Ongewenst gedrag door dominantie?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Netje1970
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2014 08:49

Ongewenst gedrag door dominantie?

Bericht door Netje1970 »

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik zal eerst m'n katten even voorstellen en daarna m'n verhaal:
Als 1e hebben we Plois, een ragdoll van bijna 2 jaar. Dan haar dochter Lady, een Kruising E.k., zij is 8 mnd oud, dan een nichtje van Plois, zelfde leeftijd als Lady, en Bobby, een katertje van 6 maanden oud. Het gaat om Plois en Bobby. Bobby gromt altijd met platte oren naar Plois. Soms trekt ze er niks van aan, maar meestal gaat ze juist op hem af. Meestal zonder platte oren trouwens, dus niet agressief. Tenminste, zo komt het op mij over. Bobby verstopt zich dan, en hij houd pas op met grommen als Plois weg gaat. Meestal is dat omdat ik haar dan weg stuur.
Omdat 2 van de 4 soms beste slopers zijn, gaan de katten s'nachts in de bijkeuken. Vanaf daar kunnen ze via een kattenluik naar de ren waar ook alle kattenbakken staan. Meer dan regelmatig vind ik urine of poep in de bijkeuken, en dan komt dan omdat Plois s'nachts te dicht bij het kattenluik ligt waardoor Bobby dus niet erlangs durft. Een aparte bak in de bijkeuken is ook geen optie, dan gaan ze nl alleen nog maar op díe bak en niet meer op de andere. In iedere ruimte hier hangen Feliway verdampers. Ik hoop dat jullie tips hebben voor me.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ongewenst gedrag door dominantie?

Bericht door castratenkoor »

Mijn eerste vraag is - zijn ze wel allemaal gecastreerd inmiddels? Dat zal een hoop schelen met dominant gedrag.

Als tweede zou mijn advies zijn die katten, die niet goed met elkaar op kunnen schieten, niet met zijn vieren in 1 ruimte op te sluiten voor uren lang. Daarmee verhoog je de agressie enorm.

Als derde zou ik adviseren ook binnen een paar kattenbakken neer te zetten. Het is belangrijk dat iedere kat vrije toegang heeft tot rustig toiletteren. En dat is nu duidelijk niet het geval.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ongewenst gedrag door dominantie?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
als ik het goed begrijp accepteert poes Plois van bijna twee het katertje Bobby nauwelijks tot niet. en ja, poezen kunnen verschrikkelijk terroriseren, openlijk maar ook heel stiekem, dat wil zeggen in mensentermen dan.
zijn alle vier voerpoters intussen gecastreerd? en als Bobby dat nog niet is, dan zit daar waarsch een deel van je probleem.
maar het kan ook zo zijn dat het tussen Pois en Bobby in de basis niet botert en in huis kunnen ze elkaar nog ontwijken maar met een dergelijke kattenbak-toegang ziet Plois haar kans schoon en blokkeert de toegang.
'gelukkig' plast Bobby wel en houdt zijn plas niet op maar dat probleem dreigt wel en dat kan kans geven op blaasgruis en blaasontsteking en andere niet te onderschatten ellende.
het is dus wel een probleem dat voor Bobby snel opgelost moet worden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Netje1970
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2014 08:49

Re: Ongewenst gedrag door dominantie?

Bericht door Netje1970 »

Door een hele flinke financiele tegenvaller(zachtjes uitgedrukt) zijn ze nog niet geholpen. Het gaat gelukkig weer wat beter nu en het ligt in de planning om aankomende maand te beginnen met castreren. Moet helaas wel elke maand eentje....dus wat is raadzaam, eerste Plois, of eerst Bobby?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ongewenst gedrag door dominantie?

Bericht door Adriana »

Plois is het duurste..
nestjes zijn ook duur dus denk ik ook daarom Plois als eerste ..

de hormonen zullen bij Bobby overigens pas na 4/6 weken zijn uitgewoed..
maar met gecastreerde Plois (.... en Lady..?) kan dat geen problemen meer geven..

overleg even met je dierenarts of je kwantumkorting krijgt als je Lady en Plois tegelijk laat castreren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Netje1970
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2014 08:49

Re: Ongewenst gedrag door dominantie?

Bericht door Netje1970 »

2 tegelijk laten helpen is helaas nog geen optie....Lady en Bobby zijn dikke maatjes, daar zit gelukkig geen probleem. Maar als hormonen bij Bobby het probleem zouden zijn, zou hij zich dan niet veel meer als een kerel gedragen en niet steeds zo als een klein kitten?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ongewenst gedrag door dominantie?

Bericht door Cari »

Je hebt 3 dames in huis en 1 heer. Laat als de duvel die kleine vent helpen, anders heb je straks 16 katten in je bijkeuken!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Netje1970
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2014 08:49

Re: Ongewenst gedrag door dominantie?

Bericht door Netje1970 »

Dames zijn, gezien eerder genoemde situatie, even aan de pil.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ongewenst gedrag door dominantie?

Bericht door Cari »

Eerst de kater doen en met spoed. Kater is ook 't goedkoopst. Je ragdoll van 2 merkt dat die kleine geslachtsrijp wordt en ze heeft daar op dit moment helemaal geen trek in. Als ze naar buiten konden, zou ze hem verjagen. Dat is dus een rot situatie in een bijkeuken, waar ze geen kant op kunnen.
De 2 jonge meiden zijn nog onbenullen en hebben er nog geen probleem mee.
De pil kost ook geld en als je dat maar lang genoeg volhoudt, zit je helemaal op kosten, want dan wordt de kans op kanker groter en groter. Je heb leuk een paar raskatten of half-raskatten in huis gehaald, maar blijkbaar niet echt nagedacht wat voor kosten 4 ongecastreerde katten met zich mee brengt. Ik zou proberen een afbetalingsregeling te treffen of geld te lenen, want dit wordt zo een onhoudbare situatie.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Netje1970
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2014 08:49

Re: Ongewenst gedrag door dominantie?

Bericht door Netje1970 »

Ik heb zeker wel over de onkosten nagedacht, heb al langer katten maar dit nog nooit meegemaakt, maar zit door toedoen van een ander even in de shit, om het maar ff zo te zeggen.....gelukkig zijn we daar bijna vanaf en is alles weer normaal. 3 maanden geleden was dit nog niet aan de orde, en om die reden heb ik dus, om nestjes te voorkomen, de poezen éventjes' aan de pil gedaan. Langer wil ik ook niet, wetende wat ervan kan komen. Normaal gesproken waren ze dus allang geholpen. Dus, al goed bedoeld, ik zit niet te wachten op commentaar over niet nadenken etc, want dat is hier niet aan de orde.
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Ongewenst gedrag door dominantie?

Bericht door EliekeTips »

Ik zou eerst de kleine man laten castreren, dan zit je niet met onverwachte nestjes. en die is het goedkoopst om te laten doen. Dan kan je rustig door sparen voor de dames en stoppen met de pil, wat ook weer minder kosten zijn.

Daarbij kan je met de meeste DA's wel een afbetalingsregeling treffen, dus zou ook daar even naar vragen.

Zodra de hormonen het huis uit zijn. Zal de rust waarschijnlijk ook terug keren.
Plaats reactie