Ineens onrust in huis

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Cova
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2015 17:45

Ineens onrust in huis

Bericht door Cova »

Hallo,

Ik wilde graag vragen of jullie ideeën hebben voor het volgende probleem. Januari 2014 hebben wij 2 poezen uit het asiel geadopteerd, Winnie en Cova. Winnie qua geboortedatum geschat op april 2013 en Cova augustus 2013. Winnie is een erg nieuwsgierige poes die een eigen willetje heeft. Cova is een rustigere poes met een wat angstig karakter. Ze is prima losgekomen bij ons, maar je merkt dat zij sneller ergens van schrikt en met momenten nog een angsthaasje is. In oktober 2014 zijn wij verhuisd van een klein appartement (55m²) naar een groter appartement (120 m²). Bij deze uitbreiding is ook een nieuwe poes erbij gekomen. Minoes zat ook in het asiel na verwaarloosd te zijn aangetroffen. Ze is ook ongeveer uit april 2013 en een heel aanhankelijke poes. In het asiel werd zij ook omschreven als erg sociaal naar andere katten. Eenmaal bij ons thuis hebben we de poezen rustig aan elkaar laten wennen (eerst met het transportmandje, later met een glazen deur ertussen zodat ze elkaar wel konden zien en nadien zonder hulpmiddelen). Dit ging prima en de poezen konden het goed vinden onderling (uiteraard wel wat mini gevechtjes voor de rangorde, maar verder prima).

Nu zit er ineens een knik in het verhaal waarbij Cova, de angstige poes, bang lijkt te zijn voor Minoes. Het is lastig wie de 'schuldige' is, aangezien zowel Cova als Minoes met de gevechten beginnen. Nu weet ik dat dit een rangorde ding kan zijn, alleen lijkt Cova het er nu wel lastig mee te hebben. We vinden regelmatig plukken haar, ze heeft 1 keer een kras in het gezicht gehad en woont tegenwoordig op het aanrecht. Hierbij heeft ze ook 2 keer in de wasbak gepoept, mogelijk omdat ze niet van het aanrecht af wilt (denk ik, we waren er niet bij toen het gebeurde). Met een beetje aansporing komt ze hier wel vanaf, maar ze blijft dan wel op haar hoede. Het eten gaat onder de poezen prima en zo nu en dan snuffelen Cova en Minoes ook aan elkaar zonder bijzonderheden. Het is dus niet altijd dat het uit de hand loopt, maar wel het overgrote deel van de tijd (althans zo lijkt het voor ons).

Qua verdeling in het huis hebben we 3 kattenbakken en 2 grote krabpalen. Daarnaast hebben ze meerdere speeltjes om zich uit te leven (o.a. ook speeltjes met batterijen waarbij ze zich goed bezig weten te houden). De poezen kunnen niet naar buiten omdat het een appartement betreft. Dit is wel de bedoeling voor de toekomst.

Hebben jullie tips? Ik vind het met name vervelend voor Cova, ik wil natuurlijk niet dat zij veel angstig is in haar eigen huisje. De verhouding tussen Minoes en Winnie kent ook af en toe wat kibbelen, maar dat gaat verder prima.

Cova zal jullie dankbaar zijn!! :eclap:

Groetjes,
Nicole
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Ineens onrust in huis

Bericht door BloemTetsu »

Hier ook poezenproblemen gehad. De een was angstig (ex-verwilderd) en de andere getraumatiseerd. Ze tolereerde elkaar. Die daar en daar de baas en de andere daar en daar. Deze getraumatiseerde overleed veels te jong. Daarna kwam de volgende uit het asiel, een standaard poes. Dit ging helemaal verkeerd met de angstige poes. Complete dominantie en echt, echt vechten. Deze poes ging terug.
Tips:
extra kattenbak (kan ook een willekeurige bak zijn). De regel is n+1 (aantal katten plus 1 extra).
Werken in de hoogte zodat Cova ook die kant een plek heeft en het creëert ook ruimte voor alle 3..
Voedselverrijking
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie