6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Ben benieuwd hoe het nu met Nanou en Filou gaat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Lief dat je aan hen denkt. Ik heb al vaak proberen een bericht na te laten, maar ik heb het ongelooflijk druk. Eindelijk eens een avond in de zetel, dus tijd om een verslagje te sturen.

Het verloopt rustig. Laat zeggen dat ze elkaar 7 op de 10 keer per dag negeren, maar de achtste keer zou Nanou dan terug achter filou zitten crossen.

Ook zitten ze sinds zondag in de "tik-fase"... Dit is steeds wanneer filou hoger zit dan Nanou, en Nanou zich voor filou stelt en op haar twee poten gaat rechtstaan tot ze neus aan neus komen. Filou begint dan te grommen of blazen, en Nanou haalt in slow motion haar pootje uit naar filou. Tegen dat ze haar pootje bij filou heeft, heeft ze zelf al 3 tikken gekregen van filou. Meestal rent filou dan ook op de kast nadat hij een tik heeft uitgedeeld.

Wat me wel opvalt is wanneer Nanou neus aan neus wil staan met filou, begint ze een smakgeluid te maken met haar mond. Ik las op internet dat dit een teken van angst of stress is?

Anders lopen ze ' smorgens samen de badkamer in en uit, en wanneer we thuis zijn lopen ze ook vrij rond. Filou heeft nu zijn vaste slaapplaats boven op de kast, en Nanou gaat in de hangmand naast de kast liggen of komt veel bij ons in de zetel liggen.

Mijn vriend heeft als doel om op 01/01/2015 de hordeur definitief weg te halen aangezien we hen enkel nog scheiden momenteel wanneer we gaan slapen of gaan werken zijn.

Dus samengevat: dagelijks is er nog gegrom, geblaas en getik maar ze laten elkaar steeds meer met rust.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Jantina »

Niet altijd helemaal gevolgd en gereageerd, maar ik ben wel blij om te lezen dat het op de goede weg gaat! :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Jantina schreef:Niet altijd helemaal gevolgd en gereageerd, maar ik ben wel blij om te lezen dat het op de goede weg gaat! :-)
Haha, geen probleem. Het was waarschijnlijk ook moeilijk om te volgen allemaal :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Dinky »

Wat fijn om weer even een update te lezen :D
Ook fijn dat het steeds beter gaat met elkaar tolereren en dat er zelfs al gedacht wordt de hordeur volledig weg te halen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Rik »

Oooo, dat gaat al goed. Ik kan me niet voorstellen dat dat nog tot een echt gevecht zou komen. Nanou is blijkbaar te langzaam met "tikken" en Filou schrikt zo van het uitdelen van een tik dat hij weg loopt/rent.

Het smakken van Nanou... ziet dat er ongeveer zo uit: https://www.youtube.com/watch?v=PCjrGIZDoCE&t=0m15s ?
Of zo: https://www.youtube.com/watch?v=iaiR14JQlOU&t=0m44s ?
Want dan is het geen stress of angst maar meer iets van een jagers instinct. Bowy doet dit als ze een motje ziet en er niet bij kan als ze voor het raam zit. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat Nanou angst of stress zou hebben. Dan zal ze echt niet zelf die neus aan neus confrontatie opzoeken.
(andere katten aan het chirpen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Neen, zoals in de filmpjes doet filou vaak wanneer hij aar buiten wil maar niet naar buiten kan.

Het geluid van Nanou is echt smakken waarbij je haar tong tegen haar gehemelte hoort. Ik vermoed dat dit sowieso vanavond nog zal gebeuren dus zal het de volgende keer eens filmen.

Grappig moment daarnet: Nanou kruipt in de krabton die achter de zetel staat. Stoere filou beslist om haar te pesten en besluipt haar uit de zetel en begint volop tikken uit te delen. Daarna gaat hij bovenop de krabton zitten, nog 2 tikken en rent snel weg. Nanou er direct achterna maar ze is echt te traag voor filou die intussen al veilig bovenop de kast lag.
Hij is zo lekker stoer, maar toch met een klein hartje :)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

De held op sokken :lol: .
Goed te horen dat het toch nog steeds beter gaat. Misschien dat het smakken van Nanou toch wel met onzekerheid te maken heeft. Ze wil Filou wel uitdagen, maar ze weet inmiddels ook wel dat ze dan klappen kan verwachten ;-).
Let je er wel op dat je Filou genoeg blijft knuffelen, want zo te horen heeft Nanou zich de plek bij jullie in de buurt/op de bank eigen gemaakt en zoekt Filou dan maar z'n heil op de kast.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Ja hoor, filou slaapt steeds bij ons in de slaapkamer, krijgt ook steeds als eerste de aandacht bij het thuiskomen. Probeer hem ook vaak bij ons te leggen of in de krabpaal bij de zetel, maar hij gaat uit zichzelf op de kast liggen. Zelfs wanneer Nanou niet in de ruimte is gaat hij op de kast liggen. Hij ligt graag hoog denk ik :)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Hij komt wel aan z'n trekken dus :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Dit is het "spannendste" dat ze hebben meegemaakt sinds woensdagavond.

http://youtu.be/_SllK8trkn8

Momenteel liggen ze allebei in de living te slapen, meer had ik niet kunnen dromen :-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Filou komt daar zelfverzekerder over dan Nanou. Vier oortjes staan goed. Ik zeg, dat komt goed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Dat ziet er heel goed uit :grin: . Nanou knippert met haar oogjes en wendt haar blik af, waarmee ze aangeeft dat ze hem vriendelijk gezind is en niet dominant wil zijn. Ik heb het idee dat Filou haar wel aanstaart, maar dat is niet erg. Hij geeft aan dat hij zich niet (meer) laat wegjagen en Nanou accepteert dat blijkbaar.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Rik »

Filou zit daar inderdaad wel heel zelfverzekerd. En arme Nanou staat er wat onzeker met haar staart te zwiepen. In ieder geval heeft ze in de gaten dat ze het "aanvallen" toch maar even niet moet doen :grin:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Heerlijk.. Filou en Nanou hebben net wat elkaar zitten achterna crossen. Ene keer filou achter Nanou en dan omgekeerd, maar zonder vechten. Dan ook met een balletje gespeeld. En nu:

Afbeelding

Het donker "hoopje" naast m'n vriend zijn voeten is onze lieve vriend filou :-)
Plaats reactie