Nieuwe poes loopt grommend door de woonkamer

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Mel123
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2015 08:56

Nieuwe poes loopt grommend door de woonkamer

Bericht door Mel123 »

Ik heb sinds 4 weken een Sphynx van 2,5 jaar oud die vanaf kitten op een kattenkamer heeft gewoond met zeker 8 andere katten.
Ze heeft de eerste weken moeten wennen aan het leven als huiskat en aan 2 honden. Dit gaat nu aardig goed maar ze is soms nog wat onzeker en ze hangt erg aan mij.
Omdat ze altijd met andere katten heeft gewoond en omdat ik het leuk vind om een maatje voor haar erbij te hebben die wel in huis is opgegroeid en gewoon heel zelfverzekerd is, heb ik nu sinds een paar dagen een Europese korthaar poes erbij die gewent is aan een hond en tot 1,5 jaar terug ook met een andere kat heeft geleefd.
Toen ik haar had opgehaald heb ik het transportmandje op de bank gezet met de deur open zodat ze alles rustig kon bekijken en dat ze dan uitzichzelf eruit kon komen.
Eerst kwamen mijn honden kijken en dat was meteen blazen, grommen en slaan wat mij heel logisch lijkt want dat was natuurlijk heel nieuw.
Later kreeg mij Sphynx door dat er gezeldschap was en ze kwam eigenlijk best enthousiast erop af lopen om haar te begroeten maar dat werd beantwoord met een hoop gegrom, blazen en slaan. De Sphynx rende blazend weg en dook onder de tafel.
De nieuwe poes leeft voornamelijk op de zolder en slaapkamer van mijn zoontje en de Sphynx beneden en s'avonds heeft ze haar eigen kamertje. Ik haal als ik thuis ben beide katten naar beneden en de nieuwe loopt met zijn staart omhoog zwaaiend en grommend door de woonkamer en de Sphynx verstopt zich en als ze elkaar wel zien dan staart de nieuwe de Sphynx grommend aan waardoor de sphynx gaat blazen.
Zoals nu is de Sphynx beneden en heeft de nieuwe de hele bovenverdieping en heb ik de deur naar boven open staan maar ze ligt naast me de deur in de gaten te houden en ze trilt wat.
Ik heb ook het idee dat de Sphynx een vrij onzekere poes is.
Heeft iemand misschien tips hoe ik dit kan oplossen, of is dit gewoon echt geen match.
De nieuwe poes heb ik via kennissen mee gekregen om te kijken of het gaat anders mag ze terug.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe poes loopt grommend door de woonkamer

Bericht door Ilone »

Je hebt ze ook niet erg rustig geïntroduceerd ;) Je moet niet verwachten dat katten elkaar direct aardig vinden. Ik zou de introductie wat rustiger opbouwen, eventueel met een bench. Of via aparte kamer, de beide katten afwisselend daarin. Heb je een losse hordeur misschien? Dan kunnen ze elkaar wel zien en ruiken maar verder niet.
Het is voor de nieuwe kat erg schrikken geweest, 2 honden én een andere kat! Het grommen en blazen zal grootendeels angst zijn. Gun ze de tijd aan elkaar te wennen ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe poes loopt grommend door de woonkamer

Bericht door Ilone »

Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Mel123
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2015 08:56

Re: Nieuwe poes loopt grommend door de woonkamer

Bericht door Mel123 »

Bedankt voor de tips :-).
Ik heb helaas geen hordeur maar wel ergens nog een grote bench. Maakt het nog uit welke van de 2 in de bench gaat? Ze vallen elkaar niet aan, het is vooral grommen en blazen. De nieuwe gromt dan bijna non-stop en de andere reageert door blazen.
Ik heb inderdaad wel hun speelgoedjes omgeruild en dekens zodat ze aan elkaars geur wennen. De nieuwe heeft er geen problemen mee om in de kamer van de Sphynx te verblijven, ze had meteen tegoed gedaan aan haar eten en gebruik gemaakt van haar toilet.

De nieuwe ging gisteren opeens kopjes geven naar een van mijn honden en ik dacht hey dat gaat goed maar dat was helaas te snel gedacht want toen mijn hond rustig wou kijken was het meteen slaan een grommen.

Ze zijn nu beide beneden, de nieuwe is in de serre mijn vogels aan het bekijken en de Sphynx zit in haar mand op te letten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe poes loopt grommend door de woonkamer

Bericht door Adriana »

sphynxen zijn intelligente, gevoelige dieren en ik denk dat ze veel stress oploopt door de aanwezigheid van deze nieuweling.
het zijn bovendien allebei poezen, ik denk dat een rustige, lieve kater een betere match geweest zou zijn. k zou het niet al te lang aanzien..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes loopt grommend door de woonkamer

Bericht door nellebel »

zou niet de "oude, eerste" kat in de bench doen. hij is niet de nieuweling en het is zijn domeintje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Nieuwe poes loopt grommend door de woonkamer

Bericht door Ms Maaike »

Niets mee doen. Je hebt ze al aan elkaar geïntroduceerd. Bovendien heeft de nieuwe kat alle ruimte al gehad; als je haar dan in een bench steekt zal dat nog meer stress opleveren. Over wat je eigenlijk beter had kunnen doen zijn al dingen gezegd, maar goed, beide poezen zijn er nu. Ik neem aan dat de oudste gecastreerd is en de jongste ook. Hormonen hebben een allesbehalve positieve invloed op de band onderling.

Zoals ik het nu lees gaat het eigenlijk prima; er wordt slechts gegromd en geblazen. Dan hoef je ook niet in te grijpen. De kans dat ze elkaar ooit gaan wassen is klein; ik denk dat ze elkaar gaan tolereren maar meer dan dat ook niet. Je sphynx zal er vermoedelijk geen speelmaatje aan hebben. Beide katten evenveel aandacht geven is voor zover ik dat kan beoordelen het enige wat je kan doen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Mel123
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2015 08:56

Re: Nieuwe poes loopt grommend door de woonkamer

Bericht door Mel123 »

Beide poezen zijn geholpen. Vandaag heb ik ze beide beneden eten gegeven op ong. 1 a 2 meter afstand en ze aten allebij ontspannen hun eten op.
De Sphynx is alert maar oogt verder ontspannen, staart ligt stil en ze knijpt ligt haar oogjes net zoals ze doet als ik haar aai.
De nieuwe heeft ook vandaag lang uit op de vloer gelegen en wat gespeeld, maar ze bleef ook heel alert en zwiepen met de staart, en bij onverwachte bewegingen grommen.
Toen ik bij haar op de grond ging zitten begon ze heerlijk te spinnen en mijn Sphynx kwam op afstand kijken en oogde nog steeds ontspannen.

Heb ook de cattery gemaild waar mijn Sphynx vandaan kwam om te horen met wat voor katten ze daar het meest optrok en opzich kon ze het met iedereen vinden, vooral de mannetjes, maar haar favoriet was een wat oudere pers kater.

Ik merk wel iets vooruitgang maar mijn gevoel zegt ook dat er een kans bestaat dat het misschien nooit echte maatjes worden, maar we blijven nog even proberen, zeker omdat er toch iets van vooruitgang was vandaag.
Plaats reactie