Tips voor acceptatie nieuwkomer??

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Chantal86
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2014 10:36

Tips voor acceptatie nieuwkomer??

Bericht door Chantal86 »

Hallo allemaal,

Ik wil graag een vraag voorleggen.
Wij hebben een kater Lexus van 2 jaar. Lexus is wat teruggetrokken maar wel lief en rustig.
Nu hebben we sinds afgelopen zaterdag een nieuw huisgenootje, ook een kater van 2, nino.
Nino had enkele dag nodig om los te komen in zijn nieuwe omgeving, maar wandelt nu gewoon rond en is aanhankelijk.
We hebben ondertussen Lexus en nino aan elkaar voorgesteld en dit resulteerde vooral in staarwedstrijden. We hebben ze de eerste dagen apart gehouden maar nu kunnen ze wel bij elkaar.
Lexus is wat van slag, die gaat in de slaapkamer zitten en zit weinig beweging in.
Nino struint door het huis en probeert contact te maken. Als nino te dichtbij komt blaast Lexus en gromt hij zachtjes. Nino reageert er niet echt op en loopt er maar omheen.
Hoe kan ik wat bemiddelen zodat Lexus nino hopelijk ook tolereert en zich op zijn gemak voelt?
Lexus is eens verhuist en had toen ook maanden de tijd nodig om los te komen. Zou hij gewoon tijd nodig hebben? Of kan er ik er iets mee. Graag tips. (De bedoeling is dat nino bij ons blijft wonen, maar heb met de eigenaresse afgesproken als het helemaal noet blijkt te gaan kan hij terug naar zijn vorige baas). Ik heb zelf het idee dat het uiteindelijk wel goed komt, ze hebben niet gevochten en behalve dat Lexus angstig reageert het ik niet het idee dat het agressie is.

Alvast bedankt.

Groeten,
Chantal
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Tips voor acceptatie nieuwkomer??

Bericht door Mickey_Mouse »

Tijd, tijd en tijd
Geduld, geduld en nog meer geduld.

Ze maken elkaar niet af, lopen met een boogje om elkaar heen. Moet vast goed komen straks. Lekker spelen met beiden, snoepjes en lekkers voeren.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6804
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tips voor acceptatie nieuwkomer??

Bericht door Dinky »

Feliway stekker wil wel eens helpen spanning uit de lucht te halen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Tips voor acceptatie nieuwkomer??

Bericht door Jantina »

Zolang er geen bloed vloeit, het de tijd geven.
Dat Lexus zich een beetje afzondert herken ik bij twee eerdere introducties van de kat die ik al had.
De eerste keer liet ze zich een dag of wat minder zien, kwam daarna langzaamaan kijken en er is acceptatie gekomen uiteindelijk. De tweede keer heeft de eerste kat mij een dag of wat genegeerd. Dat was al gauw over.
Tijd en geduld dus zoals al is gezegd. :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Tips voor acceptatie nieuwkomer??

Bericht door Cyamytha »

Ook Karel heeft mij genegeerd toen Beer kwam. Het is aftasten en een potje vechten is niet zo erg, zolang er maar geen 'gewonden' vallen.

Rustig de tijd geven. Probeer met ze allebei te spelen met een hengeltje ofzo.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Chantal86
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2014 10:36

Re: Tips voor acceptatie nieuwkomer??

Bericht door Chantal86 »

Dank jullie voor jullie tips.
Lexus is wel wat rustiger. Reageert minder bang op nino.
Blijft wel met een boog omheen lopen, maar 's avonds volgt hij hem ook wel en gaat dan op een afstandje naar hem kijken. Hij blaast nog wel als nino dichtbij komt en trekt zich ook vaak terug op de slaapkamer. Gister heeft Lexus op mijn bed geplast, en ik vermoed dat hij niet naar de woonkamer wilde komen waar nino was. Ik zet hem nu wel telkens even op de bak en hoop dat dit een incidentje was.
Ik hoop dat het gewoon tijd nodig heeft, Lexus heeft naar mijn idee altijd wel heel veel tijd nodig bij veranderingen.

Groetjes,
Chantal
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6804
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tips voor acceptatie nieuwkomer??

Bericht door Dinky »

Anders misschien (tijdelijk) een kattenbak erbij plaatsen in de slaapkamer/hal voor slaapkamer? Weet ook niet hoeveel bakken je nu hebt staan maar stelregel is aantal katten + 1 dus met 2 katten is dat 3 kattenbakken.
Plas ophouden door stress kan leiden tot blaasontsteking/blaasgruis.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie