samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Berenbaas
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2014 17:02

samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Berenbaas »

Hallo

Ik zit met een probleem, en hoop misschien met jullie hulp wat verder te komen;
Ik heb een kater van bijna 3 jaar. Het is een vrij energiek en agressief beestje. Spelen is voornamelijk krabben en (zachtjes) bijten, maar ook haalt hij af en toe naar mij of mijn vriendin uit als je langsloopt.
Mijn vriendin heeft 2 katjes, beide 3,5 jaar oud, en dat zijn de liefste beestjes die ik ooit heb gezien; erg aanhankelijk, speelt en komen altijd bij je zitten/liggen.
Ik nam sinds een jaar mijn kat regelmatig mee naar mijn vriendin voor n weekendje. Het beestje kan het niet goed vinden met de 2 katjes van mijn vriendin. Ze zijn erg bang voor m, blazen continu en hij zit ze ook steeds achterna. Toch probeer ik het steeds weer, in de hoop dat het straks beter zal gaan.

Ruim een week woon ik nu bij mijn vriendin en heb uiteraard mijn kat meegenomen, maar dit gaat nog steeds niet goed. We durven ze 's nachts en als we niet thuis zijn ook niet bij elkaar te laten (ook omdat ze op deze manier dan alle drie even wat meer rust hebben).

Hebben jullie misschien ervaring met een soortgelijke situatie? Ik zit er aan te denken om 'm over n aantal weken toch maar naar buiten te laten gaan (hij is nooit alleen buiten geweest) in de hoop dat ie daar zijn energie kwijt kan en dan binnen misschien wat liever is, maar ik ben ook bang dat hij met alle buurkatten ruzie gaat krijgen. De katten van mijn vriendin spelen met alle katten hier in de buurt, maar tegen mijn kat zijn ze niet echt tolerant. Ook de kat van mijn oude buurjongen moest niks van m hebben..
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik denk dat t komt doordat jou later alleen is opgegroeid? Heb ik dat goed? Zo ja kijk eens bij solo kittens in de zoekfunctie rechts boven in

Verder laat ik t aan de ervarene hier
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

En zolang er geen bloed aan te pas komt zou ik t wat langer aankijken
Jou kat is niet sociaal en heeeeel mis leert ie t wel?
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Dinky »

Ik zou eerder kiezen voor de optie van gedragstherapeut dan hem maar naar buiten te laten eerlijk gezegd ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Mickey_Mouse »

Mijn kat kimmmy (inmiddels overleden) kon ook zo vals uit de hoek komen, solokat. Meppen als je langsloopt, ergens onder liggen en dan ineens aanvallen, uit het niks een beet als je aan het aaien was enz.

Wat haar kalmer maakte, en daar kwamen we helaas te laat achter, is dat zijn eenmaal 24/7 naar buiten kunnende een stuk rustiger werd. Ze werd zelfs socialer naar andere mensen. (Ze had er 3 uitgekozen die wel van alles met haar konden en mochten)

Buiten zou dus goed kunnen. Misschien wat wennen met een tuigje en een lange lijn, wel een stevige haak/clip...die van de dierenwinkel breken zo. Daarna los.

Hoe naar je andere katten, geen idee. Ze moeten het toch uit gaan zoeken.

Kim was vrij terretorium gericht, dulde geen vreemden in haar gebied. De andere katten in huis heeft ze geaccepteerd en zij haar. Kim blufte buiten vooral heel veel. Weinig vechten maar een grote bek van hier tot gunter. (groot maken, grommen, loeien, blazen)
Shimbalaya

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Shimbalaya »

Als je je kat naar buiten wil laten zou ik toch proberen om je tuin af te zetten.( als je een tuin hebt tenminste of anders je balkon) Zomaar je kat buiten los laten lopen zodat ie z'n frustaties kwijt kan vind ik persoonlijk geen goed plan.Voordat je het weet ligt je kat onder een auto of iets dergelijks.
En dat kan toch niet de bedoeling zijn toch? ;-)
Berenbaas
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2014 17:02

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Berenbaas »

Dank voor al jullie antwoorden.

Het verhaal over Kimmy herken ik maar al te goed. Onvoorspelbaarheid en agressie naar mensen toe, ineens uithalen, aanvallen.. En dat terwijl hij toch ook(in mijn huis, waar we alleen zijn) altijd op mn schoot komt liggen, iedere ochtend komt kroelen, bij mn voeten slaapt en spint en knuffelt als ik thuiskom en m oppak..
De tuin afzetten is geen optie, de katten van mijn vriendin gaan gewoon naar buiten en mogen al 3 jaar lang de wijk door. Ook de buurkatjes komen bij haar in de tuin en spelen met elkaar. Het zou sneu zijn voor de katten van mijn vriendin als die door de komst van mijn kat niet alleen binnen, maar ook nog eens buiten beperkt worden.
Het is naar mijn idee een redelijk katvriendelijke wijk, maar inderdaad, ook daar zijn gevaren genoeg, maar ik denk als je rekening gaat houden met wat er allemaal zou kúnnen gebeuren, je zelf ook beter binnen kunt blijven..

Zo'n gedragstherapeut vind ik een beetje ver gaan als ik eerlijk ben… Of hebben jullie hier (andere) ervaringen mee?
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Mickey_Mouse »

Heel herkenbaar je verhaal hoor over je kat.
Ga hem wennen aan een tuigje zodra hij gewend is aan huis, laat hem rustig kennis maken en dan kan die ook gaan...Of wil je hem binnen houden terwijl die andere 2 naar buiten gaan?

Het heeft bij ons even geduurd, samen in de mand zouden ze nooit gaan. Grappig genoeg vormden ze wel met zijn 3en een blok naar de andere katten. Ook als er 1 in ''nood'' zat vloog de ander er op af om te ''helpen''. Kan je hele verhalen vertellen over dat stel terroristen haha.
Succes
Berenbaas
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2014 17:02

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Berenbaas »

Ik laat m af en toe al in de tuin aan n tuigje, maar heb t idee dat hij daar niet vrolijker van wordt. Hij vindt t tuigje niet fijn en als ie iets wil wat niet gaat wordt hij boos. Als ik m dan oppak om weer ergens anders neer te zetten of om m weer mee naar binnen te nemen, gaat ie blazen en krabben..
Van de ene kant wil ik m graag van de tuin en het buiten zijn laten genieten, maar van de andere kant krijgt hij zo veel stress van dat tuigje dat ik het soms maar niet doe..
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Chiquita98 »

Ik vermoed ook sterk dat dit een solo kat is. Die heeft totaal geen behoefte aan andere katten en andersom voelt de rest dat ook aan. Hoe is de kat als de andere twee naar buiten zijn? En 1weekje is nogal kort. Katten hebben tijd nodig. Soms heel veel tijd
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Berenbaas
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2014 17:02

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Berenbaas »

weet niet of hij juist geen behoefte aan andere katten heeft. Ik heb het idee dat hij het juist interessant vindt! Hij zoekt ze juist op.
Misschien wil hij juist spelen en ravotten, maar heeft hij nooit echt goed geleerd dat krabben ook pijn kan doen?
Als hij alleen is, is ie wat rustiger en knuffeliger, maar ook niet altijd. Hij heeft erg veel energie over heb ik het idee.
Hij slaapt nu nog apart. (ook voor onze eigen nachtrust beter denk ik). Als ik dan 's ochtends de deur open doe en m op pak om te knuffelen, gaat dat prima, totdat hij door heeft dat er ook nog andere katten zijn en dan wil hij daar alleen maar achterna.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Cari »

Ik zou stoppen met het tuigje - niet alle katten accepteren dat en dit klinkt als een kater met veel energie en een sterke eigen wil. Als je zelf het idee hebt dat hij zich thuis voelt in zijn nieuwe huis, laat 'm dan lekker vrij. Hoe meer je 'm tegenhoudt en beperkt, hoe gefrustreerder hij zal worden en dus ook agressiever.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door nellebel »

ik zou een kat die al 3 jaar is en altijd binnen geleefd heeft dus echt niet buiten laten. ik denk juist dat de kans groter is dat hij nooit meer thuis komt. je voorkomt namelijk ook dat ze ooit aan elkaar wennen. hij zal steeds meer en vaker buiten blijven omdat de andere 2 binnen zijn. als je hem buiten wilt laten zal er eerst rust in huis moeten komen. buiten is alles vreemd voor hem, hij is het niet gewend en hij komt er andere katten tegen waar hij mogelijk , uit angst, agressief op gaat reageren.
eerste prioriteit is nu wennen aan elkaar. lees maar wat introductie tips, die staan er genoeg op het forum.
is hij trouwens wel geholpen?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Berenbaas
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2014 17:02

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Berenbaas »

Hoi Wendy

Het is juist andersom; 1 van de katten van mijn vriendin gaat naar buiten, maar blijft langer weg. Soms zit hij in n hoekje van de tuin, soms gewoon voor de deur. Buiten is de enige plek waar hij nu 'rust' heeft. Als hij thuis komt, vliegt mijn kat weer naar m toe om te 'spelen' en te vervelen.
Ik heb mijn kat dit weekend even buiten aan n tuigje gelaten. Hij vindt t buiten echt heel interessant en leuk, is erg druk aan t snuffelen en onderzoeken. Hij wordt alleen heel erg boos als ik m op wil pakken (om m ergens anders neer te zetten of weer mee naar binnen te nemen.) Binnen krijg ik t tuigje ook niet van m af omdat hij heel erg boos is en echt gericht gaat krabben en bijten. Als ik m even n kwartiertje alleen laat gaat t wel weer..
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: samenwonen met agressieve kater en 2 knuffelkatjes

Bericht door Cari »

Natuurlijk is hij kwaad als je 'm oppakt, verplaatst en weer binnen zet. Zou ik ook zijn. Laat 'm toch zichzelf zijn en gaan! Hij heeft die vrijheid nodig. Hij komt echt wel terug 8-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie