Dames hebben trauma door een kind

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoostEnWendy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2015 17:57

Dames hebben trauma door een kind

Bericht door JoostEnWendy »

Hallo allemaal,

Wij zijn Wendy en Joost en hebben twee katten (dames), Jill en Lisa. De twee konden het, af en toe een kleine bitch-fight daargelaten, prima met elkaar vinden. Het zijn binnen-katten en komen zo nu en dan alleen in de tuin (alleen als we er zelf zicht op hebben).

Een paar maanden geleden is de rust wreed verstoord. Mijn neefje van 2 heeft een trauma opgelopen van een hond en is sinds dat moment panisch voor alles met een staart... Toen mijn zus met man, dochter en zoontje langskwamen ontstond er een rare situatie. Als de katten de woonkamer binnen kwamen, begon mijn neefje te gillen en huilen (dat kan hij tegelijk :shock: ) en mijn nichtje wilde de dames aaien. De dames gingen dan uiteindelijk maar naar boven, omdat ze die combi maar niets vonden. Als we tussendoor gingen kijken bij de dames was er niets aan de hand. Vlak voor mn zus wegging zijn we nog een keer bij de dames gaan kijken en toen was Jill aan het grommen, blazen en mauwen naar Lisa. Later op de avond keerde de rust weder.

Sinds dat moment gebeurt het regelmatig dat het gedrag terugkomt bij zowel kinderen die we over de vloer krijgen, als bij mijn schoonmoeder (niet altijd).

Vandaag kwamen we terug van een nachtje buiten de deur slapen en mn schoonouders zijn gister langs geweest om de dames te verzorgen. Bij thuiskomst lagen er nog brokjes (gebeurt anders nooit, ze hebben ieder een eigen CatMate C3000) en Lisa was niet beneden. Lisa bleek in een hoekje op zolder te zitten, waar ze, naar later bleek, al enige tijd had gezeten, aangezien ze er een drol had gelegd die al hard was geworden. Ook had ze in bad geplast (wat we erg waardeerden, wetende op welke andere plekken ze dit had kunnen doen).

Toen we met Lisa beneden kwamen, begon Jill gelijk weer met grommen en blazen en Lisa begon te jammeren. We hebben de tuindeur open gezet, zodat ze ook even van het heerlijke weer konden genieten. Het duurde wel even voor ze allebei tegelijk buiten waren, maar dat ging op een gegeven moment ook weer fout. We hebben ze afzonderlijk gerust gesteld en aandacht gegeven, maar ze waren wel overmatig alert. Op een gegeven moment konden ze weer normaal langs elkaar lopen in de kamer en snuffelde met een accepterend likje aan elkaar, maar niet op de relaxe manier als normaal. Nu zitten ze allebei in de tuin op het gras en het gaat alweer een tijdje goed. Daarvoor hebben we ze ook beloond met een dosis aandacht 8-)

We zijn er wel bang voor dat de huidige rust niet heel lang zal duren en blijkbaar hebben ze toch een soort van trauma opgelopen van het bezoek van mn neefje.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie en wat kunnen we het beste doen om de ouder situatie/sfeer terug te krijgen (als dit al helemaal mogelijk is)?

Groeten Joost
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dames hebben trauma door een kind

Bericht door Dinky »

Misschien dat iets van Bach bloesem de sfeer in huis weer kan verbeteren?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Carrie

Re: Dames hebben trauma door een kind

Bericht door Carrie »

Bachbloesem.. hmm.. ik zou mijn geld niet uitgeven aan placebo's. Het spijt me maar ik geloof niet in deze hokus-pokus.

Lees hier wat meer en bespaar jezelf een hoop geld, er is echt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan; nog nooit bewezen dat het ook maar iets doet:

http://www.skepsis.nl/bachbloesemremedies.html
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dames hebben trauma door een kind

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
je zou feliway op een paar plaatsen kunnen proberen en dan de stopcontact-vorm.
en je kunt op het forum zoeken naar ervaringen met overwegend plantaardige, niet verslavende rustgevers zoals telizen/zylkene (da) of destress (huisdierendokter) om weer wat rust in de tent, ik bedoel in de dames te krijgen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9327
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dames hebben trauma door een kind

Bericht door castratenkoor »

Ik zou in ieder geval voortaal de poezen in een rustige kamer wegsluiten als het schreeuw-kind weer komt. Het belang van de poezen staat in jouw huis voorop.

Persoonlijk geloof ik ook niet in Bachbloesem en kalmeringsmiddelen, maar eenieder moet doen wat voor hemzelf/haarzelf goed voelt natuurlijk. Tijd en veel geduld en liefde erin steken, dan komt het vast weer goed tussen die twee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dames hebben trauma door een kind

Bericht door nellebel »

herken het wel. gijs is mijn bangerd en guusje mijn druktemaker. als er dan iets gebeurde (bijv door vreemden in huis) dan ging guusje als een idioot het huis door, gijs schrok hier dan weer van en zo werden beide schrikachtig. sinds onze verhuizing naar het buitengebied sta ik ervan te kijken hoe rustig ze beide zijn nu. bij mij werd dagelijks gevochten en nu niet meer. gewoon vanwege de drukte (woonde aan een drukke weg) dat beide op hun teentjes liepen. als het dan mis ging met schrikken ofzo dan keken ze elkaar daarop aan en was het motten.
ik denk dat vooral rust hun weer kan helpen. mijn katten zijn ook geen kinderen gewend en ik zorg altijd dat de katten weg kunnen als er bezoek komt. ze kunnen dan zelf ervoor kiezen om in de buurt te blijven of bijv naar de slaapkamers te gaan. vroeger vluchtten beide het liefste naar boven, nu is vooral bangerd gijs dol op vreemdelingen want misschien kunnen die wel erg lekker kriebelen. kinderen moeten ze beide nog steeds niet veel van hebben. kinderen mogen bij mij ook nooit achter de katten aanlopen of rennen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Dames hebben trauma door een kind

Bericht door BloemTetsu »

Mijn ex-verwilderde kat moest niks van kinderen hebben. Zij had altijd vlug mogelijkheden. Nu de kinderen groter zijn (4 en 7) zien ze Bloem voor het eerst. Dat ik ondertussen een dreumes heb rondkruipen helpt ook wel. Ze loopt wel weg van hem als hij op haar afkomt, dit is echter niet uit angst. Dat we haar respecteren en vrij lieten, heeft wel geholpen om de rust te vinden om mensen en grote kinderen minder bang te maken.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
JoostEnWendy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2015 17:57

Re: Dames hebben trauma door een kind

Bericht door JoostEnWendy »

Dank allen voor het advies.

De dames hebben altijd de vrijheid om te gaan waar ze willen en met drukte vertrekken ze meestal naar onder het bed. Tijdens mijn verjaardag 2 weken geleden kwamen ze echter nieuwsgierig gewoon om de hoek kijken en hebben zelfs in de drukte rondgelopen, boven onze verwachting en totaal geen problemen.

Vanochtend hebben we de dierenarts gebeld en de assistente zei dat ze elkaar opnieuw moeten leren accepteren. Daarom hebben we ze vandaag (omdat we beiden aan het werk waren) apart van elkaar opgesloten. Bij thuiskomst heb ik ze weer heel rustig en voorzichtig bij elkaar gelaten. Ook de tuindeur open gezet en op 1 blaaspartij na geen problemen. Een collega van mn vrouw zei dat we ze juist moeten laten vechten, dus ik heb ze nu allebei in de kamer met de deuren dicht. Ben benieuwd... Als het verder gaat dan blazen en schreeuwen ga ik toch wel ingrijpen...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dames hebben trauma door een kind

Bericht door Cari »

Een collega van mn vrouw zei dat we ze juist moeten laten vechten,
Dat is het allerdomste advies datje maar kan krijgen. Als je echt wilt dat het NOOIT meer goed komt, moet je dat vooral doen :roll: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9327
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dames hebben trauma door een kind

Bericht door castratenkoor »

Alle deuren juist open! Samen opsluiten in een kleine ruimte is absoluut heel fout. Er zijn zelf gekken die zeggen zet elkaar niet duldende katten samen in de wc en ga een uurtje of wat weg. Pfffff nooit naar luisteren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dames hebben trauma door een kind

Bericht door nellebel »

ik denk dat je vooral ze de ruimte moet geven. de ene dag bij elkaar andere dag buiten elkaar maakt het voor hun ook alleen maar verwarrend, en wat je niet wilt is dat ze die verwarring en spanning die ze bij jou voelen op elkaar gaan reflecteren. leer de ruimte laten, laat ze elkaar maar ontwijken, als de rust wederkeert en ook bij jullie (katten voelen stress enorm goed aan) dan komt dit wel goed.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
JoostEnWendy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2015 17:57

Re: Dames hebben trauma door een kind

Bericht door JoostEnWendy »

Ondertussen zijn de dames weer zo goed als de ouwe. We hebben ze in totaal 2 dagen overdag apart van elkaar opgesloten en met onze aanwezigheid weer bij elkaar gelaten. Als er weer onrust kwam, zeiden we streng "nee" en gaven we beide dames aandacht, wat voor afleiding zorgde. Iedere keer als ze weer gingen grommen/blazen/janken, gaven we ze weer aandacht en zwakte het weer af. Waar we wel een beetje bang voor waren is of de dames het zouden zien als beloning voor het wangedrag, maar het is goed gegaan.
Plaats reactie