2 katers introduceren; 1ste intro mislukte, en nu?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
eefke_85
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2014 13:56

2 katers introduceren; 1ste intro mislukte, en nu?

Bericht door eefke_85 »

Hoi,

Mijn vriend en ik gaan binnenkort samenwonen. We hebben beide een kater. De zijn, een gecastreerde kater van 4 jaar, Beer. Ik een jong katertje van nog geen jaar, nog niet gecastreerd, Theo.

We hebben ze een paar weken geleden aan elkaar geïntroduceerd en dat ging niet goed.
Ik heb de mijne mee genomen naar het huis van mijn vriend. Zijn kat zat boven en ik heb die van mij meteen uit het kooitje gelaten. De mijne is erg makkelijk dus die ging meteen het huis verkennen, geen angst, iedereen goede dag zeggen.

Toen merkte Theo de zijne op van een afstand. Beer was alleen maar aan het blazen en grommen. Ik kon nog in de buurt komen, maar mijn vriend bijv. al niet meer. We hebben Theo gewoon z'n gang gelaten en hij leek het rustig aan te doen, wel in dezelfde kamer gaan liggen van Beer maar echt op een afstandje. Uiteindelijk kwam hij steeds dichterbij en Beer werd steeds kwader, het is tot 3x keer toe tot een gevecht uitgelopen. Waarbij we 2x Theo hebben weggeduwd.

Daarna hebben we ze apart gehouden een paar uur. De ene boven, de andere onder. Maar Beer is gewend om naar buiten te gaan dus mijn vriend liet hem naar buiten. Vervolgens heeft het anderhalve dag geduurd voordat hij terug was (dat gebeurt normaal nooit) en ik hem de mijne in de tussen tijd toen maar naar huis gebracht, bang dat anders de kat van mijn vriend niet meer terug kwam.

Hoe kan ik de 2e introductie wel laten slagen?? Help! ;-)

Eefke
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: 2 katers introduceren; 1ste intro mislukte, en nu?

Bericht door Ms Maaike »

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de tweede introductie een succes wordt gezien het vechten... Een tweede introductie kun je zelden wel laten lukken als de eerste echt niks was. Om te beginnen zul je Theo moeten laten castreren, dat scheelt al een hoop en sowieso had hij met een half jaar al geholpen kunnen worden. Daarna moet je idealiter nog zes weken wachten omdat de hormonen dan pas het lichaam uit zijn. En verder is het verstandiger om te wachten tot jullie in jullie nieuwe huisje zitten (als dat de situatie wordt althans). Neem ze dan tegelijkertijd mee in de vreemde omgeving, dan heb je kans dat ze juist dichter naar elkaar toe trekken. Verder moet je ze het zelf uit laten zoeken; als je ingrijpt duurt het moment van rangorde bepalen alleen maar langer en dat komt de onderlinge relatie niet ten goede. Als er echt bloed gaat vloeien tijdens het vechten dan is het gewoon geen match vrees ik... Heel veel succes in elk geval!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: 2 katers introduceren; 1ste intro mislukte, en nu?

Bericht door eveline1982 »

Toen ze in de dezelfde kamer waren, bleef Theo, Beer echt aanstaren, of ging hij zichzelf wassen en had hij geen oog voor Beer? In een mooie situatie zou Theo, Beer zijn ruimte geven en was hij niet steeds dichterbij gegaan, na het eerste gevecht had Theo al afstand moeten bewaren. Klinkt mij in de oren alsof Theo een dominantje is.

Ik raad je aan om Theo zsm te laten castreren en houd min 4 weken (6 weken is helemaal perfect) aan voor je ze weer gaat introduceren. Theo ruikt dan minder naar kater, wat behoorlijk kan afschrikken en zal ook wat ingedimd zijn. Ik denk echt niet dat het gaat werken om Beer en Theo te introduceren voor Theo zijn mannelijkheid kwijt is :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2 katers introduceren; 1ste intro mislukte, en nu?

Bericht door Cari »

Inderdaad eerst Theo laten castreren. Een puberale ongecastreerde kater is wel 't laatste wat Beer in zijn domein wenst! Een paar weken na Theo's castratie kan je het dan proberen, maar je zal veel geduld moeten hebben. Niet zomaar Theo in de kamer zetten, maar eerst in een aparte ruimte, zodat ze elkaar alleen nog maar kunnen horen en onder de deur door kunnen ruiken. 't Zou 't mooiste zijn als je 't daarna zo kan regelen dat ze elkaar wel volledig kunnen zien en besnuffelen, maar nog niet bij elkaar kunnen, kortom een hordeur met stevig gaas ertussen (is heel makkelijk zelf te maken en hoeft niet duur te zijn). Volgende stap: steeds dichter bij elkaar beiden voedsel en aandacht geven tot ze hierbij ook beiden op hun gemak zijn. Als Theo voor Beer geen bedreiging meer is in zijn eigen kamer, kan je ze een keer wisselen, zodat ze elkaars terrein kunnen verkennen. Of Theo's deur openzetten, maar dan wel als Beer erbij is, zodat hij Theo niet onverwachts ergens tegenkomt. Voor 't zover is, kan je nog regelmatig dekentjes e.d. omwisselen, zodat de geur van de ander een vertrouwd iets wordt.
Lijkt nogal omslachtig, maar 't is de eerste keer misgegaan en dan wordt het lastiger. Maar het kan zeker wel goed komen hoor - maar laat 't ze niet uitvechten. Hoe meer gevechten, hoe verder je van je einddoel af raakt.
Heb geduld en succes!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie