun je niet "zomaar" even een andere kat bij plaatsen.

Lees het topic van Euforia eens door: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=29434

Je poes is waarschijnlijk echt al een solo-poes en een andere kat erbij plaatsen zonder goede/juiste introductie is niet zo'n goed idee. Dit moet je heel voorzichtig doen (zoals je kunt lezen in dat topic en andere topics over introductie). Mijn advies is dus om ze per direct te scheiden en in aparte kamers te houden en dan rustig de introductie-tips door te nemen en dan heel voorzichtig met reuk (met dichte deur) ze aan elkaar te laten wennen (b.v. allebei eten geven aan eigen kant van een gesloten deur, elkaar afwisselend in een kamer zetten, etc.). Uiteindelijk is het overigens ook nog de vraag of je poes nog wel kan/wil wennen aan een andere kat in huis. Het zou dus een hele langzame en moeilijke introductie kunnen worden.

Is de kater overigens wel al gecastreerd? (en dezelfde vraag natuurlijk voor de poes)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
marlou013
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2015 23:21

Re: Nieuwe kater vecht met poes

Bericht door marlou013 »

Hoi, dank je wel.

Ik heb een paar jaar geleden een kitten gehad met veel moeite werd die geacsepteerd. Dit had ik nooit verwacht. Ik merk echt dat ze nu beide ietsje rustiger zijn hij komt nu meer naar ons toe. Dat is een klein stapje. Ik heb inderdaad zitten denken om het te castreren me poes is gesteriliseerd gelukkig. Maar dat wil ik doen voor zijn eigen rust ergens. Weet je daar meer over? Ik heb helaas een grote ruimte en probeer ze zoveel mogenlijk hun eigen plekje te geven en ik merk ook dat ze zich daar graag in terug trekken. Soms komen ze nog even kijken bij elkaar. Maar nu is er even vrede. Morgen kan het zo weer anders zijn pff.

Gr marlou
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kater vecht met poes

Bericht door Rik »

Dubbel oei :???: Een 11 maanden oude kater bij een 8 jarige poes zetten is al moeilijk. Als de kater van 11 maanden dan ook nog niet gecastreerd is dan is dat echt vragen om moeilijkheden. Je moet je 11 maanden oude kater niet zien als kitten maar als tiener waar de sex-hormonen door zijn lijf heen jagen. Dit maakt een introductie met een andere kat er echt niet makkelijker op.

Sowieso zou je er dus zo snel mogelijk voor moeten zorgen dat hij gecastreerd wordt. Jammer dat dat niet al bij 6 maanden gedaan is maar dat had jij natuurlijk niet in de hand. Gelukkig is het bij katten een stuk eenvoudiger (simpelere ingreep) dan bij poezen (snip, snip en klaar). De herstel-periode is ook veel korter (als die er al is, misschien is hij alleen 1 dag wat wazig en daarna weer in orde, dat is het voordeel bij katten). Maar het is echt voor de hormonen (en introductie) het beste. Overigens zullen die hormonen nog een paar weken in zijn lichaam blijven dus verschil zul je waarschijnlijk nog niet direct zien in de introductie maar geloof me... op de lange termijn is het echt het beste.

Dan de introductie. Ik begrijp dat de kater het meest ondernemend is en wel wil snuffelen bij de poes (logisch met al die hormonen :lol: ). Het uitvallen en blazen naar jou is dan ook een combinatie van factoren. Nieuwe omgeving, razende hormonen, andere poes die ook naar hem blaast e.d. Hij is dus wat van slag en zal onverwachts naar alle dingen kunnen blazen. Dat moet je verder niet bestraffen (wat je ook wel niet zal doen) want hij kan er niets aan doen. Als beide hun eigen plekje hebben (ik denk dat dat voor de poes het meest belangrijk is, zo te horen) dan moet je dus kijken dat ze niet in elkaars "ruimte" komen. Doen ze dat wel dan moet je toch kijken of je dat kunt voorkomen. Ik heb het gevoel dat je poes echt behoefte heeft aan een plekje waar ze helemaal veilig kan zitten zonder dat de kat erbij kan. Je kunt met spelen vaak katten bij elkaar laten komen maar het is natuurlijk nog de vraag hoe speels je 8-jarige is. Je kunt in ieder geval met eten geven wel veel doen. Als je een afgesloten keuken hebt zou je beide aan een kant van de deur eten kunnen geven. Anders in de kamer ruim uit elkaar. En elke dag kan het een stukje dichter bij elkaar. Verder... als je ziet dat ze niet ver van elkaar af zijn zou jij bijvoorbeeld in het midden kunnen gaan zitten, op de grond, en aandacht aan beide geven, proberen te spelen met ze. Dit geeft ze de gelegenheid om, op afstand, elkaar in de gaten te houden, zonder duidelijk naar elkaar te staren. Ze zien hoe de ander met jou om gaat en dat kan weer een beetje een vertrouwder gevoel geven naar elkaar toe.

Je zegt dat de rust al een beetje terug keert. Gelukkig. Ik hoop dat je poes van 8 de kat snel accepteert (andersom komt sowieso wel goed denk ik). Zo snel mogelijk een afspraak maken voor de castratie zodat over een paar weken de hormonen ook geen rol meer spelen in de onderlinge omgang.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie