Kat gestrest door nieuwe kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Tipsymicky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2014 20:58

Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door Tipsymicky »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb meteen een vraag.

Wij hebben sinds zondag middag een kitten erbij samen met onze 4 jarige kater. We dachten dat ie zo eenzaam was dus daarom een vriendje erbij.

Onze kater is een binnenkat dus nooit ontvlooit. Bleek kitten onder de vlooien te zitten. Hebben op advies kitten gewassen had namelijk geen pipet oid, en kater ontvlooit met pipet van kennis. Kitten is dinsdag ontvlooit.

katten hebben paar x geblazen geen uithaal oid dus leek goed te gaan.
Maar nu zit kater continu boven van angst en stress. Hij likt zijn vacht kapot en heeft al n kale plek. Da geweest, dachten eerst vlooienallergie maar geen vlo te bekennen dus stress was 2e gedachte.

Hij komt niet meer beneden en ik weet niet wat ik moet doen om de stress weg te halen.
Het aan kijken? Hoelang?
Ze tijdelijk afscheiden van elkaar?
Kitten weg doen?

Help aub ik zit met mijn handen in het haar wil niet dat het likken vd kater een aangeleerde gewoonte word:(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
Het lijkt erop dat je kater al ver op weg is een echte solo-kat te worden. Afscheiden is blijkbaar niet echt nodig want de kat gaat de kitten dus al uit zichzelf uit de weg. Natuurlijk wel zorgen dat je kitten niet uit zichzelf die kamer van de kat in wandelt.

Het lijkt mij wel een goed idee om in ieder geval te kijken of hij nog aan een kitten kan wennen en dus niet zijn verdere leven een solo-kat zal blijven. Het hangt er echter wel vanaf hoeveel stress hij de komende dagen hiervan heeft. Bijkomend probleem is dan inderdaad dat likken uit stress.

Hoe oud is je kitten? En speelt je kat nog? Hoe reageert hij als je bijvoorbeeld met je kitten op schoot op de gang (voor zijn kamer) gaat zitten op een stoel (of grond). Als het meevalt zou je dus kunnen spelen met je kitten (op de gang). Daarna iemand met de kitten op de gang door laten spelen en zelf op de kamer met de kat spelen. Kijken of je de stress er een beetje af kan krijgen (dus dat je die concentratie van stress een beetje breekt). Snoepjes e.d. kan ook helpen. Als je kat toch wel wat interesse toont (maar je ziet twijfelend gedrag) dan kan het nog wel goed komen met tijd. Je kunt dan op een gegeven moment met je kitten ook op dezelfde kamer gaan spelen. Maar als hij echt in een hoekje wegkruipt van de stress... tsja... dan denk ik dat hij al echt "solo" is. (Misschien dat andere dan nog ideeën hebben, feliway ofzo? maar het is de vraag hoever je dan moet gaan)

Ik heb hier een echte solo-poes van 18+. Die krijg ik echt niet meer gewend aan een ander beestje. Zij schiet al naar de zolder (na het nodige gegrom en geblaas) bij vreemde in huis (ook bij buitenkatten in de tuin) en laat zich pas weer zien als het veilig is. 4 jaar lijkt mij nog nét wel een leeftijd waar het de moeite loont om in ieder geval een poging te wagen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tipsymicky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2014 20:58

Re: Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door Tipsymicky »

Dankjewel voor je reactie!

Gister zaten ze zowaar samen op bed! Ik was in shock..
Geen geblaas niks.
Hij zoekt de kitten (9weken) niet op, kitten hem wel. Soms geeft ie een mep, blaast hij of loopt weg, maar gister dus niks?
Misschien komt het toch nog goed?
Feliway heb ik eergister besteld verwacht het morgen in huis te krijgen. Kat zit nog steecs veel boven maar ik ben al iets geruster.

Kat heeft spelen nooit leuk gevonden, behalve als kitten;) probeer het wel hoor soms hapt ie toe maar meestal niet..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Dat klinkt al heel goed: samen op bed ;-) Dat gaat inderdaad de goede kant op. Hoe is het nu met de kater? (en wat zijn de namen?) Likt hij nog veel of wordt dat ook wat minder? Je zou dan langzaam (als hij wat minder stress heeft) met je kitten in zijn buurt kunnen spelen. Hem af en toe ook een snoepje voeren. Eten in de zelfde ruimte moet straks ook mogelijk zijn als de stress er een beetje af is. Als ze wel samen op bed liggen is hij heel wat minder schuw dan ik had gedacht. Je zou straks zelfs nog verbaasd kunnen staan hoe speels hij nog zou kunnen zijn. Spelen met grote mensen is heel wat anders dan spelen met zo'n ragebol. Ik hoop in ieder geval dat de kitten nog iets in hem wakker kan maken. Het zou natuurlijk sneu zijn als je kitten niemand heeft om mee te spelen anders moet je er weer een derde bij halen :lol: Ik weet niet of je het topic van Iza al ontdekt hebt. Met Bunker (kater van 5 jaar) en Sjaars (kitten van 9,5 weken). http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 10&t=29439 Bunker is met 5 echter nog wel speels. Als je op de tweede pagina kijkt daar dan zie je ook wat youtube filmpjes. Dan zie je dat Bunker ook blaast en mept (gelukkig meestal mis) naar Sjaars en weg loopt. Ook een filmpje waar hij grommend op de bank naar Sjaars ligt te kijken. En als je ze nu ziet (op de laatste pagina) :edance: Omdat jouw kat wel echt stress liet zien in het begin zal het misschien wel wat langer duren dan daar. Maar hopelijk zien we hier hetzelfde resultaat na een tijdje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tipsymicky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2014 20:58

Re: Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door Tipsymicky »

Ja ik was behoorlijk verbaasd! Hij likt nog steeds veel.. Gister dacht ik nog; volgens mij gaat het beter want de vacht was droog, maar nu smorgens vroeg werd ik wakker van zijn gelik.. De plek is ook wat groter geworden.
Ik heb ze sinds het bed verhaal niet meer samen gezien. Ik probeer tipsy(kater) elke x wel naar beneden te halen maar hij heeft gewoon geen zin ofzo.
Hopelijk wil tipsy met micky(kitten) spelen op een dag want nog een kitten kan mijn vriend niet aan:P
En hopelijk dat het bij ons hetzelfde gaat als in dat andere topic!☺️ Zou toch mooi zijn..
Ik probeer er niet teveel op te hopen maar blijf wel zo positief mogelijk..
Tipsymicky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2014 20:58

Re: Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door Tipsymicky »

Trouwens, wat heb je al een oude poes dan van 18+!
Is ze nog gezond,fit voor dr leeftijd? Nog nooit gehoord dat een poes zo oud werd in de ongeving, hooguit 15. Bijzonder zeg!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door Adriana »

misschien beetje valeriaan....
bij etos/krvat etc en andere drogisten en dierenwinkels is valeriaan in druppelflesjes te koop en het wil nog wel eens helpen om de sfeer tijdelijk wat te ontspannen als je met wat druppels op een wattenschijfje door de lucht wappet.
test eerst wel even op de oudste om te zien wat voor effect het heeft. bovendien kan hij dan wennen aan het luchtje en missch afleiding/ontspannen..
tja, sjaars en bunker is een echt succesverhaal maar het komt ook voor dat wat oudere katten helemaal gaga worden van zo'n adhd-kitten en weglopen of in de aanval gaan..
we gaan duimen voor een goeie afloop..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Tipsymicky schreef:Trouwens, wat heb je al een oude poes dan van 18+! Is ze nog gezond,fit voor dr leeftijd?
Het zal toch niet zo zijn dat ik hier met de oudste poes (van 18,5 jaar) zit op het forum??? Nee... dat lijkt mij niet. Het is wel een zeer respectabele leeftijd en mag je haar (hoog)bejaard noemen. Vergelijkbaar met 90 voor mensen.

Helaas, sinds april dit jaar, mag ik haar niet meer "gezond" noemen. Voor die tijd heeft ze nooit wat gehad en dacht ik wel eens... ze wordt ver in de 20. Maar in april heeft ze een tia/attack gekregen en toen is er naast de zeer hoge bloeddruk ook nierfalen geconstateerd. (zie topic Attack + Nierfalen bij 18 jaar (dieper slapen normaal?)) Nu is het zo dat ze daar nog wel even mee kunnen doorleven maar het brengt wel problemen met zich mee en het kan ook vrij snel bergafwaarts gaan. Dus ben ik blij met de maanden (hopelijk jaar en onwaarschijnlijk jaren) die ik haar nog kan geven.

Wat betreft Tipsy en Micky. Laat Tipsy maar gewoon even zijn gang gaan. Kijk of het met de Feliway wat beter gaat (en je zou dus ook nog de valeriaandruppels die Adriana aandraagt kunnen proberen). Daarna zou je dus met dat spelen in het zicht van Tipsy kunnen beginnen. Als uiteindelijk Tipsy wat minder gestrest is dan ben je al een heel eind. Probeer je wel ook veel bezig te houden met Tipsy (dan is het jammer dat hij niet veel speelt) maar de afleiding kan wel zorgen voor minder likken. Als hij vroeger niet veel op die kamer zat en nu wel... dan heeft hij misschien niets beter te doen. Je zou natuurlijk eens kunnen kijken wat er gebeurd als je Micky een paar uur op een aparte kamer zet. Komt Tipsy dan van zijn kamer af?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door Featherr »

Houd je er wel rekening mee dat feliway ongeveer pas na 2 weken werkt? Dat je dus niet denkt dat als je hem in het stopcontact doet het de volgende dag al werkt.
Hier werkt het helemaal niet en valeriaan juist wel.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door nellebel »

waar zit die kale plek? is het geen reactie op het pipetje?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door Cari »

Misschien heeft Tipsy een vlooienallergie. Dan hoeft hij maar 1 keer gebeten te zijn om een dergelijke heftige reactie te krijgen. Kan ook een combinatie van stress en vlo zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Tipsymicky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2014 20:58

Re: Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door Tipsymicky »

Gisteren bij de dierenarts geweest, alweer:)
Kale plek komt toch echt door het pipet. Weer injectie gehad, zalf mee, trui mee zodat ie er niet bij kan. Hij kan amper bewegen in die trui dus ik doe hem alleen aan als die net zalf op krijgt en dat ingewerkt is.

Momenteel liggen ze samen bij me op bed (niet naast elkaar, ongeveer halve meter apart) en denk dat het wel goed komt. Eerst tipsy beter maken, dat vind ik het belangrijkste. Dan is ie daarna ook zichzelf en kan het in mijn ogen alleen maar beter gaan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Fijn dat het likken een bijwerking is van het pipet. Klinkt raar maar het is een stuk beter dan dat Tipsy gestrest zou zijn door de komst van Micky. Ik vindt een halve meter van elkaar niet eens zo veel hoor. Dat kan inderdaad met tijd alleen maar beter worden. Zorg maar even dat Micky niet al te veel met Tipsy wil spelen want ik kan me voorstellen dat die daar nu even niet op zit te wachten. Speel jij maar met allebei individueel dan kan hij eerst lekker bekijken dat Micky helemaal niet zo eng is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat gestrest door nieuwe kitten

Bericht door Cari »

Ik ben ook blij te horen dat het 'slechts' een reactie op de pipet is. Het komt helemaal goed :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie