Molly en Smokey

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
MollySmokey
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2015 22:06

Molly en Smokey

Bericht door MollySmokey »

Hallo allemaal,

Ik zoek hulp bij jullie want ik weet even niet goed wat te doen.
Smokey is een poes van 3,5 jaar oud. Molly is sinds een aantal dagen bij ons en is een poes van 6 weken oud.(moeder poes was er niet vandaar dat ze al bij ons kan en mag zijn).
Smokey vond Molly op het begin maar raar. Ze was alleen een oudere kat gewend die wel eens kwam logeren. Hier kon ze helaas ook niet altijd goed mee omgaan. Wij dachten dat dit was omdat de logeerpoes niet wilde spelen. Molly was meteen gewend aan haar nieuwe huisje. Smokey deed eerst wel eens naar haar blazen, maar liep erna weg. Ook soms met haar voorpootje op het hoofdje van Molly slaan. Dit zag er niet ernstig uit maar eerder speels en op ontdekking. Nu na een aantal dagen begint Smokey Molly echt aan te vallen. Of dit speels bedoeld is kan ik er niet op uitmaken. Molly geeft zich dan meteen over door op haar rug te gaan liggen met de pootjes in de lucht. Daarna rent ze weg en verstopt ze zich onder het een of ander. Molly is nu echt bang voor Smokey. Ik heb gelezen dat ik niet moet ingrijpen bij dit soort gedrag alleen als ze zich verwonden. Toch vind ik het zielig voor Molly. Molly is pas een paar dagen hier dus ik snap wel dat er nog uitgevochten moet worden wie er de baas is.

Overdag zitten ze gewoon samen in de woonkamer, ook als wij niet thuis zijn. Snachts zit Molly nog op een apart kamertje. Ik vraag me af of dit verstandig is want dan moeten ze in de ochtend weer wennen aan elkaar.

Is het gedrag dat Smokey vertoont om te kijken wie de baas is of vindt ze Molly echt niet leuk?
Ik hoop maar dat ze snel vriendinnetjes worden.
Ik heb ook al met ze samen gespeeld in een kleinere ruimte, al is Smokey dan meer gericht op Molly dan het spel. Molly niet, die speelt wel.

Iemand nog tips of geruststellingen voor me?

Groetjes,
Eva
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Molly en Smokey

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Het op het hoofdje slaan door Smokey kun je inderdaad zien als uittesten wat voor rare haarbal dat nou precies is. Slaat het terug? Rolt het weg? Normaal gedrag lijkt me. De latere aanvallen zijn moeilijk te beoordelen zonder die te zien. Het kunnen nog steeds probeersels zijn. Uittesten en aangeven wie de baas is. Dat hoeft dan ook niet erg te zijn. Molly is nog heel jong en niet makkelijk onder de indruk. Als de aanvallen echter gemener worden en Smokey Molly echt gaat terroriseren (en Molly echt bang maakt) dan denk ik dat "ingrijpen" wel handig is. Met ingrijpen bedoel ik dan begeleidt introduceren. Als Smokey wil aanvallen leidt haar dan af. Spelen tijdens introduceren helpt ook wel eens. Normaal gaat het introduceren van een kitten vrij makkelijk omdat deze zelf niet zo bang zijn en vaak niet dreigend reageren op een mep. Maar als Smokey deze "signalen" dus niet juist opvangt en doorgaat met aanvallen is een meer traditionele introductie vereist. Er zijn meerdere introductie topics te boven op het forum (zoekfunctie rechts bovenin).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Molly en Smokey

Bericht door Adriana »

brrr... een poes die op die manier met een jong kitten omgaat... ik ben daar niet zo gerust op.
poot op kop is dominant gedrag, het kitten begrijpt het en is nu al bang.
poezen zijn wat minder relaxt bij introducties dan doorgaans katers..

wees heel erg alert op signalen dat Smokey het huis voor zich alleen wil hebben, uiteindelijk is ze veronderstel ik alleen opgegroeid en al wat jaartjes de enige poes in huis. matchen met een maatje is dan een stuk moeilijker.

een grote, laconieke kater zou in dat geval denk ik iets anders uitpakken, daar kan ze de vloer niet mee aanvegen.
en houd er rekening mee dat dit kitten stressklachten kan krijgen door de situatie..
het leeftijdsverschil is denk ik gewoon te groot..

stel voor jezelf een termijn voor herplaatsen, want je loopt de kans dat het kitten in haar ontwikkeling wordt geschaad door de situatie..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Molly en Smokey

Bericht door castratenkoor »

Als Smokey een echte solo-poes is, heb je weinig kans van slagen, vrees ik. Dat is hiervandaan echter niet te beoordelen. Het klinkt alsof Smockey geen zin heeft in de kleine indringer. Als Molly volwassen is kunnen de problemen tussen de poezen alleen maar groter worden. Zekerheden heb je niet.

Als je het wilt blijven proberen zou ik ze 's nachts in ieder geval niet meer scheiden. maar zorg dan wel voor voldoende schuilplekken voor het kitten. B.v. doos met klein gat waar het kitten wel in kan en de grote poes niet. Of een kastje zover van de muur zetten dat het kitten er achter kan.

De slaagkans hangt erg af van de beide karakters. Je had meer kans van slagen gehad met een kitten-katertje. Maar ook dan, geen garanties.

Bestraf Smokey in ieder gavl niet voor haar gedrag naar het kitten toe. Geef haar juist veel liefde en aandacht. Zodat ze in ieder geval weet dat je nog evenveel om haar geeft.

Succes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie