Oei... Is dit wel normaal?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Oei... Is dit wel normaal?

Bericht door Iza »

Hoi!

Nadat het de afgelopen dagen zo ontzettend vlot en goed ging, is het fysieke contact nu nog een stukje intenser geworden :???: ..

Bunker speelt met Sjaars, of wast hem.. En dan ineens wordt het een stuk ruwer. Ik heb het gefilmd. De andere keren dat dit gebeurde heb ik geprobeerd Bunker af te leiden door zijn naam te roepen of met de brokkenzak te rammelen o.i.d. Deze keer heb ik voor het volledige beeld van de situatie niet ingegrepen.

Filmpje 1: https://www.youtube.com/watch?v=b4y9yZh ... BKzGN2Linw
Filmpje 2: https://www.youtube.com/watch?v=lnMghB- ... BKzGN2Linw

Sjaars is na dit soort "aanvallen" wel eventjes beduusd, maar hij is niet bang voor Bunker. Hij laat zich daarna ook gewoon weer wassen of daagt Bunker uit om te spelen. Ik zie bij Bunker volgens mij geen woede, maar ik zie wel irritatie. Hij wil nu bijvoorbeeld ook even niet naast Sjaars liggen.

Het baart me zorgen dat hij niet direct stopt als Sjaars begint te piepen. Aan de andere kant; Sjaars heeft geen wondjes of beurse plekjes of iets dergelijks.

Ik dacht dat het misschien jaloezie was, maar Bunker krijgt nog evenveel liefde en knuffels als hiervoor. Ook krijgt hij als eerst zijn eten. Bunker vindt het eten van Sjaars wel veel lekkerder ruiken, maar gezien het feit dat ze niet hetzelfde voer mogen (kitten & blaasgruis), kan ik daar niet zo veel aan doen :???: :-( . Ik merk dat Sjaars na dit soort "aanvallen" ook ruwer met mij speelt (hij bijt meer en harder).

Is dit gedrag normaal? Wat moet ik ermee? Moet ik ze met rust laten? Moet ik Bunker afleiden? Is Bunker tóch jaloers?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oei... Is dit wel normaal?

Bericht door castratenkoor »

Ja hoor, zo ging het er in het begin ook aan toe tussen Luuk en Teske. En Teske was nog een stuk kleiner en jonger. Bunker heeft een beetje moeite met grens houden, omdat hij nooit een kitten gewend is. Luuk had hetzelfde, was zelf nog een kitten van onder een jaar en wel al groot.

Het ziet er wat sneu uit voor het kitten, maar ik denk niet dat het veel kwaad kan. Het is een wat stevige behandeling hahahaha. Met Teske is het helemaal goed gekomen, die gaat nu vooral zelf in de aanval.

Zolang het kitten niet angstig wegkruipt en zolang Bunker ook hem blijft wassen hoef je je geen zorgen te maken. Je kunt wel wat sturen door Bunker inderdaad af te leiden, in ieder geval nooit straffen of je stem verheffen. Dan gaat hij het kitten associëren met negatieve gevoelens.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Oei... Is dit wel normaal?

Bericht door Sifra »

Ik denk niet dat dit met jaloezie te maken heeft. Dat is een vermenselijking van zijn motieven. Ga eens bij jezelf na of je je niet een heel klein ietsepietsie schuldig voelt tegenover Bunker dat je Sjaars in huis hebt gehaald. Je wilt Bunker niet tekort doen.
Bunker is wat ruw en stopt niet als Sjaars piept. Misschien heeft Bunker dat niet geleerd, bijvoorbeeld omdat hij als solokat is opgegroeid. Dat weet ik niet, dat kan ik niet beoordelen. Jij wel, jij kent hem. Maar heb je wel eens 2 kittens zien spelen? Die slopen elkaar gewoon. Ruw spelen hoort er ook wel bij.
Bunker trapt hard met zijn achterpoten. Dat is een normale reactie, omdat hij Sjaars tussen zijn voorpoten klemt. Ik zie een Bunker, die vastberaden is Sj. een goede wasbeurt te geven. Ik zie ook een spartelende Sjaars, die zijn scherpe tandjes flink in het vel van Bunker zet. Daar moet tegen opgetreden worden door Bunker. Ik zie geen agressie.
Zolang er geen bloed vloeit, valt het allemaal wel mee. Sjaars leert er veel van. Ik zou niet ingrijpen. Wel in de gaten houden of Sjaars Bunker niet te veel lastig valt, want kittens kunnen "a pain in the butt" zijn voor volwassen katten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Oei... Is dit wel normaal?

Bericht door Cari »

Kattenspel is niet altijd even zachtzinnig :lol: . Gelukkig kan Sjaars wel een stootje hebben. Het piepen van Sjaars is nog geen reden tot ingrijpen, als het echt zeer doet, komt er wel een ander geluid uit. Met jaloezie heeft het niets te maken. Ik zou in zo'n geval niet lief "Bunker" roepen of met voer gaan rammelen (je moet hem ook niet gaan belonen ;-) ), maar gewoon even "hé" (niet hard, maar wel kort en krachtig) zeggen en met je vingers knippen, zodat ze beiden even afgeleid zijn.
Dat Sjaars daarna ruwer met jou omgaat, kan een afreageren zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: Oei... Is dit wel normaal?

Bericht door Iza »

Okay, dus het is normaal gedrag. Heel erg fijn om te horen! Het ziet er inderdaad sneu uit. Die grote achterpoten tegen dat kleine buikje aan. En andersom ook zielig, die scherpe tandjes in Bunkers vacht.

Ik heb geen idee hoe Bunker is opgegroeid. Hij kwam als 3jarige kater vanuit het asiel bij ons. Het is overduidelijk dat hij veel contact met mensen heeft gehad. Maar andere katten? Geen idee.

Ik heb inderdaad wel eens kittens zien spelen, maar 8 maaiende kittenpootjes zien er toch minder erg uit haha.

Ik voel me niet schuldig naar Bunker. Ik vind een kitten hartstikke leuk, maar de keuze om Sjaars in huis te halen was juist vóór Bunker. Ik denk dat ik het teveel vergelijk met honden. Toen wij (in mijn ouderlijk huis) er een pup bij namen, was er wel sprake van jaloezie etc.


Fijn, dit forum! Voel me weer een stukje rustiger ^^.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Oei... Is dit wel normaal?

Bericht door Nikki2309 »

Om het andere nogmaals te bevestigen met mijn eigen ervaring. Ik heb een broer en zus van nu een jaar, maar vanaf het begin gaan ze al hardhandig met elkaar om. De poes ligt dan zoals jouw kitten, op de rug en de kater erop. En ook mijn poes piept dan en kater gaat door, maar wat wij vaak niet zien is dat de piepende net zo hard en gemeen terug vecht.
Ik vond het ook altijd zielig maar nu laat ik het gaan. Ik snap dat jij bunker afleidt omdat ze toch wel wat verschil hebben qua gewicht en grote, maar ik zie datzelfde vecht gedrag hier dus ook
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oei... Is dit wel normaal?

Bericht door Rik »

Gewoon lekker stoeien met elkaar. (Bunker vindt het maatje wel leuk, volgens mij) Hij gaat er gewoon helemaal in op. Ik ben benieuwd of hij nog lang doorgegaan zou zijn (met dat trappen met de achterpoten). Kan ook zijn dat je hem nét afleidde op moment dat hij wilde stoppen (of Sjaars zich los kon wringen). Het hangt dus een beetje af van het vervolg of je Bunker moet kalmeren... Maar ze zijn lekker bezig, zo... ook dat poetsen naderhand :D
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie