Beiden katten meenemen met de verhuizing?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Tember »

Dag allen,

Sommige van jullie weten misschien dat ik 2 katten heb: Erwin en Dennis.

Na de laatste verhuizing (zo'n anderhalf jaar geleden) is Erwin een stresskatje geworden. Dit uit zich in lichamelijke klachten, maar ook in het niet meer kunnen verdragen van Dennis om hem heen. Zie http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=27445.

Nu is het sinds een paar dagen uit met mijn vriend, dus jullie voelen hem aankomen: VERHUIZEN! :-( Ik heb vandaag toegezegd op een woning waar ik per 01-08 in kan. Het is kleiner, er is geen tuin en het is allemaal in 1 ruimte. Dit kan ik Erwin niet aandoen; om te beginnen niet nog een verhuizing, laat staan dat hij Dennis daar nog kan ontlopen, plus dat Erwin buiten nodig heeft om af en toe stoom af te blazen. Ook is Dennis wat kneedbaarder. Dennis vindt alles prima, zolang ze bij mij is. Ze is rustiger en minder energiek. Erg gehecht zijn ze volgens mij niet meer aan elkaar, ze leven compleet langs elkaar heen. Als Erwin binnen is, is Dennis buiten en andersom. Loopt Dennis langs waar hij haar kan zien blaast en gromt hij.

Het breekt m'n hart, maar ik denk er al een tijdje over na om Erwin bij mijn ex te laten. Ik heb het aan hem gevraagd en hij wilt het heel graag. Hij is gek op ze en wilt graag de zorg op zich nemen. Ook weet hij wat Erwin nodig heeft en kent hij hem. Sterker nog, liever zou hij ze allebei houden! Niet dat ik dat wil hoor, het liefst nam ik ze allebei mee, maar het is voor Erwin het beste om te blijven. Ik houd zoveel van hem dat ik hem los moet laten..

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Begrijpen jullie mijn keuze of hebben jullie tips? De gouden tip om Erwin ook mee te kunnen nemen..? Pff, ik vind het zo moeilijk. Ik kan Erwin amper nog aankijken, ik voel me zo schuldig. Maar het is voor hem het beste.. bij mij is hij niet gelukkig.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Adriana »

het allerbeste is vanuit dierenwelzijn te kijken waar je dieren het best mee geholpen zijn.
en jouw schuldgevoel is iets menselijks, heel vaak knappen tijgers geweldig op als de stressbron verdwenen is.
dus van mij geen gouden tip om Erwin mee te nemen maar ze gewoon te splitsen.
win/win heet dat geloof ik, niet alleen voor tweebeners maar ook voor viervoeters!

p.s. Dennis was toch ooit de kat waarvan de dierenarts dacht dat....

enne sterkte met die andere (relatie)kater..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Dinky »

Wanneer Erwin Dennis nog altijd niet goed om zich heen verdraagt dan zou ik Erwin inderdaad niet meenemen naar je nieuwe huisje. Zeker omdat dit maar 1 kamer is zonder uitwijkmogelijkheden.

Je zou het wel kunnen proberen met alleen Dennis mee te nemen en kijken of zij wel kan aarden in een huis zonder tuin en maar 1 ruimte (hoeft zeker geen probleem te zijn, zeker niet wanneer je de ruimte uitdagend inricht door te werken met hoogtes en/of hoekjes).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Jantina »

Ik zou Erwin bij je ex laten en kijken of je Dennis mee kan nemen.
Als ze toch al niet met goed samen kunnen dan kun je ze net zo goed uit elkaar halen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Cari »

Ik begrijp dat het een afschuwelijk idee is om afscheid te nemen van Erwin, zoiets voelt - hoe onterecht ook - toch een beetje als opgeven, in de steek laten. De scheiding tussen jou en je vriend is natuurlijk heel triest, maar ik denk dat Erwin in zijn knuistjes knijpt van geluk: dit is zijn kans om verlost te worden van Dennis! Ik heb het bewuste topic niet gelezen, maar als ik 't goed begrijp, kan hij haar missen als kiespijn. Hij is meer dan welkom bij je ex, dus je weet dat hij goed zit, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Hij wil ook naar buiten en zou dat bij jou niet meer kunnen en dan in één ruimte met Dennis... Je weet zelf al donders goed dat je hem geen plezier doet door hem mee te nemen, nu alleen nog accepteren ;-).
Sterkte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door castratenkoor »

Ik ben het met voorgaande reacties eens. Ook ik zou zeggen, laat Erwin bij je ex.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Anne87 »

Ik snap dat het moeilijk is, en ik weet niet hoe de band tussen jou en je ex nog is, maar ik zou ervoor kiezen om Erwin bij je ex te laten. Misschien kun je afspreken dat je af en toe nog op bezoek gaat, of dat je op Erwin past als je ex op vakantie gaat, ik noem maar wat dingen. Maar ik zou hem wel daar laten en een soort van 'omgangsregeling' proberen te treffen, als je daar behoefte aan hebt. :-) Hang in je nieuwe huis een mooie foto van Erwin op en probeer je voor te houden dat je iets doet wat veel mensen niet (kunnen) doen; namelijk het welzijn van het dier boven hun eigen geluk zetten. Dat is lastig en pijnlijk, maar uiteindelijk altijd de beste beslissing. Sterkte.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Tember »

Bedankt voor jullie lieve reacties. Ik krijg er tranen in m'n ogen van. Wat Anne87 zegt; ik verkies Erwin boven mijzelf. In m'n achterhoofd weet ik dat ik het juiste doe, maar het is zo moeilijk. Het zijn m'n baby's :)

De band tussen mij en mijn ex is in principe goed. We zijn absoluut niet boos op elkaar en er is nog nooit iemand geweest wie ik mijn kat zou toevertrouwen, alleen aan hem. Hij is stiekem ook superblij dat Erwin bij hem mag blijven. Hij zei zelfs dat hij anders zelf een kat uit het asiel zou halen. Ik zal hem altijd kunnen vragen hoe het gaat met Erwin en hij kan mij altijd bellen als hij vragen heeft over Erwin.

Ik doe het juiste. Maar het doet mij zo ontzettend veel pijn.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Anne87 »

Ik snap het. Ik zou ook echt kapot gaan als ik één van mijn jongens achter moest laten ergens. Maar bedenk goed voor jezelf wat Erwin bij je ex heeft en wat hij bij jou zal krijgen. Dan is hij daar beter af. En ga lekker bij je ex op bezoek, hou die band warm, vraag of hij je op de hoogte wil houden over Erwin en hoe het met hem gaat, blijf betrokken! Dat Erwin niet meer in je huis woont, betekent natuurlijk niet dat het niet meer 'jouw' beestje is he. ;-)
Je doet inderdaad het juiste en het doet uiteraard pijn, maar die pijn gaat slijten, geloof me. En geef dat ook aan aan je ex, dat je het heel erg naar vindt om Erwin achter te laten en er veel pijn van hebt, en of je misschien even kunt whatsappen of bellen als je Erwin te erg mist, om te horen hoe het met hem gaat, of om een foto'tje te krijgen via whatsapp. Ik noem maar wat. :) Misschien scheelt het als je ziet hoe gelukkig Erwin is.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Dinky »

Klopt dat er een verschil zit tussen nuchter naar de situatie en feiten kijken en het emotionele aspect.

Goed te lezen dat de band met je ex nog goed is. Misschien dat jij dan pleegmama van Erwin kan blijven :-) En misschien af en toe eens langs kan gaan ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Cari »

Ik ben heel blij dat je hiertoe besloten hebt en je mag trots op jezelf zijn :kissykissy: .
Uiteindelijk is het beste voor Erwin ook het beste voor jou, want van ongelukkige en gestreste katten word jij ook niet blij.
Wens je heel veel sterkte, want het zal best nog wel even aan je knagen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Tember »

Straks moet ik natuurlijk ook de spullen gaan verdelen tussen de katten. Is het handiger om Erwin de nieuwe spullen te geven of aan Dennis? Dingen zoals een krabpaal en mandjes heb ik niet dubbel..
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Sifra »

Ik zou de kat die moet verhuizen de oude spulletjes geven. Dan is er in het nieuwe huis tenminste nog iets vertrouwds.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Cari »

Is het niet zo dat ze beiden misschien verschillende favoriete mandjes/kussens hebben? Ik zou Erwin een nieuwe krabpaal geven - is hij meteen ook de sporen van Dennis kwijt :lol: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Beiden katten meenemen met de verhuizing?

Bericht door Tember »

Wat ik me zit af te vragen, wat moet ik allemaal regelen zodat mijn ex de nieuwe eigenaar wordt van Erwin? Chip overschrijven e.d., ook krijgt uiteraard zijn paspoort en alle papieren. Bonnetje van z'n castratie heb ik zelfs nog. Als het om m'n katten gaat kan ik ineens wel dingen ordenen en bewaren :)
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Plaats reactie