6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Bij Stella en Bloem is het vanaf het begin fout gegaan en is er nooit iets doorgezet, bij jou loopt het allemaal een stuk meer gestructureerd. De situatie verandert nu, want Nanou raakt gefrustreerd op haar kamer en Missy krijgt meer zelfvertrouwen, wat Nanou waarschijnlijk nog gefrustreerder maakt.Ik zou ze nu zeker niet samen zetten, niet na zo'n nacht. Nanou is vreselijk opgefokt en dat vraagt om problemen. Ik zou haar inderdaad weer even haar 'pootjes laten strekken', als de anderen buiten zijn.
Nog niet wanhopen hoor! Iets afleren kost tijd en een terugval die heftiger lijkt dan het ooit was, is op zich niet zo gek in zo'n proces.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

De strijd tussen Missy en Nanou is echt losgebarsten. Na de aanvaring beneden hebben we Nanou terug in haar kamer gestoken. Missy en filou zijn terug binnen, maar Missy gaat meer en meer voor de hordeur zitten en Nanou valt aan.. Missy geraakt inderdaad niet meer uit haar lood geslagen.. Ze heeft momenteel echt heel veel zelfvertrouwen.. Nanou stopt zich dan weg achter de muur en kijkt af en toe van om het hoekje om te kijken of Missy er wel nog zit..

Ik was al van plan om de gewone deur dicht te doen waardoor ze elkaar niet zouden zien..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Nee dat zou ik niet doen, de gewone deur terugplaatsen. Er moet actie en interactie kunnen blijven.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Maar is deze vorm van actie en interactie wel goed?

Gezien Missy nu ook zelf aanviel naar het raam ben ik wat ongerust als dit bvb boven zou gebeuren wanneer wij niet thuis zijn en de hor scheurt..

Ik heb nu een klein uur boven gezeten, met de deur open van Nanou haar kamer, ze is gelijk tegen me komen liggen in bed. En ligt er nu nog steeds te slapen. Hopelijk is ze straks wat minder opgefokt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Als je er een dichte deur tussenplaatst, dan geef je het op. Dan zou je later weer van voor af aan moeten beginnen.

Garantie dat dit goedkomt heb je helaas niet. Dit is de moeilijkste koppeling, twee volwassen dames - poezen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

castratenkoor schreef:Dit is de moeilijkste koppeling, twee volwassen dames - poezen.
Dat is intussen wel al duidelijk.. Maar voorlopig geven we nog niet op..
Als het echter een volledige week verder gaat zoals het deze morgen was, dan denk ik dat ik eens goed zal beginnen nadenken..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Rik »

Nadenken over...? De sprong wagen en het zonder deur proberen? Want hoe dan ook... hoe somber het ook lijkt... hoe fel ze zijn achter een gesloten deur... de intruductie zonder deur zal toch plaats moeten vinden. Dus zelfs als je de hoop opgegeven hebt moet je het nog proberen want wat wij als mensen ook allemaal aan dit gedrag aflezen.. het zou toch nog met een sisser af kunnen lopen... of tot vol fysiek contact kunnen komen en dat je dan alsnog je conclusie trekt. Maar die conclusie kun je pas trekken na de intro zonder deur. Ik hoop dat Nanou van de week weer een beetje tot rust komt. Ik hoop dat de uitbarstingen van dit weekend meer te maken hebben met een week op 16m2 opgesloten te zijn geweest en willen spelen dan met dominantie. Wissel je overigens nog wel kleedjes e.d. uit?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Kattebeest »

Euforia schreef:Gezien Missy nu ook zelf aanviel naar het raam ben ik wat ongerust als dit bvb boven zou gebeuren wanneer wij niet thuis zijn en de hor scheurt..
Volg je topic zonder te reageren want helaas geen ervaring met introducties.

Toch even een reactie op jullie hordeur. Het is een echte hordeur met horregaas erin. Dat is behoorlijk kwetsbaar materiaal, zeker voor kattennageltjes. De deur van Cari is van rvs vierkant metalen gaas. Goed bestand tegen nageltjes en geeft de deur ook nog eens extra stevigheid. Te krijgen via bouwmarkten. Zou het er zeker in plaatsen, geeft jou ook rust.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

De rust is volgens mij teruggekeerd nadat Nanou anderhalf uur uit haar kamer is geweest. Missy en filou zijn terug bij de hordeur geweest, maar zonder aanvaring.
Gezien we boven ook een televisie hebben is mijn plan om deze week boven met Nanou tv te kijken en haar zo uit de kamer te halen en voldoende aandacht te geven.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Adriana »

ik volg ook zonder meeschrijven want muv poes Muze (ging na 10 jr toch nog mis met kater Mo) verder alleen katers bij katers geintroduceerd.
heb grote bewondering voor je inspanningen en voorzichtigheid.

langzamerhand zit ik te denken aan iets van plantaardige kalmering in de vorm van telizen, zylkene (medpets) of destress (huisdierendokter) voor nanou.
de hormonen zullen nog wel niet helemaal uitgewerkt zijn maar nanou lijkt me een erg stevige persoonlijkheid en het is lastig te peilen en voorspellen of het gedrag echt actief dominant is en ze zodra ze de kans krijgt iedereen de tent uit vecht/werkt of dat het ergens anders vandaan komt. lastig.... ook al omdat je intussen ook aan nanou gehecht bent..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Ik denk dat de tip van Adriana een hele goeie is, maar dan wel voor Nanou én Missy. Missy begint nu de confrontatie aan te gaan en dat is niet de bedoeling. Ze moeten beiden wat milder gestemd raken.
De weegschaal is in beweging, dat is duidelijk. Missy krijgt meer zelfvertrouwen en dat is goed, maar het moet niet ontaarden in vechten. Er moet helemaal geen 'dominantie-strijd' plaatsvinden, dat is absoluut niet nodig. Er moet een 'accepteren' komen, dus de emoties moeten een beetje gedempt worden.

Ik zou inderdaad ook voor ander gaas zorgen, voor de veiligheid.

Of het ooit goedkomt? Ik heb zeker twijfels, maar vind het nog te vroeg om het op te geven. Er is de afgelopen weken natuurlijk ook wel heel veel op Nanou afgekomen. Een ander thuis, andere mensen, castratie, opgesloten zitten en last but not least: ineens te maken krijgen met je eigen soort, waar je geen enkele ervaring mee hebt. En voor Missy is het ook niet leuk: een oudere poes, die jouw veilige haven binnendringt, de tent wel even wil overnemen en daarbij zeker niet van plan lijkt een andere poes te dulden.
Het is een hele moeilijke situatie.

Ik zou aan de rustgevers gaan :-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Hangt de werking van zo'n rustgevers niet af van poes tot poes? Zylkene heb ik nog geprobeerd voor onze pers die in huis plast bij m'n ouders, maar dit had geen effect.

Wij hebben er net een deugddoende boswandeling opzitten. Bij terugkeer thuis lijkt Nanou ook veel rustiger te zijn. Filou kon terug perfect neus aan neus met haar aan de hordeur zonder poging tot aanvallen. Nanou vleide wel haar kopje tegen de hordeur en gaf een miauwtje..
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Kattebeest »

Ja, de werking verschilt per kat heb ik van andere forumleden begrepen.

Ik heb zelf telizen gebruikt om Kasper op hoge leeftijd aan een tuigje te leren wennen en dat is erg goed gegaan. Duurt even voordat de werking merkbaar is en wordt vooral gebruikt voor het aanleren van nieuw gedrag. Maar dat was Kasper en geen Nanou of Missy ;-) .

ps: excuses voor mijn korte berichtjes. door rsi klachten alleen nog in staat om met rechterhand te typen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Kattebeest schreef:Ja, de werking verschilt per kat heb ik van andere forumleden begrepen.

Ik heb zelf telizen gebruikt om Kasper op hoge leeftijd aan een tuigje te leren wennen en dat is erg goed gegaan. Duurt even voordat de werking merkbaar is en wordt vooral gebruikt voor het aanleren van nieuw gedrag. Maar dat was Kasper en geen Nanou of Missy ;-) .

ps: excuses voor mijn korte berichtjes. door rsi klachten alleen nog in staat om met rechterhand te typen.
Hoef je je zeker niet voor te verontschuldigen. Chapeau dat je zo'n teksten kan typen in jouw situatie! En alvast bedankt om telkens de moeite te doen voor ons!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Kattebeest »

Dank je en graag gedaan :grin: .
Zie het graag goedkomen bij jullie. Complimenten voor je geduld, doorzettingsvermogen en je liefde voor de drie!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie