Kitten "jaagt" volwassen kat op?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Rumple
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2015 13:56

Kitten "jaagt" volwassen kat op?

Bericht door Rumple »

Hoi!

Sinds 2,5 week heb ik een kitten in huis genomen.
In huis heb ik ook een 5.5 jarige poes uit het asiel. Deze poes was erg angstig, maar hier thuis gaat het heel goed. Gezien ze 's nachts veel miauwde en zich leek te vervelen, dacht ik dat een maatje leuk zou zijn voor haar.
Nu is het zo dat ik het idee heb dat de kitten haar loopt op te jagen. Ze wacht haar echt op en als de poes bv de slaapkamer in loopt gaat kitten erop af, waardoor de poes de slaapkamer uitvlucht. Ze sliep altijd 's nachts bij mij, dus ik vind dit erg zielig, want nu komt ze niet meer.
Ze geeft kitten wel een tik of blaast (gebeurt geregeld dat ik weer geblaas hoor), wanneer ze echt uitgedaagd wordt, maar uiteindelijk is ze vaak zelf degene die toch nog wegvlucht.
Het zou ook speels gedrag van de kitten zijn, maar zodra ze de poes hoort lopen, gaat ze meteen om een hoekje haar "opwachten".
Als kitten moe is en op de bank ligt te slapen, heeft de poes interesse in haar. Ze hebben al meerdere keren samen op de bank gelegen en neus tegen neus aan elkaar gesnuffeld.
Ook lopen ze soms rustig langs elkaar en gebeurt er niks.
Wat kan ik het beste doen? Is dit iets wat overwaait? Maar ik de volwassen poes hier wel gelukkig mee?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten "jaagt" volwassen kat op?

Bericht door Cari »

Een kitten wil spelen. En waar speelt het kitten 't liefst mee? Met een andere kat :D.
Jouw poes moet daar erg aan wennen en de vraag is of ze überhaupt wel zo ver zal komen dat ze wil gaan spelen. Als je poes al langer alleen leeft, kan dat lastig zijn. Heeft ze wel een speels karakter, wil ze wel met jullie en speeltjes spelen? Als dat zo is, moet je proberen ze op die manier dichter bij elkaar te brengen. Speel met een hengeltje en probeer ze er beiden bij te betrekken. Als je je kitten voor het slapen gaan ook lekker moe maakt, zal ze je oudere poes misschien ook met rust laten als die op bed wil komen.
Probeer je poes niet zielig te vinden, maar probeer haar te motiveren gezellig mee te doen. 2,5 Week is nog niet zo lang, er is echt nog wel hoop ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kitten "jaagt" volwassen kat op?

Bericht door Sifra »

Dit is typisch kittengedrag. Als je twee kittens ziet spelen, denk je dat ze elkaar aan het slopen zijn. Het kan er heel serieus uitzien, maar het is spel. Bij gebrek aan een maatje van dezelfde leeftijd is een oudere kat het slachtoffer. Dit opwachten en bespringen is gedrag dat wel een aantal maanden aanhoudt, maar het gaat tenslotte wel over.
Ik heb er zelf ook ervaring mee. Mijn oudere kater vond het erg vervelend de hele dag aangevallen te worden door zo'n kleine pestkop en bleef veel buiten. Door voor hem hoge ligplaatsen te creëren waar het kitten niet kon komen, kon ik hem rust geven. Zo sliep hij graag op zolder. Ik heb een plank tegen de ladder gezet, waar hij met gemak overheen sprong, maar het kitten kon er niet overheen klimmen.
Kijk naar de reactie van je oudere poes. Heeft die erg veel last van de kleine plaaggeest, bedenk dan hoe je haar mogelijkheden kunt geven om zich te onttrekken aan de aanvallen van je kitten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten "jaagt" volwassen kat op?

Bericht door castratenkoor »

Wat je zou kunnen overwegen is een tweede kitten aanschaffen. Dan slopen de kittens elkaar en laten ze meestal de oudere poes meer met rust. De oudere poes kan dan zelf bepalen of ze wel of niet mee wil doen. Misschien wil ze tzt als ze eraan gewend is de kittens wel gezellig wassen en bij haar laten liggen.

Als ze meer een solo-poes is, zal ze meer ze uit de weg gaan en rustig haar eigen gang gaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie