Poes is bang van de kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Pullos
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2015 22:09
Locatie: Breda

Poes is bang van de kitten

Bericht door Pullos »

Hallo Allemaal,

We hebben een tweede kat er bij genomen, een kitten van 9 weken. Onze poes van 4,5 lijkt alleen bang te zijn van de kitten. Bij het introduceren ging wat geblaas vooraf niet anders dan normaal zou gebeuren maar de poes heeft nogal een handje van zich te verstoppen onder ons bed of achter ons bed. Nu zit ze daar al een paar dagen en houd de deur van de kittenkamer goed in de gaten. Als hij open is waagt ze het af en toe (zelden) om even naar haar etensbak en de kattenbak te rennen en dan is ze ook snel weer terug. Ze ligt heerlijk te spinnen op de vensterbank dus als ze daar ligt voelt ze zich veilig.

Nu loopt de kitten een paar uur per dag vrij rond zodat ze het huis kan verkennen. Nu gebeurde het ook dat ze vrolijk onder ons bed liep en daar lag de poes. Veel geblaas van de poes de kitten deed verder niks. En toen schoot de poes weg.

Het probleem is dus dat ze elkaar maar een enkele keer echt gezien hebben ik weet dat dit soort dingen tijd kosten. Maar de poes komt amper van haar plekje af ook als de kitten in haar eigen kamer zit. Nu lukt het ons soms haar mee te lokken maar als de kitten dan begint te miauwen. Wat af en toe gebeurd dan schrikt de poes zo erg dat ze weer de slaapkamer in duikt.

Nu is de vraag moet ik de poes even de slaapkamer verbieden zodat ze wel moet kennis maken/ aan elkaar wennen. Of moeten we het gewoon maar laten gebeuren?

Hopelijk hebben jullie wat tips.
Dankjewel
Gebruikersavatar
Nantastic Coontastic
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2015 19:00
Locatie: Casa di Coontastic
Contacteer:

Re: Poes is bang van de kitten

Bericht door Nantastic Coontastic »

Waarom het kitten in een aparte kamer is daar een speciale reden voor?

Wat ik zou doen, maar dat is persoonlijk denk ik is sowieso geen katten apart zetten maar ze wel de gelegenheid geven tot ruimtes waar ze zichzelf vrijwillig terug kunnen trekken.. Dus de deur van de slaapkamer en zoals je benoemd kittenkamer gewoon open zodat iedereen kan gaan en staan waar die wil.. Het is geen vechten namelijk maar blazen en het kitten zal zeker ander afleiding zoeken als die daar de mogelijkheid toe heeft en haar minder opzoeken. Je kan het kitten als hij haar wil opzoeken afleiden met een speeltje of een snoepje.. Maar het kan geen kwaad als hij haar wel eens opzoekt en weer weg wandelt als ze blaast, zo zal ze wennen en vertrouwen er in krijgen dat het kitten niks doet. Ik denk dat door ze afgezonderd van elkaar te houden het wennen veel stoever zal verlopen, dit kan wel werken als een kat agressief is tegen een kitten bijvoorbeeld, maar je poes blaast alleen en dat is niet zo een ramp. Ik zou ze dus zeker alle twee de vrijheid geven en hou er rekening mee dat het lang kan duren voor ze goed met de angst om kan gaan, ze is geen kitten meer ook begrijp ik? En volwassen katten kunnen echt een langere tijd nodig hebben om weer zichzelf te worden.
Nestor Wolf, True Love Eros, Inanna Aruba, Mystic Crescent, Savage Hunter, Siddhi of Love, Mr. Bojangles, Magic Thunder & Born To Love Pablo
Pullos
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2015 22:09
Locatie: Breda

Re: Poes is bang van de kitten

Bericht door Pullos »

Nou in principe staan de deuren de hele dag open allemaal. Maar in de avond gaat de kitten deur dicht. Omdat ze anders nog verdwaald raakt en de grote poes nog niet op haar gemak is en in de nacht kunnen we er niet bij zijn. En ik weet dat er veel tijd over gaat daar maak ik me ook niet heel veel zorgen over maar de poes zit nu zo vast( als in ze komt er niet uit) in de slaapkamer dat ik een beetje begon te twijfelen of we haar daar weg moeten halen of niet.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes is bang van de kitten

Bericht door nellebel »

is je poes altijd alleen geweest? als ze een solokat is kost het meer tijd. ze is het niet gewend een soortgenootje, en al helemaal niet zo'n drukke durfal. via zoekfunctie kun je veel lezen over intro bij katten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes is bang van de kitten

Bericht door Rik »

Ja... het lijkt erop dat Muts al een echte solo-poes is geworden. Ik heb er ook zo een. Maar die van mij is bijna 19 jaar dus haar doe ik het niet meer aan om er iets bij te plaatsen. Je zult Muts een beetje moeten begeleiden. Ze is gewoon wat bang voor alles wat vreemd (en levend) is. Je kunt haar dus wel uit haar schuilplaats lokken en dat zul je regelmatig moeten doen. Of je haar schuilplaats af moet schermen hangt een beetje af van hoe gestrest ze raakt als ze niet meer onder het bed kan duiken. Je wilt haar natuurlijk niet traumatiseren. Spelen met je kitten op de slaapkamer kan misschien wel. Als Muts onder het bed zit en wat regelmatiger ziet dat je kitten niets doet raakt ze er misschien aan gewend. Het zal in ieder geval wel tijd (misschien zelfs veel tijd) nodig hebben. Je hebt een solo-poes niet zomaar omgeschakeld naar sociaal beestje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes is bang van de kitten

Bericht door Cari »

Muts gedraagt zich als een muts :lol: .
Wat ik van andere berichten begrepen heb, is dat ze niet veel gaf om andere katten, maar niet compleet van ze afgezonderd is geweest, dus een echte solopoes is ze niet.
Ik heb zelf ook ooit een poes gehad die het liefst op de vlucht ging. Zij was toen 9 en het kitten kwam met 6 weken. Doodeng vond ze hem en verschool zich in een hoek van de kamer en wilde het liefst naar buiten. Ik heb haar toen binnengehouden, zodat ze 24 uur per dag met hem opgescheept zat, want ik had een hele kleine woning zonder aparte kamers. Het kitten bleef proberen contact met haar te krijgen en uiteindelijk was de oude poes zo ver dat ze zelfs af en toe even met hem wilde stoeien.
Laat Muts zien dat het kitten niet eng is door met hem te spelen en probeer haar er dan ook bij te betrekken. Als je de één aan het aaien bent, probeer dan met de andere hand de ander er ook bij te laten komen. Vorm a.h.w. een brug :smile: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie