Bange Pebbles introduceren aan mijn katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Bange Pebbles introduceren aan mijn katten

Bericht door EliekeTips »

Goedendag,

Ik heb drie katten in huis. De kleine pruts is naar mijn ouders verhuisd omdat ze zich af begon te zonderen van de andere en die bloeit nu helemaal op dus ik laat haar daar.

Maar toen zat ik met het probleem dat mijn 1 jaar oude kater, Purre, een heel druk geval is en mijn 3 jaar oude, Puck, een diva en niet wil spelen. Resultaat een chagrijnige diva omdat ze constant in de nek gesprongen wordt en een gefrustreerde Purre omdat hij geen speelmaatje heeft.

Gister heb ik er de 1 jaar oude Pebbles bijgekregen. Ik heb haar nu in een eigen kamer zitten en nu lees ik van alles over aaien en dat soort dingen, maar Pebbles laat zich niet door me aaien, ze haalt naar me uit en duikt in elkaar. Purre en Pebbles hebben elkaar in de gang door de tralies van de transportkooi even geroken, letterlijk neus aan neus gestaan. Hier kwam geen reactie op van Purre, maar Pebbles reageerde met blazen en grommen. Ze trilde ook helemaal.

Nu vertelde de eigenaar dat ze met 5 weken was verstoten door de moeder en dat ze sindsdien geen soortgenoten meer heeft gezien. Ik vermoed dus dat ze uit angst heeft gereageerd op de Grote Vriendelijke Reus Purre.

Wat is de beste volgende stap, moet ik haar eerst aan mij laten wennen? Zodat ik gewoon kan aaien. of moet ik ze bij elkaar zetten en zolang ze niet vechten hun gang maar laten gaan?
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Bange Pebbles introduceren aan mijn katten

Bericht door EliekeTips »

Net weer even bij haar gekeken, maar ze ligt weg gekropen onder het bed. Zodra ik maar in de buurt kom begint ze al te blazen.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Bange Pebbles introduceren aan mijn katten

Bericht door BloemTetsu »

Aangezien ze sowieso angstig op jou reageert zou ik haar met rust laten en laat het contact vanaf haar komen.
Qua introductie heb ik weinig goede ervaring, maar laat haar eerst even tot rust komen in haar eigen kamer en dan met geur uitwisseling en daarna met een deur/constructie van gaas er tussen.
Zijn ze geholpen?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bange Pebbles introduceren aan mijn katten

Bericht door Cari »

Waarom heb je voor Pebbles gekozen, als ik vragen mag? Purre zoekt een speelmaatje, maar nu heb je er een doodsbange poes bij genomen die geen soortgenoten gewend is. Ik zie dit niet gauw een leuk speelmaatje worden....
Een jonger katertje, daar zou Purre wat aan hebben.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bange Pebbles introduceren aan mijn katten

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij Cari aan. Dit zie ik eigenlijk ook niet als koppelbaar tot speel- en slaapmaat. In het gunstigste geval kan er gedoog-staat ontstaan. Maar zelfs dat betwijfel ik. Ik voorzie een situatie waarbij je je huis in twee delen moet blijven splitsen.

Als je dit door wilt zetten zou ik een gazen deur (laten) maken. En dan maandenlang nieuwe poes in haar eigen kamer met gazen deur. En dan spelen met de katten met gazen deur ertussen en voeren ieder aan een kant van gazen deur. Maar dan ben je voor je daar überhaupt mee kunt beginnen al weken/maanden verder, omdat de poes erg angstig is en niks vertrouwt - jou niet en de katten niet.

Zie ook topic 6 jarige poes introduceren aan poes en kater van 1,5 van Euforia. Dat heeft al maanden geduurd. En die poes was een stuk socialer.
Dus tsja dit is niet wat je horen wilt, maar ik heb er heel eerlijk gezegd een hard hoofd in.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Bange Pebbles introduceren aan mijn katten

Bericht door EliekeTips »

Pebbles is inmiddels opgehaald door de vorige eigenaar. Hij had spijt van het besluit haar weg te doen. En ik heb toen ook aangegeven dat het voor haar beter zou zijn om weer terug te gaan naar haar vertrouwde omgeving.

Ik had Pebbles gekozen omdat ze omschreven werd als sociaal en lief. Pas na doorvragen en toen ik haar al in huis had kwam het verhaal eruit dat ze verstoten was door de moeder en geen soortgenoten gewend was. Vanaf dat moment begon ik ook te twijfelen of het ooit zal lukken.

Zodra ze de persoon zag waar ik haar op had gehaald ontdooide ze helemaal en heb ik met haar kunnen knuffelen om het toch voor mij en voor haar goed af te sluiten.

Ik heb mijn lesje wel geleerd. Ik ga op zoek naar een jong katertje als speelmaatje voor Purre, maar bedankt voor de reacties en de tips.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bange Pebbles introduceren aan mijn katten

Bericht door Cari »

Eind goed, al goed, zullen we maar zeggen ;-)
Ben benieuwd naar het toekomstig vriendje voor Purre :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Bange Pebbles introduceren aan mijn katten

Bericht door EliekeTips »

Ik heb vandaag een katertje van ca. 6 maanden opgehaald en die is nu een uurtje in huis en het speelt al vol op met elkaar. Alleen Puck is er nog niet mee eens, maar die draait wel weer bij. Dit gedrag ken ik van haar. Ik verwacht dat over een week het voor alle katten alweer normaal is hier.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bange Pebbles introduceren aan mijn katten

Bericht door Ms Maaike »

Goh, dat is een hoop verschil zeg. Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bange Pebbles introduceren aan mijn katten

Bericht door Cari »

Kijk, dát wil je hebben - leuk :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bange Pebbles introduceren aan mijn katten

Bericht door Dinky »

Dat klinkt heel veel beter :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie