niet reageren op signalen van de ander

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobertK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2015 23:57
Locatie: Zwolle

niet reageren op signalen van de ander

Bericht door RobertK »

Het valt me de afgelopen week op dat als ik me ga omkleden om naad bed te gaan dat Belle en Fleur achter elkaar aan jagen. Vooral Belle word dan opgejaagd, maar andersom gebeurt ook.
Op het moment dat Fleur Belle in haar rug of nekvel pakt begint Belle te krijsen, maar Fleur reageert daar eigenlijk niet op. Als het andersom gebeurt laat Belle altijd meteen los.
Wat is dit voor gedrag en hoe krijg ik Fleur zo ver dat ze ook loslaat als Belle krijst?
Overdag zie ik dit gedrag niet als ik er bij ben. Verder zitten of liggen ze ook regelmatig bij elkaar, dus ik denk niet dat het echt vechten is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: niet reageren op signalen van de ander

Bericht door Rik »

Zijn Belle en Fleur samen opgegroeid? (Ze zien er wel uit alsof ze uit hetzelfde nest zijn) Reageert Fleur wel op geluid/geroep? Misschien hoort ze niet zo goed. Hoewel Belle dat aan zou moeten voelen en in dat geval anders zou moeten reageren dan piepen/krijsen. Normaal gedrag is dat ze dan toch wel los laten. Het kan natuurlijk ook zijn dat Fleur aanvoelt dat Belle zich aanstelt en dat ze al krijst bij een kleine beet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
RobertK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2015 23:57
Locatie: Zwolle

Re: niet reageren op signalen van de ander

Bericht door RobertK »

Als ik boven ben en Fleur roep komt ze, dus ik denk dat haar gehoor wel goed is.
Wel is het zo dat Belle vrij snel begint te krijsen als Fleur er bovenop duikt. Misschien heeft Fleur inderdaad wel in de gaten dat Belle zich aanstelt.
Ze zijn inderdaad samen opgegroeid. Als het goed is zijn ze uit hetzelfde nest, maar de da zei al eens dat Fleur 2 weken ouder lijkt te zijn. Wat op zich goed zou kunnen omdat de mensen waar ik ze vandaan heb 2 weken achter elkaar een nestje hadden gekregen.
Gebruikersavatar
RobertK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2015 23:57
Locatie: Zwolle

Re: niet reageren op signalen van de ander

Bericht door RobertK »

Ik heb het nog eens even aangekeken. Belle jaagt Fleur net zo vaak op als andersom. Wel valt het op dat Belle rustiger is in het gedrag dan Fleur en ik denk dat daar juist het probleem zit.
Fleur is meer een rauwdauwer en speelt ook heftiger dan Belle, heftiger dan Belle wil denk ik. Ik moet ook zeggen dat ik het spel van Belle aardiger vind om te zien. Is daarin dan ook de hierarchie te zien?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: niet reageren op signalen van de ander

Bericht door castratenkoor »

Is een kwestie van persoonlijkheid. Ik heb er hier 3 van onder de twee en de middelste is veel drukker dan de andere twee. Hij heeft twee rustiger vriendjes die hem wel bezig kunnen houden. Beide gelukkig geen piepers, ze kunnen wel wat hebben.

Ik denk dat je met dames toch eerder kans hebt op veel en vlug piepen om niks.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie