nieuwe kater jaagt poes weg.

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Kattenkop
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2014 12:15

nieuwe kater jaagt poes weg.

Bericht door Kattenkop »

Sinds twee weken hebben wij een katertje van 18 weken gehaald zodat onze poes van twee jaar overdag niet alleen zit. Het wennen hebben wij in gescheiden ruimtes gedaan door elkaar eerst te laten wennen aan geur en korte ontmoetingen. Dit leek allemaal goed te gaan dus nu lopen ze gewoon de hele dag los door het huis. Onze poes gaf af en toe als hij dichtbij komt wel wat commentaar door wat te grommen en blazen maar geen heel indrukwekkende actie. Ze rennen achter elkaar door het huis (vooral de kater achter de poes) en het leek eerst spelen maar ik twijfel nu of het wel spelen is en niet wegjagen. Ik heb nu al een paar keer gezien dat hij haar door langzaam dreigend op haar af te komen een hoek in drijft met zijn oren plat naar achteren. Ze komt verder ook niet echt voor zichzelf op, hooguit steekt ze haar poot in de lucht en wappert er een keer mee maar naar hem slaan, of in ieder geval raak slaan, doet ze niet. Hij speelt ontzettend de baas over haar en ik merk dat ze wat schuwer aan het worden is. Trekt zich meer terug en slaapt snachts ook niet meer graag bij ons in de kamer (de nieuwe kater wel, die heeft een vaste plek tussen ons in op bed geclaimd). Wat ik ook merk is dat de nieuwe kater jaloers gedrag toont. Hij krijgt echt haast de hele dag aandacht maar zodra we even met de poes spelen of haar aaien komt hij er direct tussen, jaagt haar een beetje weg en gaat overdreven spinnen en op zijn rug liggen en kopjes geven. Ik denk dat hij het expres doet en het is een schat van een kat op zichzelf maar ik begin het een beetje vervelend te vinden tegenover onze poes eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: nieuwe kater jaagt poes weg.

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Tsja... verplaats jezelf eens in je nieuwe kleine katertje (met een oneindige portie energie). Wat zou jij doen als die lieve mensen gaan kroelen met een ander. Juist... je gaat er lekker tussen liggen. Ik denk niet dat een kat jaloersie kent maar ze willen natuurlijk wel aandacht (zeker als ze energie voor tien hebben) en als ze zien dat dat gegeven wordt (bij een ander) dan willen ze dat natuurlijk ook. (Dan ga je niet op een afstandje zitten kijken van... nou dat is lekker... dat zou ik ook willen... nee... je duikt er gewoon tussen).

Ik weet niet of het mogelijk is maar een tweede kitten erbij zal heel veel uitmaken (zeker voor je poes). Als je dit niet doet dan zal de poes er echt de dupe van worden (daar zie je nu dus al het begin van). Of je zult heel veel bezig moeten zijn met die kleine (en dan kun je dus minder aandacht geven aan je poes) of die kleine zal de poes lastig blijven vallen (waar die dus ook niet op zit te wachten). Het is wel goed dat je er een speelmaatje bij hebt genomen maar misschien was een al wat oudere kat beter geweest. Ook met twee kittens zal de poes er nog wel wat aan hebben. Ze kan dan lekker op een afstandje kijken hoe die twee aan het jagen zijn en als ze er zelf zin in heeft kan ze er lekker tussen springen. En af en toe zullen die twee kleine dat dan ook wel afdwingen maar nu met ééntje... Tjsa... die kleine wil gewoon raggen. De kitten is overigens niet dominant... het is gewoon een kitten. Die wil spelen... spelen... spelen... (eten) en spelen. (ja... misschien af en toe slapen... en dan weer spelen...)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: nieuwe kater jaagt poes weg.

Bericht door Cerna »

Twee weken is nog helemaal niet zo lang voor poes om aan de kleine spring-in-'t-veld te wennen en wanneer ik het zo lees, gaat het al best wel goed. Dat poes zich nu wat terugtrekt, heeft gewoon te maken met de gewenningsperiode. Je zult zien dat wanneer je 2 weken verder bent, het al heel anders kan zijn en dat poes het heel leuk zal vinden om er een speelmaatje bij te hebben (dan gaat ze zich herinneren dat ze zelf ook ooit kitten was :smile: ).

Ik zou het nog even aanzien. Anderhalf jaar verschil tussen katten is zo gering; dat komt heus wel goed. Bij mij speelt de 6-jarige poes volop met de beide eenjarige poezen en daar zit heel wat meer leeftijdsverschil tussen. Maar ook zij had eerst even wat aanlooptijd nodig.

Ik zou ook niet te lang wachten met het castreren van het katertje (5/6 maanden) want het kan zijn dat zijn dominante karakter daardoor ook zal verdwijnen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: nieuwe kater jaagt poes weg.

Bericht door Cari »

Je kater is duidelijk een heel aanwezig en op de voorgrond tredend ventje. Ik ben bang dat dat niet de beste match is voor je poes die wat meer timide is. Het in de hoek drijven van je poes is nog wel spel, maar is tegelijkertijd het gaan verkennen van de grenzen. Hoever kan hij gaan? Je poes is daar niet blij mee en dat gedrag van je kater zou wel eens erger kunnen gaan worden de komende maanden. Puberkaters kunnen enorme etterbakken zijn tegenover poezen die daar niet tegenop gewassen zijn.
Natuurlijk is 2 weken nog maar kort, maar het feit dat je zegt dat de poes zich steeds meer gaat terug trekken, geeft wel te denken..
Ik zou je ook een kittenmaatje erbij adviseren, dat zal je poes meer rust geven en geeft een betere kans op uiteindelijke vriendschap tussen alle drie.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Kattenkop
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2014 12:15

Re: nieuwe kater jaagt poes weg.

Bericht door Kattenkop »

Nóg een kitten erbij is niet echt een optie. We wonen in een vier kamer appartement en de katten kunnen dus niet naar buiten. Ik vind niet dat er voldoende ruimte is voor nog een kat. Daarnaast is hij nu inmiddels 20 weken dus ook niet een heel klein kitten meer. Eten doen ze trouwens zonder problemen naast elkaar en ze delen ook de kattenbakken dus ik heb niet het idee dat ze een hekel aan elkaar hebben. Het is ook niet dat onze kater haar continue op de nek zit, haar favoriete slaapstoel is bijvoorbeeld nog wel echt alleen van haar. Ik weet zelf alleen soms niet zo goed hoe ik met zijn jaloezie om moet gaan omdat ik haar niet wil benadelen. Ze is verder een best een rustige poes die alleen komt knuffelen als ze daar zelf zin in heeft, met wat gekke renmomenten hier en daar. Ik ben nog niet van plan om zo snel al te zeggen dat ze geen goede match zijn eigenlijk.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: nieuwe kater jaagt poes weg.

Bericht door Featherr »

Ik denk trouwens wel dat er jaloezie kan zijn tussen dieren. Alleen is het meer een jaloezie van moment. Het is niet zo dat ze het elkaar kwalijk nemen.
Als ik hier 1 van de beestjes aai dan zitten de andere twee er ook bij als zij dit willen. Dan aai ik ze alle 3.
Maar hoe vaak het niet voorkomt dat mijn kater de hond wegduwt omdat meneer vind dat hij geaaid moet worden, op andere momenten duwt de hond de kat weer weg want dan wil hij weer geaaid worden.

Daarna is de jaloezie ook weer afgelopen, want het enige wat ze willen is aandacht. En tja.. Als de ander dat dan krijgt ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: nieuwe kater jaagt poes weg.

Bericht door nellebel »

vorige week kattengedrag cursus gehad. erg interessant. katten kennen dus geen jaloezie, hiervoor moet je namelijk bewust zijn van jezelf. en dat zijn katten niet. een kat herkent zichzelf niet in een spiegel. dit doet een olifant bevoorbeeld wel.
ook speelt er bij katten geen dominantie, een kat zal het liefst agressie uit de weg gaan.
wat er wel speelt is territorium. en dat is bij de ene kat sterker als bij de ander. katten doen aan time sharing. ze hebben allemaal hun vaste routes met lopen en gebruik maken van ruimtes en spullen. en katten die niet zo goed met elkaar overweg kunnen zullen zo elkaar wat ontlopen. hiervoor moeten ze wel de ruimte krijgen, dus wij moeten ze niet dwingen bij elkaar te zijn.
als er een kat bij komt zullen de regels van time sharing en het territorium weer opnieuw verdeelt moeten worden.
wat ik ook zeer opmerkelijk vond vanuit die cursus is dat nooit is onderzocht wat de beste combinatie is als je meerdere katten hebt. hier hoor ik vaak katers bij elkaar. echter vanuit de natuur gezien is dat minder aannemelijk, want de groepen katten die samenleven in de natuur (bijv zwervers) zijn meestal poezen.
wel is het schijnbaar zo dat 2 katten van het zelfde geslacht beter matchen bij elkaar dan 2 verschillende geslachten. ondanks castratie blijven het toch mannetje en vrouwtje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nieuwe kater jaagt poes weg.

Bericht door castratenkoor »

Ik hou me vast aan eigen ervaring in plaats van zulke stellingen. En mijn ervaring met poezen in de groep waren altijd slecht. Terwijl 9 katers prima met elkaar samen leefden.
Verder vind ik de vergelijking, een groep katten in een huis en een groep wilde katten niet opgaan.
De omstandigheden zijn immers helemaal anders. Hormonen en strijd om elke dag aan eten te komen b.v.

Keuzes maken is heel belangrijk voor katten. het beste werkt het met alle deuren open in huis. Zo kunnen ze zelf kiezen of ze met elkaar willen kleffen of dat ze liever even alleen zijn.

Dat twee katten van hetzelfde geslacht beter bij elkaar matchen dan 2 van verschillend geslacht is een te algemene stelling. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij het absoluut niet werkt. In het gunstigste geval negeren ze elkaar in het ongunstigste geval knokken ze elkaar de tent uit. En dan vaker bij 2 poezen dan bij 2 katers.

En kijk ook eens naar de problemen die fokkers vaak ondervinden. Groepen open poezen is een ramp. Ik ben al bij zoveel fokkers geweest waarbij het huis krampachtig in twee is gedeeld, want die kan niet met die en die niet met die. Of dat de katten apart in kamers zitten. Niet voor niks ook alle herplaatsingen.
het scheelt al een stuk vaak als de poezen ook een mooi ruim buitenverblijf hebben waar ze zelf in en uit kunnen. Maar lang niet elke fokker heeft dat, helaas.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nieuwe kater jaagt poes weg.

Bericht door castratenkoor »

Kattenkop, hoeveel ruimte hebben de poes en het kitten? Hoe meer kamers je ze aanbiedt hoe meer kans op vreedzaam samen leven. En binnenkort de kater laten castreren, dat zal ook wat helpen.

Misschien eens een extra krabpaal kopen en/of een speelrails. Als er geen tweede kitten komt, dan is het extra belangrijk het katertje genoeg uitdaging aan te bieden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: nieuwe kater jaagt poes weg.

Bericht door Cari »

Kattenkop schreef:Nóg een kitten erbij is niet echt een optie. We wonen in een vier kamer appartement en de katten kunnen dus niet naar buiten. Ik vind niet dat er voldoende ruimte is voor nog een kat.
Als er 1 opdringerige kat is, kan een ruimte gauw te klein zijn. Met een extra kat erbij, die de 'belaagde' poes ontlast, maak je in feite de ruimte groter.

Eten doen ze trouwens zonder problemen naast elkaar en ze delen ook de kattenbakken dus ik heb niet het idee dat ze een hekel aan elkaar hebben. Het is ook niet dat onze kater haar continue op de nek zit, haar favoriete slaapstoel is bijvoorbeeld nog wel echt alleen van haar.
Ik denk dat ze zeker geen hekel aan elkaar hebben, zo erg is het duidelijk niet. Ze hebben alleen wel een heel verschillende energie niveau en dat kan een probleem worden, afhankelijk van hoe goed poes zich weet te verdedigen.
Ik ben nog niet van plan om zo snel al te zeggen dat ze geen goede match zijn eigenlijk.
Nee, je moet alleen zorgen dat je kater zijn energie ook elders kwijt kan.
Even wat off topic..
@ Nellebel: Ik heb dat ook allemaal geleerd bij Tinley, maar zij gaan erg uit van hoe het in de natuur is. Wat Dinie ook al zegt, bij de huidige huiskatten ligt e.e.a. toch iets anders.
Time sharing is iets voor katten die geen enkele band met elkaar hebben en dat is inderdaad om gevechten te voorkomen. Daarom is een goede match altijd zo belangrijk, anders heb je al gauw een heel groot huis nodig. Mijn katten trekken regelmatig met elkaar op en op een kluitje liggen is ook mijlen van timesharing vandaan.
En wat de beste match is? Belangrijker dan het geslacht is kijken naar het karakter.
Zwervers zijn meestal niet gecastreerd en dat geeft hele andere verhoudingen.
En dan de bekende spiegeltest. Daar heb ik ook al heel lang twijfels over. Ik heb een spiegelzuil in de kattenkamer en daar zien de katten zichzelf dus vanaf de grond. Ik heb daar ook vele opvangers gehad. Niet één kat heeft ooit gereageerd of ze een andere kat zagen, of gingen achter de zuil kijken waar die dan wel was.
En jaloezie? Ligt eraan wat je definitie daarvan is. Featherr verwoordt heel duidelijk in welke gevallen dat zich voordoet. Is dat jaloezie? Je kan het ook opportunisme noemen ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Kattenkop
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2014 12:15

Re: nieuwe kater jaagt poes weg.

Bericht door Kattenkop »

Ik noem het jaloezie omdat de kater na een uur knuffelen en spelen uitgeput ergens gaat liggen maar zodra hij hoort dat we haar aaien komt hij direct terug, jaagt haar weg en slooft zich ontzettend uit door op schoot te springen en overdreven schattig te doen. Het doet me beetje denken aan mijn kleine zusje dat mij vroeger kneep en dan zelf ging huilen zodat ik op mijn kop kreeg. Nu weet ik natuurlijk dat katten niet zo geraffineerd zijn als mensen maar het is toch opvallend dat hij wel rustig blijft liggen na zijn speelmoment als we haar geen aandacht geven maar direct weer opstaat zodra we dit wel doen. Hij lijkt er ook niet van onder de indruk te zijn als ze blaast. Hij blaast niet terug maar trekt er zich ook niet veel van aan
Terwijl hij dit bij de eerste ontmoetingen nog wel deed. We hebben hier drie slaapkamers die altijd toegankelijk zijn voor de katten. In alle slaapkamers hebben we diverse speel, slaap en klim mogelijkheden. Ook de kattenbakken staan on verschillende ruimtes. Zo is er altijd een kamer ongebruikt mochten ze ieder in een aparte kamer liggen, en daarnaast nog de woonkamer en open keuken. Voor de twee katten is er dus voldoende ruimte maar een derde erbij riskeer ik liever niet. Onze kater is overigens al gecastreerd en de poes gesteriliseerd.
Cerna

Re: nieuwe kater jaagt poes weg.

Bericht door Cerna »

Je hebt twee handen die kunnen aaien en twee katten. En dat ze nu nog blaast, verandert over een tijdje echt wel. Eén van mijn poezen wil ook altijd bij iedere aaipartij zijn. Nou dan neem ik Amber (de jaloerse kat) aan de ene kant en de andere kat zit aan de andere kant en krijgen ze beide hun deel. Niets aan de hand.

Ik vind het nogal paniekerig om nu al gelijk een kitten erbij te adviseren. Die twee katten zijn pas 2 weken bij elkaar en slaan elkaar de tent niet uit, dus de rest volgt vanzelf. Gewoon een beetje geduld hebben.
Het risico dat poes zich nog meer gaat terugtrekken wanneer er een derde kat bijkomt, is levensgroot aanwezig.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: nieuwe kater jaagt poes weg.

Bericht door nellebel »

heb inderdaad de cursus bij tinley gehad. even voor de duidelijkheid, ze beweren dus niet dat poezen beter matchen als katers. het is nooit officieel onderzocht en ook niet belangrijk voor de cursusleidster, want zij behandeld katten (of eigenlijk de baasjes van katten) als individu. zij benoemde alleen op mijn vraag of dit wetenschappelijk is onderzocht dat dit dus niet zo is, maar dat wel blijkt dat kattenkolonies vaak bestaand uit poezen en niet uit katers. ze bekijken de kat vanuit zijn individu en nemen niets algemeen aan wat dat betreft.
wat ik ervan heb geleerd is dat wij niet zo verkeerd bezig zijn met guusje en gijs, dat de krabpalen op de goede plek staan, de water en voedsel bakjes ook. en dat ik de neiging heb om hun gedrag te vermenselijken. dat wist ik al. en het is dan interessant om te kijken wat ik hiermee doe. zij verteld bijv ook dat ze eigenlijk nooit de kat hoeft te behandelen. de baasjes (personeel) heeft instructies nodig, niet de kat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie