6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Hallo

Graag had ik enkele tips gekregen in een concreet geval.
Sinds woensdag hebben we een 6 jarige poes bij onze twee katten van anderhalf jaar.
Ik heb totaal geen idee hoe ik de introductie moet aanpakken. Er komt veel gegrom en geblaas bij te pas. Ik ging zo aan het werk:

- Nieuwe poes krijgt een eigen kamer met alles wat ze er nodig in heeft. De eerste dag heb ik de deur even opengezet waarna ze op haar gemak ging verkennen. Haar toegang werd beperkt tot de inkomhal, trap en living. Ons meisje ging op haar gemak aan alles snuffelen. Tot ze opeens één van onze poezen in het zicht krijgt, en er op af stormt. Uiteraard zijn mijn eigen poezen doodsbang van haar nu. Mijn poezen hebben dan op een kast gekropen waarop ze de nieuwkomer vanuit de hoogte bezig zagen. Er kwam veel gegrom en geblaas aan te pas.
Na tien minuutjes heb ik haar terug in haar eigen kamer gestoken, zodat mijn poezen terug tot rust kunnen komen.

- Dag 2, nieuwe poes uit haar eigen kamer gehaald, en in de kamer van mijn poezen gestoken en omgekeerd. Zo leerden ze elkaars geur kennen. Mijn kattin besnuffelde alles van de nieuwkomer, maar de kater durfde zelfs de kamer niet binnen. Daarna terug in eigen kamer gestoken en 's avonds als mijn poezen geïnstalleerd waren op hun slaapplek in de hoogte heb ik de deur terug opengezet. Nieuwe poes ging terug op haar eigen tempo verkennen. Mijn poezen bekeken haar van op afstand, heb ze dan telkens een snoepje gegeven en aaitjes zodat ze kalmeerden. De kater zat op een bankje, nieuwe poes is onder het bankje gekropen zelfs, en ze deden niets naar elkaar. uiteindelijk is mijn kater dan achter het gordijn gekropen en ging de nieuwe poes zich op de trap in de gang neerleggen.
Geen gegrom of geblaas kwam te pas.

- Dag 3, deze morgen ging ik in de kamer van de nieuwe poes, mijn eigen kattin zat voor het deurgat. Toen ik de deur opende zag de nieuwe poes haar, en rende er weer naar toe. Waardoor mijn kattin angstig wegliep. De nieuwe kat was ook serieus aan het grommen.

Ik ben nu drie dagen thuis en wil deze dagen dan ook gebruiken om ze aan elkaar te laten wennen. Kunnen jullie me tips geven hoe ik dit aanpak? Ik zal zodadelijk stoppen om feliway. Maar in welke kamer stop ik dit best ? De living waar mijn bange katten zitten, of de kamer van de nieuwe kat ?

Alvast bedankt aan degene die de moeite doen om te lezen en te antwoorden.

Ik ben vooral wat ongerust dat ze het niet met elkaar kunnen vinden, terwijl ze alledrie zo superlief en aanhankelijk zijn. Het breekt m'n hart om mijn katjes zo bang te zien, en om het nieuwe katje op te sluiten..

Groetjes,
Euforia
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Hallo Euforia, welkom :grin: .
Waar je de fout mee bent ingegaan is het feit dat je ze niet hebt voorbereid op de aanwezigheid van elkaar. Stel je voor dat je ineens in je huis een wildvreemde kerel aantreft, je schrikt je dood :shock: . Als je huisgenoot hem even had voorgesteld, dan was je die schrik bespaard gebleven.
Heel jammer dat je niet hier bent gekomen vóórdat je de nieuwe in huis haalde, maar niets meer aan te doen en we gaan proberen de boel weer goed te krijgen :smile: .

Ten eerste: wat weet je van de nieuwe poes? Komt ze uit een asiel, is ze gewend aan andere katten, hoe ging ze daar mee om, etc.
Van wat je tot nu toe beschrijft, krijg ik 't idee dat je een tante in huis hebt gehaald die wel van wanten weet en zich geen strobreed in de weg laat leggen door een andere kat. Hierbij speelt ook mee dat de nieuwe ouder is dan de andere twee en dat weten ze wel degelijk en maakt 't vaak wat lastiger.

Nog een vraagje: als de nieuwe op de jongeren afstormt, zet ze dan door en wil ze vechten of dat niet? Zijn de jongeren dan in paniek of maken ze gewoon plaats?

Nog geen advies dus, maar ik probeer me even een duidelijk beeld te vormen ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Alvast bedankt voor je vriendelijk antwoord.
Onze nieuwkomer is haar volledig leven alleen geweest.
Misschien ook handig als je weet dat ze een heilige birmaan is. Ze is gewoon van op een appartement te leven. De reden waarom ze bij ons is gekomen is omdat ze de laatste drie maand slechts 2u aandacht kon krijgen. Als ze bij ons is heeft ze vriendjes en menselijk contact.

Ik weet niet wat haar bedoeling is, zodra mij katten zien dat ze komt afgestormd, schrikken ze en lopen ze weg met het nodige gegrom.. Zij loopt er dan achter maar mijn katten springen dan hoog zodat ze er niet aan kan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Rik »

Laatste 3 maanden slechts 2 uur aandacht.... Ja... die wil aandacht ;)
Zoals ik het lees is de nieuwe aanwinst lekker enthousiast naar de bestaande bewoners gehold. Die schrikken zich daar natuurlijk een hoedje van. Dat had misschien wat ingetoomd mogen worden. (Bijvoorbeeld door een deur op een kier waar ze niet door konden of een hoordeur/gaas zodat ze veilig kunnen snuffelen). Je katten willen natuurlijk heel rustig snuffelen en als daar dan de nieuwe aanwinst aan komt stormen is dat geen lekkere introductie. Als eenmaal je oude katten gaan grommen (redelijk normaal), dan gaat de nieuwe natuurlijk meedoen. Ik zou bij de volgende ontmoetingen proberen de nieuwe wat in toom te houden. Desnoods zelf op schoot houden en kijken of je oude katten benadering zoeken (als dat lukt). Realiseer je wel dat dit tijd nodig heeft. Heel veel tijd. Dit is niet met 3 dagen klaar (anders heb je "wonderpoezen"). Volgens mij heb je wel al het een en ander begrepen hoe je normaal de introductie moet doen (met wisselen van kussens/dekens en wisselen van kamers e.d.) maar het loslaten en het stormen van de nieuwe naar de oude heeft toch wel een deukje opgeleverd in de introductie. Belangrijk is dat je nu let op je oude katten. Die nieuwe is volgens mij dusdanig ondernemend (met het naar je oude katten stormen) dat die wel kan wennen. Je oude katten moeten weer het vertrouwen terugkrijgen dat ze rustig kunnen snuffelen aan de nieuwkomer (zonder bestormd te worden). Zoals ik al zei kun je dus proberen te beginnen om de nieuwkomer op schoot te nemen en kijken hoe je oude katten reageren. Als de nieuwkomer dan gelijk de oude katten probeert te bestormen moet je dat dus tegengaan/tegenhouden. Misschien kan een kooi nog uitkomst bieden (als de nieuwe zich daar in laat zetten, eerst met een deken voor rust eroverheen). Dan voelen je oude katten zich misschien wat zekerder. Van het geblaas en gegrom moet je denk ik niet al te veel schrikken. Het is natuurlijk een manier voor de katten om aan elkaar door te geven dat ze op moeten passen. Zolang het niet direct vechten is hoeft dat dus geen probleem te zijn. Maar ik zou ze voorlopig nog niet laten ontmoeten zonder buffer ertussen (op jouw schoot dus of de nieuwe in een kooi) en dan in de gaten houden hoe het gaat. Pas als je oude katten wat meer gewend zijn aan de aanwezigheid van de nieuwe kunnen ze echt los. Ook daar zal dan misschien veel gegrom en geblaas aan te pas komen maar ze zullen toch uiteindelijk moeten bepalen wie er de baas is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Een kooi heb ik niet, jammergenoeg. Maar wel een transportmand..
Ik vermoed dat het geen goed idee is dat ik onze nieuwe poes vanavond nog eens vrij laat rondlopen?
Is het slim om de doos met deken waarin ze werd verhuisd (deze hangt vol haar van de nieuwe) bij ons in de living plaats?
Ik vind het vooral zo zielig dat ons nieuwtje zo opgesloten is, terwijl ze zo geniet van de aandacht als we bij haar zijn..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Rik »

Die doos zou je sowieso inderdaad in de woonkamer kunnen plaatsen. Alle beetjes helpen. Compleet loslaten zou ik nu inderdaad nog eventjes niet doen want je nieuwe poes gaat gewoon weer achter je oude katten aan. En dat vinden je oude katten niet fijn. Hier moet echt even een buffer tussen. Op schoot kan natuurlijk wel. (Wel kijken of ze zich in toom laat houden als ze achter je katten aan wil) Uiteindelijk moet ze wel los maar zolang je dat nog even uit kunt stellen om je oude katten gerust te stellen zou ik dat doen. Als je het gevoel hebt dat ze niet meer zo angstig zijn zul je op een gegeven moment toch de sprong moeten wagen en ze het zelf uit laten zoeken. Gelukkig kunnen je oude katten wel weg waar de nieuwe niet achteraan kan. Dan etensbakjes in dezelfde kamer ver uit elkaar en steeds dichterbij elkaar. Overigens zou ik het niet zielig vinden, hoor, dat de nieuwe even aan de lijn gehouden wordt. Ze zal dus genieten van op schoot gehouden worden (terwijl de andere even kunnen wennen). En als ze daarna weer naar d'r kamertje mag kun je daar ook nog knuffelen. Ik denk dat ze nu in ieder geval veel beter uit is dan dat ze zo lang/altijd alleen zit. En uiteindelijk moet dat (na veel geblaas en gegrom van beide kanten) goed komen.

(Transportmand kan natuurlijk ook eventjes. Zolang je oude katten gewoon even kunnen snuffelen zonder "aangevallen" te worden. Als ze dat ook doen, dat snuffelen, en dus niet meer zo bang zijn gewoon de sprong wagen. Je oude katten zullen dan in eerste instantie ook weer vluchten maar ze moeten het toch allemaal zelf met elkaar bepalen.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Ik heb zopas beide katten gewisseld van kamer. Toen ze precies genoeg gesnuffeld hadden, heb ik dan onze nieuwkomer eens in een transportmand gezet. Mijn kattin is onmiddellijk komen snuffelen, maar zodra ze besefte dat onze nieuwe in de mand zat, begon ze te blazen. Hierop maakte de nieuwe zo'n raar geluid, precies of 't was een mens die aan het klagen was.
Hierop is onze poes gevlucht. Nadat de poes in de mand wat gekalmeerd was heb ik mandje terug opengelaten, en ze begon te blazen naar me. Ik heb er nu een slecht gevoel bij.
Denk dat dit genoeg zal geweest zijn voor vandaag :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Rik »

Hoe is de nieuwe met op schoot houden (en knuffelen)? Laat ze dat allemaal toe?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Deze morgen is ze voor de eerste keer zelf op mijn schoot gekropen. Dat liet ze wel toe. Ook serieus spinnen dan. Maar ze laat niet toe om gedragen te worden, ik denk dat ze me voorlopig nog niet voldoende vertrouwt om het toe te laten dat ik haar op m'n schoot zal plaatsen en in bedwang moet houden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Rik »

Ja... ze moet natuurlijk ook nog aan jou wennen ;)
Mocht je d'r morgen los laten in de woonkamer dan zou je je met haar bezig moeten houden. Spelen, knuffelen, afleiden met snoepjes... alles om er maar voor te zorgen dat ze geen sprintje gaat trekken naar je oude katten als die in zicht komen. Laat je oude katten maar even zelf komen als ze daar zin (en interesse) in hebben. Als het uiteindelijk weer tot grommen en blazen komt probeer ze dan af te leiden.

Ik neem aan dat je al wat afgezocht hebt op internet. Hier zijn een paar linkjes die ik vrij snel tegenkwam met tips:
http://plazilla.com/page/4295100096/kat ... ere-katten
http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... ieuwe-kat/
http://www.dapblommaart.nl/index.php?op ... Itemid=212
http://www.dierbewustleven.info/huisdie ... wekat.html
http://weet.wikidot.com/nieuwe-kat-in-huis
(Genoeg leesvoer voor vanavond ;))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Euforia schreef: Onze nieuwkomer is haar volledig leven alleen geweest.
Ze is gewoon van op een appartement te leven.
Hier geef je heel belangrijke informatie. Ik wil voorop stellen dat ik het geweldig van je vind dat je deze arme poes een kans geeft, maar je hebt een probleem. Je nieuwe poes heeft namelijk geen idee hoe ze met andere katten om moet gaan. Door haar leven zonder soortgenoten is ze volledig asociaal geworden. Dat wil niet per definitie zeggen dat ze ze iets wil aandoen, maar ze snapt niets van katten etiquette en ze zal dat dus moeten leren. Dat kost tijd. Daarom raad ik je aan om haar voorlopig in een aparte kamer te zetten en die af te sluiten met een hordeur. Die kan je simpel zelf maken met 4 latten en wat stevig gaas. Op die manier kunnen je katten elkaar leren kennen zonder dat één van beide partijen zich bedreigd hoeft te voelen. Die toestand zou ik echt een tijdje aanhouden en dat is niet zielig, want je gaat natuurlijk regelmatig bij haar zitten en met haar knuffelen en spelen. Intussen kan ze observeren wat er aan de andere kant van het gaas gebeurt en langzaamaan zal je je jonge katten daar in de buurt moeten lokken met spel en eten. Je kan best af en toe dekentjes e.d. uitwisselen, maar ik zou poes pas uit de kamer laten als zij aan de ene kant van de hor en de andere twee aan de andere kant rustig een bakje lekker voer kunnen opeten, zonder in de stress te liggen. Je kan de nieuwe beter wat te lang op die manier opsluiten dan dat je te snel wilt gaan mengen.
Ik heb hier een tijd katten opgevangen in een aparte kamer met hordeur en een paar van die katten heb ik uiteindelijk gehouden. Op het moment dat ik zo'n kat bij mijn eigen katten liet, waren ze al volledig bekend en vertrouwd met elkaar, ondanks het feit dat mijn eigen katten nooit in de kattenkamer kwamen.
Geef het echt tijd, want je nieuwe poes moet nog veel leren ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Ik wens jullie te bedanken voor de vele handige tips die jullie me geven.
Zopas heb ik alle links gelezen, ik ga morgen om 2 feliway verdampers. 1 voor bij de nieuwe haar kamer en 1 om in de living te steken. Ik denk dat het ook belangrijk zal zijn dat ik volledig vanaf nul begin.
Ik voel me wat stom dat ik het volledig verkeerd heb aangepakt.
Bij mijn ouders had ik Perzen, maar die waren duidelijk wonderpoezen. Als er een nieuwe bijkwam hadden we nooit dit probleem. Misschien was ik dus ook wat naïef.
Mag ik morgen, wanneer mijn twee poezen buiten zitten, onze nieuwe los in huis laten? Of laat ik haar best op haar eigen kamer ? Sowieso zal ik ze morgen niet samen stoppen.
Ik zal ook eens lief in m'n vriend zijn ogen moeten kijken voor die hordeur :-)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Als de anderen buiten zijn, kan je haar wel even laten rondlopen, maar ik zou als ik jou was, heel snel die hordeur in elkaar zetten en dan hoef je je nergens meer druk om te maken, dan gaat het bijna vanzelf en kan het niet fout gaaan. Je moet er alleen vanuit gaan dat het lang zal duren voor ze samen kunnen. Als je die insteek hebt, kan het alleen maar meevallen. Een hordeur maken is echt heel simpel, zelfs ik kan het ;-)

Afbeelding

Afbeelding
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

De hordeur zal er normaal zondag komen. Morgen moet m'n vriend werken.
Mag deze dan 24/24 in zitten? Of ook enkel op de momenten dat we thuis zijn? Bedankt voor de foto's :)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Gewoon permanent laten zitten. De gewone deur hoef je er overigens ook niet uit te halen. Ze kunnen alleen niet tegelijk dicht. Ik heb zelf 2 haakjes om 'm dicht te doen, met eentje kan een kat er aan de onderkant nog doorheen duwen. Succes!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie