Introductie doof kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Introductie doof kitten

Bericht door genm »

Hallo allemaal,

Vrijdag komt er een nieuw hummeltje bij hier in huis :-). Nu lopen er hier een poesje en een katertje van beide 8 maanden rond. Vrijdag komt hier een kitten van 11 weken bij. Dit is een volledig doof poesje. Ik heb me al ingelezen over de introductie van een nieuw kitten in alle andere berichten hierover. Ik vroeg me vooral af of jullie nog tips en adviezen hebben gelet op het feit dat het nieuwe kitten doof is (aangeboren). Alvast bedankt voor jullie reacties!
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Introductie doof kitten

Bericht door Sifra »

Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Ik zou zelf zo'n kitten eerst ruim de gelegenheid geven om alles rustig met ogen en neus in zich op te nemen, zowel de omgeving als de huisgenootjes. Dit om schrikreacties en daaruit voortkomende misverstanden te voorkomen. Katten communiceren onderling vooral met lichaamstaal, dus als je kitten die taal beheerst hoeft doofheid geen probleem te zijn.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Introductie doof kitten

Bericht door genm »

Dank voor je reactie! Kattentaal beheerst ze volgens mij wel. Ben afgelopen week bij haar gaan kijken en het lijkt erop dat haar handicap haar in ieder geval niet in de weg zit. Ze was heerlijk aan het spelen met broertjes en zusjes en aan het bedelen om melk bij mama. Ze staat ook wel haar mannetje tegenover haar broertjes en zusjes. Ik vind het zelf vooral heel erg spannend. Ik wil het graag helemaal goed doen.
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Introductie doof kitten

Bericht door BloemTetsu »

Een kennis van me heeft vorig jaar ook een doof kitten in huis genomen en dit is goed gegaan met de intro. Ze heeft wel met gebarentaal geoefend voor een aantal basis commonda. o.a. kom en eten dit gaat vooraf met het teken kijk naar me.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Introductie doof kitten

Bericht door genm »

Dank voor de tip. Ik heb me inmiddels helemaal verdiept in gebarentaal voor katten! Goed om te horen in ieder geval dat het bij die kennis van jou goed is gegaan met de intro.
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Introductie doof kitten

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik heb Saffie nu 2,5 jaar en ben er sinds kort achter dat ze (grotendeels) doof is.... Waar kan ik meer vinden over de gebarentaal? Ze snapt er gelukkig al een aantal die ik zelf heb bedacht. Als ze mij kwijt is communiceer ik met het licht!! Bijvoorbeeld in de berging, als ik dan knipper met de lamp komt ze tevoorschijn.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Introductie doof kitten

Bericht door genm »

Ik kan je dit artikel aanraden: http://www.artikelwebsite.nl/A46/gebare ... ove-katten

Ik communiceer vooral met trillingen. Ik heb Elsa bijvoorbeeld inmiddels geleerd dat als ik drie keer op de vloer of tegen een voorwerp bij naar in de buurt tik, dat ik haar dan ga optillen (op advies van dat artikel). Dat snapt ze nu. Als ze wel opgetild wil worden, dan gaat ze heel stil zitten en kijkt ze me met grote ogen van "oké, is goed". Als ze geen zin heeft om opgetild te worden, dan rent ze bij de tweede tik al weg.

Heb je haar laten testen? Je zegt dat ze grotendeels doof is, is dat gelijk aan beide kanten of aan de ene kant meer dan aan de andere kant? Bij ongelijkheid in doofheid in beide oren heb ik namelijk begrepen dat dit ook invloed heeft op het oriëntatievermogen. In dat geval kan ik me voorstellen dat knipperende lichten de omgeving nog verwarrender maken voor Saffie.

Succes in ieder geval met aanleren van gebarentaal. Hier zijn we druk bezig en het is niet altijd even makkelijk. Je moet echt heel consequent zijn. Gelukkig heeft mijn kleine dove bengel ook veel hulp en steun van mijn twee andere katten. Hoe reageren jouw andere katten erop?
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Introductie doof kitten

Bericht door genm »

Oh en ondanks doofheid, wel blijven praten tegen Saffie. Dove katten zijn erg gevoelig voor de trillingen in je stem. Dus ondanks dat ze je niet kan horen, voelt ze, als je dichtbij genoeg bent, aan de trillingen wel dat je bijvoorbeeld iets geruststellends of liefkozend bedoelt.
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Introductie doof kitten

Bericht door Ilovesiamesecats »

Bedankt voor de link, zal 'm eens rustig lezen.

Als ze mij kwijt is of ik haar stelt het knipperen met het licht haar gerust. Ik heb een keer deksels tegen elkaar gekletterd en daar reageerde ze op dus ze is gevoelig voor trillingen.

De afgelopen 2,5 jaar heb ik niet anders dan tegen haar gepraat omdat ik niet wist dat ze doof was.... ze weet het heel goed te verbergen!! Daarom hebben de katers het ook niet in de gaten. Wel gaan ze naar haar op zoek als ze staat te gillen.

Soms denk je dat ze wat hoort maar dan kijkt ze gewoon dezelfde kant op als de katers :lol: Maar pas geleden zat ze op de bank en draaide ze één oortje naar de gang. Dit terwijl ze normaal haar oortjes altijd naar voren heeft.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Introductie doof kitten

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik had vandaag visite met een hond en de katten waren naar boven gegaan. Toen ze weg waren kwamen de katers naar beneden, Saffie niet. Opeens, na een kwartiertje, bedacht ik me: ja duhuh zij hoort niet dat ze weg zijn!! Toen ben ik haar maar gaan halen......

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie