Derde kat wordt niet geaccepteerd! Agressie.

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
konijniskoel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2014 19:32

Derde kat wordt niet geaccepteerd! Agressie.

Bericht door konijniskoel »

Konijn (Abessijn, niet raszuiver) is een gesteriliseerde poes van 3 jaar oud, wegens nieuwe samenwoning van de twee baasjes is zij een ongenode gast in een huis (met voor- en achtertuin) waar al jaren twee gesteriliseerde poezen (Noord-Europeze korthaar) wonen, die elkaar net dulden en destijds gedwongen bij elkaar zijn gebracht. De twee inwonende katten hadden het huis qua territorium verdeeld in een gemeenschappelijke ruimte (gelijkvloers) en een verdieping die alleen voor de tweeds komende kat was.
Konijn woonde alleen met mij op een flat en is destijds vanuit het asyl gekomen (net als een van de andere katten) ... ze is altijd erg aanhalig en vertrouwend geweest, ondanks de reden voor haar eerdere uitplaatsing vanuit een gezin met een nieuwe kat (plassen en neurotisch gedrag).
Ze leefde al twee jaar bij mij voor ik samen ging wonen en de nieuwe frustrerende kattensituatie is ontstaan.
Ik heb altijd getwijfeld aan de beschrijving van het probleem met Konijn door het uitplaatsende gezin. Ze vertrouwt elk mens, wil kopjes geven en springt bij iedereen op schoot. Ze reageerde altijd gelaten en heeft nooit angstig of gestressd gereageerd op veranderingen in haar omgeving, zoals veelvuldig schuiven met meubels e.d.
Op de flat ging ze een aantal keer per week naar buiten, maar bleef altijd vlak bij de deur.
Vier weken geleden kwam ze hier in huis, samen met mij ... een kamer boven was gereserveerd om als uitvalsbasis te dienen ... ik bleef bij haar zoveel ik kon en ze sliep net als thuis tussen mijn voeten op bed.
wat ik onderschatte is dat deze kamer voormalig territorium van Patoet was (zwarte korthaar). De drie katten kwamen elkaar al de eerste dag van de verhuizing tegen. Fout! Dat weet ik nu, maar toen niet. Er werd een staarwedstrijd gehouden tussen Patoet en Konijn .. niemand won. De andere poes, Louche .. sprong onmiddellijk bovenop Konijn en er moest letterlijk geweld aan te pas komen om ze te scheiden. Konijn is klein, maar weet zich uitstekend te weren!
De weken erna waren gevuld met onverwachtte ontmoetingen, ook tussen het drietal, waarbij Konijn de agressie van zowel Patoet als Louche te verduren kreeg. Ze reageerde daar merkwaardig rustig en koel op ... geen stress-gedrag ... gezonde nieuwsgierigheid bleef haar altijd laten terugkomen naar de andere twee, waar nodig vocht ze als een leeuw.
De balans in huis was intussen ook zo verschoven dat de tolerantie tussen Patoet en Louche (altijd wankel) verstoord werd.
We weten nu dat schreeuwen, straffen e.d. niet werkt.
We willen al onze katten een goeie plek bieden, en zijn een beetje aan het eind van onze draad. We hebben de fout gemaakt ze te snel aan alkaar over te laten zonder toezicht ... hoe maken we dit nog goed?????
Wij zijn overstuur, de katten uit balans en IS goede raad echt duur??? Reakties ZEER welkom... groetjes Konijn.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Derde kat wordt niet geaccepteerd! Agressie.

Bericht door Kattebeest »

Zelf geen ervaring mee. Klinkt ernstig.

Tijd terug een ervaringsverhaal van een van de forumleden klik hier voor de samenvatting van het verhaal van @Ilovesiamesecats.

Zij heeft in een ander topic stap-voor-stap haar verhaal gedaan met alle 'ups and downs' die erbij horen. Als je wil kan ik die ook nog voor je opzoeken.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Derde kat wordt niet geaccepteerd! Agressie.

Bericht door Kattebeest »

Klik hier voor het oorspronkelijke topic. Denk dat er veel herkenbaars in zit en hopelijk ook tips voor jullie om e.e.a. aan te pakken.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Reni
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jun 2014 22:49

Re: Derde kat wordt niet geaccepteerd! Agressie.

Bericht door Reni »

Vanille poeder. Papje v maken. Tussen hun schouderbladen smeren (beetje maar) wat korreltjes bij slaapplekken, voer etc. Als ze het zelfde ruiken is acceptatie groter. Bij mij duurde t zes dagen. Succes
Using Tapatalk
Plaats reactie