Wel of geen kat erbij?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Kaatj_e
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2014 14:16

Wel of geen kat erbij?

Bericht door Kaatj_e »

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en weet dat hier al wat onderwerpen over zijn maar ik wil heel graag advies over onze specifieke situatie, dus ik maak even een nieuwe aan.

Wij hebben 2 jaar geleden onze superpoes Loeki uit het asiel gehad, ze werd toen geschat op ongeveer een jaar oud. Een grote gok of dit straat"schooiertje" goed samen zou kunnen met mijn toen 5-jarige zoon maar Loeki is wat dat betreft met recht een Superpoes te noemen! Wat ze vanaf week 1 wel heeft gedaan is onze tuin met verve verdedigen tegen iedere kat die in de buurt kwam. Mevrouw is een kleintje, weegt maar ongeveer 2 kilo, maar haar vocale kwaliteiten maken dat ruimschoots goed zullen we maar zeggen :-P Overigens heeft ze naar mijn weten nooit "op leven en dood" gevochten, vooral veel kabaal en af en toe een fysieke confrontatie, maar geen echte gevechten.

Al die tijd waren we niet in de gelegenheid een 2e kat erbij te nemen want te klein gehuisvest en nog wat andere externe factoren die het moeilijk maakten. Nu zijn we zo ver dat we een fijn huis hebben (begane grond plus 2 volledige bovenverdiepingen met vrij toegang voor de kat, fijne wijk waar ze zonder problemen naar buiten kan) en staat verder niks een 2e kat meer in de weg. We hebben van de week dus gereageerd op een asielkat waarbij ik er eerlijk bij heb gezegd dat de bestaande kat heftig reageert op vreemde katten. Dit omdat ik van mening ben dat een asiel(medewerker) dan wellicht kan inschatten of het karakter van de kat wel/niet daarbij past (beetje zelfverzekerd dier is wel handiger denk ik).

Het antwoord van het asiel verbaasde me. Even samengevat wordt me afgeraden überhaupt nog een kat erbij te nemen, dat katten sowieso liever alleen wonen omdat ze solidair zijn en dat de "hysterische" reactie van mijn kat tot stress en agressie zal/kan leiden bij beide katten. Ik ben nogal van m'n a propos door deze reactie. Ook omdat vanuit het asiel toendertijd werd aangedrongen op 2 katten meenemen en omdat Loeki regelmatig naar een kattenpension gaat en voor zover ik weet daar niet vervelend doet tegen andere katten. Niet iedere kattencombi klikt evengoed (of helemaal niet zelfs), dat snap ik. En in een pension is het neutraal terrein waardoor Loeki waarschijnlijk niet het gevoel heeft dat ze haar plek moet verdedigen. Maar toch.... Ik merk dat ik me niet zomaar kan neerleggen bij het idee van dan maar geen 2e kat erbij.

Wat vinden jullie? Ben heel benieuwd!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wel of geen kat erbij?

Bericht door Cari »

Een heel verhaal....
Om te beginnen: katten zijn niet solitair, dat is al lang achterhaald. Dat neemt niet weg dat sommige katten niet zo gesteld zijn op soortgenoten en als een kat altijd alleen heeft gewoond, begrijpen ze andere katten niet meer.
Loeki is nog niet zo oud en ze komt ook buiten (ook buiten de tuin?), dus katten zijn nog geen 'vreemde wezens' geworden. Maar dan: vindt ze andere katten leuk of zou ze daartoe in staat zijn?
Weet je nog hoe ze in het asiel was, hoe ging ze toen met de andere katten om? Dat geeft heel veel info.
Dat ze katten uit haar tuin jaagt, zegt niet zoveel. Zo eentje heb ik ook gehad, maar die leefde heel vreedzaam met zijn eigen kattenfamilie. Bij zo'n zeer territoriaal ingestelde kat moet je wel de introductie heel geleidelijk laten plaatsvinden.
Wat je zelf ook al zegt: je moet een zelfverzekerd type hebben. Ik denk dan aan een hele laconieke kater die zich niet de les laat lezen, maar wel een heel vriendelijk karakter heeft. Die zijn niet zo heel makkelijk te vinden, maar ze zijn er wel.

Ach, ik vergeet even dat ze in het pension niet voor problemen zorgt :oops:
Dan zou ik het er zeker op wagen, als je het graag wilt. Dan is ze gewoon heel territoriaal en dan is het aan jou om dat heel goed te begeleiden. Daarover is best veel op dit forum te vinden, maar geduld is dan wel nodig;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Kaatj_e
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2014 14:16

Re: Wel of geen kat erbij?

Bericht door Kaatj_e »

Dank je wel Cari, je antwoord bevestigt wel een beetje wat ik zelf al dacht!
Ze komt ook buiten de tuin inderdaad en in het asiel zat ze samen met meerdere katten los in een ruimte. Dat territoriale zal wel een uitdaging worden, ik ga me zeker inlezen voor we verder zoeken naar een geschikte kat.

Ik hoor ook nog graag meningen van anderen, alle info/meningen/gedachten hierover zijn welkom! :smile:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wel of geen kat erbij?

Bericht door Rik »

Raar van een asiel om het af te raden. Je zou toch zeggen dat ze alle mogelijkheden aangrijpen om de katten een liefdevol huisje te geven. Misschien zijn ze geschrokken door je verhaal dat Loeki haar territorium zo fanatiek verdedigde en verwachten ze dat dat dus met een nieuw huisgenootje ook gaat gebeuren. Ik zou ze zeker ook uitleggen dat het in een pension goed gaat en toch voor een maatje gaan (als jullie dat graag willen). Informeer even bij het kattenpension hoe Loeki zichzelf daar gedroeg. Dat geeft misschien wat meer duidelijkheid of haar territoriale gedrag inderdaad alleen thuis (in de tuin) is. Het wegjagen van katten uit je eigen tuin zegt volgens mij ook niet zoveel. Voor hetzelfde geld is het in huis zelf heel anders als je er een tweede bij plaatst.

Verder is het introduceren van een nieuwe kat volgens mij wel een vak apart. (Ik heb daar zelf niet zoveel ervaring mee maar andere op dit forum in ieder geval wel.) Je zou je daar even heel goed over in moeten lezen dat je het heel voorzichtig en op de juiste manier doet en niet dat Loeki gelijk in het begin op haar achterste poten gaat staan want dan wordt het een heel langdurige/moeilijke introductie. Mocht de introductie uiteindelijk toch allemaal heel moeilijk verlopen dan zou je ook nog kunnen proberen Loeki en de nieuweling samen een paar dagen in het pension onder te brengen. Ik meen een tijdje geleden hier een topic tegengekomen te zijn waarbij deze methode goed werkte. (Je zou dat ook al in het begin direct kunnen doen als je echt problemen zou verwachten. Gewoon samen een paar dagen samen in het pension onderbrengen en kijken hoe het daar gaat) Informeer even bij je eigen pension of ze daar ervaring mee hebben en hoe de katten daar opgedeeld zitten.

Het precieze topic kan ik niet meer terugvinden maar hier is er wel een waar het pension geholpen heeft:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 5&p=602873
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... on#p548578
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kaatj_e
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2014 14:16

Re: Wel of geen kat erbij?

Bericht door Kaatj_e »

Ik heb het in 1e instantie asiel alleen gezegd dat ze heftig reageert op vreemde katten, verder geen tekst en uitleg, dus de conclusie werd sowieso nogal redelijk snel getrokken van hun kant. Maar goed, de kat die we op het oog hadden heeft een handicap en zal dus waarschijnlijk niet de beste keuze voor Loeki zijn. Superjammer, we willen eigenlijk graag een kat die anders moeilijk geplaatst kan worden vanwege een handicap, maar dat is gewoon niet handig in deze situatie dus. Ik heb nog wel het asiel wat meer uitleg gegeven over wat ik bedoel met heftig reageren en inderdaad erbij verteld dat pension ook goed gaat en heb gevraagd of ze verwachten dat misschien juist een kitten erbij plaatsen meer kans van slagen heeft. Dat was voor mijn bericht hier, heb nog niets terug gehoord van het asiel.

Bedankt voor de linkjes, die gaan op m'n lijstje van nog-te-lezen! Ik ben op zoek naar een ander pension (oude is 40 minuten rijden, niet fijn voor Loeki) en zie dat er 1 in de buurt zit die ook een asielgedeelte heeft. Wellicht kunnen we daar een soort van "uitproberen" hoe het klikt met een asielkat :idea:
Plaats reactie