Gedrag kitten en kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Julienne
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2014 09:38
Locatie: Limburg

Gedrag kitten en kat

Bericht door Julienne »

Hallo iedereen,

Ongeveer 2 maanden geleden hebben wij uit het asiel een poes gehaald (Senna). Ze was bij ons komen aangelopen en zag er verwaarloosd uit waardoor we haar naar het asiel gebracht hebben. We bleven contact houden met het asiel, ze bleek niesziekte te hebben en was erg mager. Ze is daar gesteriliseerd en opgeknapt. Omdat haar baasje zich niet meldde, hebben wij haar geadopteerd. Het gaat heel goed met haar nu en ze is al flink bijgekomen.

Onbewust maakte ik een keer kattengeluiden en ze reageerde hier heel erg op. Nu had ik het vermoeden dat ze een vriendje mist. Ook toen ik filmpjes van youtube opzetten met kittens werd ze helemaal gek en leek het alsof ze ging zoeken. Ik heb dit gauw afgezet want ik vond het erg zielig. We hebben ook nog een hondje, onderling gaat het gelukkig goed. Toch hadden we het idee dat ze een beetje eenzaam is en daarom hebben we ervoor gekozen om een kitten in huis te nemen.

Toen gingen we Kyra halen, de fokker vertelde dat ze 7,5 week was maar volgens de dierenarts was ze pas 5 weken. Veels te jong dus! Kyra heeft veel steun aan Senna. Vanaf het moment de Kyra binnen kwam begon Senna haar af te lekken en Kyra liet dit toe... ze was zelfs bij Senna aan het zoeken voor melk.

Nu 2 weken later gaat het heel goed met Kyra, ze is gelukkig goed bijgekomen (de eerste paar dagen ging het wat minder, ze had diarree en wilde niet goed eten), nu gaat het heel goed! Ze heeft nu haar 2e wormenkuur gehad en krijgt volgende week haar eerste inenting. Ze is flink ondeugend...

Nu ze zo ondeugend begint te worden gaat ze Senna steeds uitdagen. Ze gaat bijvoorbeeld aan haar nek hangen en met haar pootjes naar haar slaan als ze op de rug ligt. Senna wil haar dan aflekken maar Kyra wil dit dus niet meer. Kyra wil spelen, nu weet ik niet of Senna terug speelt of dat Senna boos is. Want als Kyra aan haar gaat hangen slaat Senna. Niet hard, maar ze geeft wel een tik en het lijkt net alsof Senna haar wil ''bijten''. Ze bijt niet echt, maar het lijkt alsof ze haar met d'r lipjes ''knijpt''.

Is dit gewoon spelen? Af en toe rent Senna ook op Kyra af en dan duwt ze Kyra om.

Groetjes Julienne.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gedrag kitten en kat

Bericht door Cari »

Senna (leuke naam - ik had een hond van mij ook zo genoemd) is 4 jaar ongesteriliseerd geweest en de kans is - gezien haar gedrag - groot dat ze wel één of meer nestjes heeft gehad. Wat ze bij Kyra doet, is waarschijnlijk haar manier van opvoeden ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Julienne
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2014 09:38
Locatie: Limburg

Re: Gedrag kitten en kat

Bericht door Julienne »

Ja ik denk ook dat ze een nestje heeft gehad. Senna is trouwens toch ietsjes ouder, namelijk 7-10 jaar aan haar tandjes te zien.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Gedrag kitten en kat

Bericht door Ms Maaike »

Ik denk ook dat dit opvoedkundige tikjes zijn, het is kats voor 'joh, ff rustig nu'. Wat goed zeg dat ze elkaar zo snel en zo goed hebben geaccepteerd. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gedrag kitten en kat

Bericht door nellebel »

senna is een goede opvoedster, denk ik ook. leeftijdsverschil is wel erg groot. ik weet niet of senna nog op zo'n druk mormeltje zit te wachten want dat wordt nog veel erger. in het ergste geval zal er nog een kleintje bij moeten komen om senna wel haar rust te geven. neem aan dat het kleintje niet van een echte fokker komt, want met zelfs 7 weken is dat veeeel te vroeg.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Julienne
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2014 09:38
Locatie: Limburg

Re: Gedrag kitten en kat

Bericht door Julienne »

Ik denk niet dat ik nog een katje van mijn ouders mag hihi

Ik houd die kleine wel bezig
Julienne
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2014 09:38
Locatie: Limburg

Re: Gedrag kitten en kat

Bericht door Julienne »

Inmiddels hebben we toch nog een kitten erbij gepakt. Ze is 2 weekjes jonger dan Kyra nu. Kyra valt Romy (de nieuwe kitten) steeds aan. Ofja, ik weet niet of het echt aanvallen is of dat ze gewoon wild met haar speelt. Maar Romy gaat dan piepen. Als ik Kyra optil gaat ze piepen en een beetje grommen. Nu wil ik Kyra niet agressief maken... Ze vechten niet altijd want soms slapen ze naast elkaar, dan liggen ze zelfs op elkaar. We hebben Romy nu pas een dag dus ik denk dat ze ook eventjes moeten wennen. Moet ik ze gewoon hun gang laten gaan of ingrijpen? Straffen lijkt me ook niet echt een goed idee?
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Gedrag kitten en kat

Bericht door Mickey_Mouse »

Gang laten gaan. Ze leren elkaar wanneer het te hard is door zo te piepen en evt weg te lopen.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Gedrag kitten en kat

Bericht door Ms Maaike »

Zeker niet straffen nee, ze zijn gewoon aan het kijken tot hoever ze kunnen gaan. Als ze op elkaar liggen met het slapen hebben ze elkaar allang geaccepteerd. Komt helemaal goed! Leuk dat jullie er eentje bij hebben. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gedrag kitten en kat

Bericht door Dinky »

Zeker niet straffen en laat het ze maar uitzoeken ;-) kwestie van grenzen verkennen.
Het wordt anders wanneer er bloed vloeit maar dat is zelden het geval.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie