niet tussen twee katten, maar kat en hond

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

niet tussen twee katten, maar kat en hond

Bericht door Reb »

Ik wist even niet waar ik dit topic moest plaatsen. Ik koos deze plaats maar. Is het fout: verplaats hem maar hoor ;)

Wij hebben een kat en een hond. Nu vind ik dat Pip, onze kat eigenlijk gestoord gedrag vertoond. Wat denken jullie?

Eigenlijk komt ze niet voor zichzelf op. Sterker nog: ze zoekt de hond op.
De hond op zijn beurt is nog jong (12 mnd) en vindt Pip ook heel lief. Hij wil graag spelen, en is er echt niet naar uit om de poes pijn te doen. Normaal geeft een kat toch wel grenzen aan, maar Pip doet dit niet. Ze laat zich af en toe (speels) bijten wat er soms best hard eraan toe gaat. Nu heb ik de hond wel geleerd "zachtjes doen" maar soms vergeet hij dat, m.n. als de poes naar buiten wil, of naar boven etc..Hij trekt haar gerust van de trap of van de schutting af. Ik heb niet de indruk dat Pip het fijn vindt als de hond aan haar trekt, maar ze gaat dus meestal niet weg en zoekt hem dus vaak wel op. De hond is overigens wel erg onder de indruk van andere katten. Daar loopt hij dus voor om (mietje, haha).

Wat moet ik hier nou mee? Ik heb nl het gevoel dat al haar persoonlijke grenzen overschreden worden.
Soms denk ik eraan om nog een (volwassen) kat erbij te nemen, zodat de hond leert ook thuis netjes tegen katten te zijn. Maar ja of dat nou de oplossing is?
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: niet tussen twee katten, maar kat en hond

Bericht door Reb »

kleine aanvulling: het enige moment dat Pip WEL grenzen aangeeft is als ze eten heeft, bijvoorbeeld een gevangen muisje of een kipfiletje ofzo (ze eet BARF) Dan gaat ze grommen en durft de hond dus weer niet naar de poes te gaan...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: niet tussen twee katten, maar kat en hond

Bericht door Cari »

Ik denk dat er niet echt een probleem is. Het zal er in onze ogen best onprettig uitzien af en toe, maar je geeft zelf al aan dat Pip wel grenzen aangeeft als ze dat nodig vindt. Ze vindt het dus gewoon niet nodig. Misschien is ze een beetje masochistisch ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: niet tussen twee katten, maar kat en hond

Bericht door Rik »

Je hebt niet de indruk dat Pip het fijn vindt maar heb je ook de indruk dat ze het niet fijn vindt? (Dat zijn twee verschillende dingen.) Ze kan er dus neutraal tegenover staan. Merk je bijvoorbeeld dat ze zelf signalen afgeeft die de hond niet goed "leest". Want dan zou je er wel wat aan moeten doen. Als ze het gewoon toelaat dan lijkt ze het dus niet zo erg te vinden (ze weet immers wel hoe ze aan moet geven dat het niet goed is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: niet tussen twee katten, maar kat en hond

Bericht door Featherr »

Tja.. hier laat de ene kat zich gewoon omhoog tillen bij zn buik als de pup aan hem wil snuffelen. Ze mag hem ook helemaal likken en hij vind het prima. De andere kat geeft al bijna een tik als ze gewoon langs loopt.

Je kat vind het blijkbaar prima en zolang er geen bloed vloeit zou ik het gewoon toelaten.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: niet tussen twee katten, maar kat en hond

Bericht door Reb »

nee, ik heb echt de indruk dat ze het echt niet fijn vindt. Ze kruipt helemaal ineen en soms probeert ze ontsnappen, terwijl ze weet dat de hond sneller is. Af en toe hoor ik haar een schreeuw van pijn geven. Ook als ze bijvoorbeeld halverwege een schutting is en ze wordt er weer afgetrokken vind e dit echt niet prettig.

Toch als de hond rustig ligt (niet zo vaak, is een jonge herder van een jaar) gaat ze lekker naast hem liggen. Dat gaat dan goed totdat de hond het doorheeft. Die wil dan weer op zijn beurt: SPELEN
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: niet tussen twee katten, maar kat en hond

Bericht door Featherr »

Ik heb een kruising herder van 6 maanden. Ze mag niet bij de katten druk doen, klaar. Doet ze dit wel roepen we haar terug.

Ik zou gaan belonen als de hond rustig doet bij de katten zodat ze weet hey katten rustig is aai/snoepje/whatever.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: niet tussen twee katten, maar kat en hond

Bericht door Reb »

Die regel hebben wij ook. .. alleen is het dan niet klaar: de poes zoekt de hond op. En ja kan ik dan nog van een jonge hond verwachten dat hij de poes 100 procent negeert? Nee dus...Dát is juist het probleem.

In principe kan hij commando "zachtjes" en commando "genoeg" (=poes helemaal met rust laten) keurig. Ik zie het ook niet als een probleem van de hond, maar van de Kat..
Ik ken dit gedrag gedrag helemaal niet bij een kat. ..
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: niet tussen twee katten, maar kat en hond

Bericht door Featherr »

Dan zou ik de kat gaan blokken. De mijne gaat ook regelmatig naar de honden en geeft ze dan kopjes.

Klap eens in je handen en roep uh als de kat naar de hond wil of wees de kat voor en til hem op voor die er is. Je hond het commando genoeg geven en ervoor zorgen dat de kat niet bij de hond komt.

Tja.. makkelijk? Nope. Maar als je er niks aan gaat doen verandert er ook niks. Dan blijven ze elkaar opzoeken
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: niet tussen twee katten, maar kat en hond

Bericht door Reb »

Dat zal ik eens proberen. Kijken of het werkt. (Poes komt uit een ei... dus het wordt nog lachen ;-) ) en als ik eet niet ben uit elkaar houden.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: niet tussen twee katten, maar kat en hond

Bericht door Ikey »

Ik heb hier zo'n zelfde kat en zo'n zelfde hond van ongeveer even oud. De kat laat over zich heen lopen en de hond vindt de kat fantastisch. Maar van de schutting aftrekken?! Dat zou ik nooit laten gebeuren! Sowieso heb jij een Herder (ik een Markiesje, die even groot is als de kat), die dus veeeeeel sterker is dan de kat en de kat echt kan verwonden/pijn doen, ookal is dat niet de bedoeling.

Wij hebben een poosje consequent de hond afgeremd elke keer als ze naar de kat wilde om te spelen. Daardoor gaat het er nu een stuk rustiger aan toe. Gaat de kat naar de hond toe, dan laat ik het toe. Maar als de hond te wild wordt, is het klaar. Ook zij kent 'zavhtjes' en 'klaar'. De taak aan ons baasjes om daar consequent in te zijn.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: niet tussen twee katten, maar kat en hond

Bericht door genm »

Is het een idee om een kat erbij te nemen? En dan niet per se een volwassen kat die de hond op zijn plek zet, maar meer een speelmaatje voor jullie huidige kat? Dan kunnen de katten samen spelen en hoeft jullie huidige kat de hond niet meer op te zoeken als hij wil spelen. Misschien is het voor de kat nu wel een beetje kiezen tussen twee kwaden: of ruig spelen met de hond en af en toe pijn hebben, of helemaal niet spelen met een ander dier in huis.
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
Nantastic Coontastic
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2015 19:00
Locatie: Casa di Coontastic
Contacteer:

Re: niet tussen twee katten, maar kat en hond

Bericht door Nantastic Coontastic »

Hier in huis leven katten en honden samen, dit gaat erg goed mede doordat ik het in het begin begeleid heb, want honden en katten "spelen" verschilt enorm van elkaar en dan kan het al snel te hard gaan voor een kat. Hier scheelde het enorm toen er een tweede kat bij kwam, een maatje voor de eerste kat die ook de kattentaal begreep en zelfde manier van spelen had, vanaf toen zocht hij de honden wel op maar dan om er lekker bij te gaan liggen of zachtjes te spelen. Dus een tweede kat erbij nemen voor je poes is in mijn ogen helemaal niet zo verkeerd, dit lost uiteraard niet op dat de hond soms wat hard speelt of reageert dus dat zul je wel moeten begeleiden, maar dit kan er wel toe bijdragen dat je poes de hond minder opzoekt en daardoor de hond minder snel in de verleiding zal komen.
Nestor Wolf, True Love Eros, Inanna Aruba, Mystic Crescent, Savage Hunter, Siddhi of Love, Mr. Bojangles, Magic Thunder & Born To Love Pablo
Plaats reactie