neven en nichtenkittens te logeren

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
GijsGerrit
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2015 08:31

neven en nichtenkittens te logeren

Bericht door GijsGerrit »

Hallo ! Ik heb 2 kittens (jongens) van 12 weken. Ze zijn een maandje bij ons.Ze komen uit een goed nest van 5. Een vriendin heeft er ook 2 genomen, dame en heer…. Ze is een week op vakantie dus we dachten wij nemen ze te logeren…
Dit geeft echter niet de verwachte gezelligheid maar veel grommen en blazen en stress. Ook mijn eigen katten, Gijs en Gerrit, blazen en grommen ineens tegen elkaar terwijl ze normaliter alleen maar met elkaar spelen en in mekaar liggen te slapen…. Ik vin t nogal naar….Weet iemand hoe ik deze situatie gunstig kan beïnvloeden ? Was het een slecht idee ? Graag jullie advies...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: neven en nichtenkittens te logeren

Bericht door castratenkoor »

Kittens van 12 weken zijn nog erg flexibel. Ik verwacht dat het blazen en grommen binnen 2 dagen wel over is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
GijsGerrit
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2015 08:31

Re: neven en nichtenkittens te logeren

Bericht door GijsGerrit »

Dank je wel, ik zie het nog even aan….
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: neven en nichtenkittens te logeren

Bericht door Adriana »

uit de titel van je topic begrijp ik dat het voor jou neven en nichten zijn, dus familie dus herkent het elkaar.

hier zijn achter elkaar met 4 dagen ertussen twee broertjes bij twee wat oudere katers in huis gekomen. en de broertjes herkenden elkaar de eerste paar uur mooi niet!
blazen, vreselijk dikke staarten, besluipen, imponeren, kater uit de boom (klimonstructie) kijken.., schuilen, hinderlaag, aanvallen..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... s&start=30

k wist niet wat me overkwam met die twee hummels.. totdat ik me realiseerde dat Bolle heel anders rook dan Maks, die er dus al 4 dagen hier thuis op had zitten.
toen ben ik met een borstel heel intensief Bolle gaan borstelen en ook afwisselend Bolle en Maks.
intussen was ik bang dat ze helemaal geen broertjes-band meer zouden hebben, terwijl ze in het nest heel goed met elkaar optrokken.
gelukkig trok dat in de loop van de avond bij. toen had ik het gevoel: ze herkennen elkaar en hebben nog steeds een goeie band. en dat is gelukkig zo gebleven.

in jouw geval zal het iedere logeerpartij prijs zijn en zul je voorzichtig moeten introduceren.
en dat het neven en nichten zijn geldt misschien voor jou maar voor hen zijn het vreemden die hun huis/territorium binnen komen stormen en hun plekjes innemen..

feliway verdamper in de grootste ruimte helpt waarschijnlijk om de meeste kou uit de lucht te halen. en lees anders onze introductietopics want katzels doen doorgaans niet aan familiebanden als het niet naar de familie ruikt ...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Carrie

Re: neven en nichtenkittens te logeren

Bericht door Carrie »

Zelf heb ik jaren geleden een poes uit een opvang gehad, ze was gevonden in een slooppand met een nestje, allemaal gezond en ws gewoon achtergelaten door de bewoners.
Ze had nog 1 kitten, een katertje van toen 14 weken toen we kwamen kijken; ze waren heel close en eigenlijk wilden ze ze alleen samen plaatsen. Vooruit, die dan ook maar mee ;). De andere kittens waren al geplaatst.

Vanaf het moment dat ze bij me thuis waren was de liefde in 1 klap over, moeder joeg haar zoon echt keihard weg, het arme diertje zat alleen maar angstig in een hoekje waar niemand erbij kon komen, durfde niet te eten of drinken.

De man van de opvang gebeld en om advies gevraagd, hij was al eerder komen kijken waar ze terecht kwamen en vondt het toen net als ik (en mijn ex) een perfect stel om bij ons te komen. Hij kwam meteen kijken hoe ze zich gedroegen.
Bij dat bezoek was hij stomverbaasd; ze waren altijd zo gek op elkaar en nu echt vechten op leven en dood ook al konden ze alle kanten opvluchten. Moeder wilde niets meer met haar jong te maken hebben, sterker nog: ze leek hem echt te willen vermoorden toen ze hem een keer te pakken kreeg, ik heb in paniek water over ze heengegooid want dit had ik nog NOOIT gezien.. Toch besloten het nog niet op te geven.
Na 3 dagen is hij weer komen kijken, het ging geen spat beter. De man van de opvang schrok ervan terwijl hij toch heel wat ervaring had en besloot de kleine maar weer mee terug te nemen, we vreesden echt dat moeder hem af zou slachten!! Doodeng!

Toen de kleine vertrokken was veranderde moederpoes werkelijk op slag in een schat van een dier voor ons én de andere dieren, zat graag bij je, gromde of krabte nooit, sliep bij de hond in dezelfde mand..
En meteen, ze maakte een rondje door huis en tuin na hun vertrek en eenmaal zeker dat de kleine weg was: een totaal andere poes, niet te geloven dat ze zo veranderde toen haar zoon de deur uit was, zo snel ook.
Conclusie: geen idee waarom maar eenmaal bij ons thuis wilde ze dat haar zoon ophoepelde en snel ook. Met de andere dieren: geen enkel probleem.

Later hebben ze elkaar nog eens gezien, ook met de bedoeling dat hij alleen zou komen logeren (de opvang zat echt overvol, niet ideaal dat gesleep met de dieren maar een alternatief was er niet) en moeder vloog het reismandje waar haar zoon inzat al aan!! Ze was gesteriliseerd inmiddels voor alle duidelijkheid.

4 Andere onbekende katten hebben bijna probleemloos een paar maanden bij de rest van onze dieren gewoond, vluchtten gewoon de tuin of de schuur of zolder in als het te druk werdt. De gemene moeder ;) kon het met iedereen vinden behalve met haar eigen kind.
Wat de reden was? Een raadsel tot op de dag van vandaag maar ik wilde het toch even vertellen juist omdát het haar eigen lieveling was die ze in de opvang non-stop bij zich hield, verzorgde en beschermde tegen de andere katten: onafscheidelijk tot ze op ander terrein waren.

Het ging echt niet meer en het jonge katertje had al heel snel een ander huis waar ook twee volwassen katten aanwezig waren; geen vuiltje aan de lucht! Vrienden voor het leven!
Soms kom je er domweg niet achter wat er mis is, als ze niet kalmeren zou ik het bij deze keer logeren laten.
Laat je nog eens weten of ze toch nog bijdraaien? Ik ben echt heel benieuwd!!

ps: ik heb ze toen ook allemaal geborsteld met dezelfde borstel voor het geurtje, een doek meegekregen uit de opvang, die weer weggehaald en nog meer maar niets hielp.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: neven en nichtenkittens te logeren

Bericht door Dinky »

Met moeders is het zo dat de kinderen op een gegeven moment op eigen poten moeten staan. Dat kan de achterliggende oorzaak zijn dat het niet ging met haar zoon samen. Hoor/lees dat namelijk vaker dat na verloop van tijd de moeder de kinderen wegjaagt (terwijl baasjes eigenlijk kitten uit nest wilden houden).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Carrie

Re: neven en nichtenkittens te logeren

Bericht door Carrie »

Dat idee hadden we ook, alsof ze dacht: 'je bent nu oud genoeg om je eigen stekkie te gaan zoeken'.
Gelukkig is dat snel gelukt, eind goed al goed maar dat ze zó fel was van de ene dag op de andere had niemand aan zien komen..
GijsGerrit
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2015 08:31

Re: neven en nichtenkittens te logeren

Bericht door GijsGerrit »

Dank voor jullie reactie ! De situatie is nu als volgt: Bram, logee, is nu de baas in de huiskamer, mijn eigen poezen liggen op ons bed in de slaapkamer en komen daar niet uit.
Sjaan, logee nr. 2 zit veel in haar mandje in de hal en speelt in haar eentje met alles wat ze tegenkomt.
Haar broer tolereert haar niet echt in zijn nieuw verworven habitat.
De logeepoezen kunnen uitstekend met hun nieuwe bazen overweg….
Het is erg grappig, maar wel sneu voor Gijs en Gerrit.Gelukkig blazen ze niet meer naar elkaar….
Ik denk niet dat dit voor herhaling vatbaar is, tenzij er nog een wonder gebeurt...
Plaats reactie