Nieuwe kat erbij: spelen of vechten?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Nieuwe kat erbij: spelen of vechten?

Bericht door starr »

Even een vraagje. Ik had van mezelf al twee katten in huis (Gecastreerde kater van 5 en gecastreerde poes van 1,5 jaar).
Ik ben in augustus een pleegnestje met moederpoes gaan opvangen in een speciale, afgesloten kattenkamer. De katten hebben elkaar niet gezien maar konden elkaar natuurlijk wel ruiken.
Toen de kittens eenmaal de deur uit waren, heb ik besloten om de moederpoes te houden.
De introductie is dus langzaam verlopen. Sowieso hebben mijn eigen twee katten haar geur eerst 11 weken kunnen ruiken en deed ik af en toe onder toezicht de deur op een kiertje en dan snuffelden ze aan elkaar.
Dat verliep allemaal goed.
Moederpoes is toen geholpen en uiteindelijk had ze toegang tot het hele huis.
Ze komt nu ook sinds kort eventjes buiten.

Het is een schat van een poes, ze is op 2 jaar geschat.
Het is alleen een beetje apart hoe de omgang is met mijn andere katten. De ene keer snuffelen ze aan elkaar en is het goed.. (Vooral met 't meisje, katertje is altijd nog wat afstandelijker).
Maar soms, als de moederpoes (zo noem ik haar nog maar even voor 't gemak), wakker en energiek is, en 1 van mijn andere katten komt naar beneden lopen, waar zij dan ook net zit, dan rent ze er naar toe.
Ik weet niet of zij dan wilt spelen of dat ze hen wilt opjagen.
Mijn katten waarderen dat dus niet echt, en zien het in ieder geval aan voor een aanval en niet als spel.
Mijn katten beginnen dan dus te grommen, en dan neemt de moederpoes netjes afstand en dan is het oke.
Soms rent ze echter zo snel naar ze toe dat mijn katten daar van schrikken en gelijk een mep geven aan haar.
Dan mept ze even terug maar neemt daarna weer haar afstand.

Weet iemand wat dit kan zijn? Wilt zij spelen, en vertrouwen mijn katten haar daar nog niet goed genoeg voor? Of wilt zij vechten?
Als ik naar haar lichaamstaal kijk, dan zie ik er geen agressie in of iets in dat ze wilt vechten. Wel in de lichaamstaal van mijn andere katten; zij voelen zich aangevallen en willen zich verdedigen.
Momenteel geef ik ze alle 3 ook Destress sinds 5 dagen. Ik hoop dat dat ook een beetje gaat helpen, en dat de moederpoes niet steeds meer achter ze aan rent.
Is er voor mij ook een tip om dit gedrag te verminderen of kan ik alles beter negeren?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat erbij: spelen of vechten?

Bericht door Rik »

Als je ziet dat het geen echte agressie is en het komt ook niet tot een echt gevecht zou ik het zo zijn beloop laten. Af en toe een mep om de grens aan te geven is geen gevecht. Ingrijpen kan volgens mij dan alleen maar nadelig uitpakken. Ze zullen zelf onderling die grenzen aan moeten geven en je nieuwe poes zal dat snel genoeg (moeten) leren. Als ze ook gelijk stopt met "aanvallen" dan doet ze het dus ook goed. Grommen en blazen en af en toe een mep hoort bij dat proces. Je moet natuurlijk wel even opletten dat geen van de katten echt bang gedrag gaat vertonen maar uit jouw verhaal maak ik op dat dat niet echt het geval is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe kat erbij: spelen of vechten?

Bericht door EliekeTips »

Klinkt mij als een enthousiaste jonge dame die wil spelen. En twee rustige katten die dat niet willen. Helemaal niks aan de hand dus. Ze leren vanzelf hoe ze met elkaar om moeten gaan. Wellicht zou je zelf met de moederpoes elke dag een half uurtje tot een uurtje kunnen gaan 'spelen'. Ze heeft wel de behoefte daartoe en krijgt het niet van je andere katten.

Hier werkt dat fantastisch ik heb twee dames van 3 en een kater van 8 maanden en zie het zelfde gedrag als wat jij omschrijft. Nu ik de tijd neem elke dag even met hem te spelen. Laat hij de dames meer met rust.
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Nieuwe kat erbij: spelen of vechten?

Bericht door starr »

Bedankt voor jullie tips.

Het rare is ook, dat ze alleen achter hen aan rent als ze op de grond staan. Als Pim en Daisy (mijn eerste twee katten), op tafel zitten of op de vensterbank dan is er niks aan de hand. Dan kan Lily (de moederpoes) er gewoon een twee meter vandaan zitten zonder wat te doen.
Maar zodra Daisy of Pim dan van de vensterbank af springt dan gaat Lily er vaak achteraan (tenzij ze nog half aan het slapen is :P ).
Soms heeft Pim bijv niet in de gaten dat Lily ergens in een hoekje zit te loeren naar hem.
Dan gaat Lily zo die jacht houding aannemen; weet even niet hoe ik het moet uitleggen maar denk dat jullie wel weten wat ik bedoel. Ze houdt zich dan laag met heel haar lichaam en opeens rent ze dan naar hem toe.
Pim blaast of gromt of als het te plots komt geeft hij een mep en dan geeft Lily ook weer een mep en dan is het klaar.
Om Pim en Daisy wat rustig te houden geef ik ze o.a. Destress. Lily was eerst ook 's nachts nog in de kattenkamer, nu gaat ze zo lang miauwen dus vannacht is ze voor het eerst ook door heel het huis geweest.
Ik denk dat het inderdaad spelen is maar ik hoop dat mijn katten dat ook zo zien..Je zou zeggen dat ze elkaars taal wel begrijpen, maar omdat het een nieuwkomer is, denk ik dat ze niet zo goed snappen wat hiervan de bedoeling is?
Mijn ervaring was namelijk altijd dat de nieuwkomer zich juist meer gedeisd hield, maar Lily lijkt t allemaal wel best te vinden en doet alsof ze hier al jaren woont ;)
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwe kat erbij: spelen of vechten?

Bericht door Euforia »

Ik heb idem hetzelfde voor met mijn nanou. Zodra ze filou op de begane grond ziet, dan rent ze er naar toe. Mijn Filou schrikt nog steeds en rent dan weg, waarna Nanou de achtervolging start en filou zeer angstig wordt.
Volgens mij wil Nanou ook spelen, maar vertrouwt filou haar nog niet volledig hiervoor..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat erbij: spelen of vechten?

Bericht door Rik »

starr schreef:Je zou zeggen dat ze elkaars taal wel begrijpen, maar omdat het een nieuwkomer is, denk ik dat ze niet zo goed snappen wat hiervan de bedoeling is?
Ooo, maar ze weten heel goed wat de bedoeling is, hoor. Alleen hebben zij daar op dat moment geen zin in (of nog niet voldoende vertrouwen in elkaar). Je nieuwe poes heeft dat nog niet helemaal in de gaten en die wil spelen (en ja, die jachthouding is echt speels). Als het agressie zou zijn dan zouden jouw katten wel anders reageren. Dan voel je gewoon echt de spanning in de lucht hangen en zie je dat ze niet meer relaxed zijn. In dat geval zou je echt Destress kunnen gebruiken. Of dat nu nog echt nodig is durf ik niet helemaal te zeggen want ik weet natuurlijk niet hoe relaxed jouw oude katten zijn als ze het niet meer krijgen. Als je denkt dat je oude katten het wat veel vinden zou je de nieuwe poes af kunnen leiden op moment dat je ziet dat ze die houding aan gaat nemen maar verder zou je ze dus gewoon hun gang kunnen laten gaan en zoals Elieke al aangeeft veel spelen met de poes want die heeft daar blijkbaar wel behoefte aan.

Bij Euforia (in dit topic) is Nanou ook heel speels alleen deinst Filou daar echt voor terug (loopt weg met een jaagpartij tot gevolg). Ik heb het idee dat jouw katten niet echt terugdeinzen voor de nieuwe poes dus je bent wat dat betreft al een heel stuk verder.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuwe kat erbij: spelen of vechten?

Bericht door Sifra »

Dat aannemen van de jachthouding zie ik ook als spel. Sifra deed dit ook wel bij Rûzer, vooral na een gemeenschappelijke wandeling. Dan rende ze vooruit, verdween in sluiphouding achter het hek en dan baf!, bovenop Rûzer springen. Als hij het aan zag komen gaf hij verontwaardigde brul dat ze het niet in haar kop moest halen om te springen. Dat gedrag vermindert wel als de deugniet ouder wordt.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie