Advies 2 katten tijdelijk scheiden

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Advies 2 katten tijdelijk scheiden

Bericht door Tiemmie »

Wij hebben 2 katten, 1 poes Devon rex van 7 jaar en 1 kater Heilige birmaan van 13 jaar.
Zoals ik in een ander topic al schreef moet de birmaan aankomen en de rex afvallen.
Ze kunnen het prima met elkaar vinden en gaan met z'n tweeën tijdens onze vakantie altijd logeren bij mijn vader van 81 jaar.
Mijn vader vind dat altijd heel gezellig en is helemaal weg van onze rex.
Nu zit mijn vader wat minder goed in z'n vel en voelt zich erg alleen en zegt dat hij wel klaar is met het leven.
Dit verontrust ons natuurlijk en wij denken erover om onze rex (tijdelijk) aan hem te geven.
Hij wil zelf geen poes nemen omdat hij bang is dat de poes hem overleeft.
Het zou nu voor de birmaan ook wel goed zijn zodat we weer de hele dag eten neer kunnen zetten, wat nu niet kan omdat de rex op dieet is.
We vragen ons alleen af of ze daarna nog wel bij elkaar kunnen of dat ze elkaar te tent uit meppen.
Want het is natuurlijk fijn als we de birmaan ook weer bij m'n vader kunnen brengen tijdens de vakantie.
Zou je problemen kunnen voorkomen door ze b.v 1x pw weer een poosje bij elkaar te zetten?
Heb al e.e.a gelezen op het forum maar nog niet de oplossing voor ons " probleem"
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Advies 2 katten tijdelijk scheiden

Bericht door nellebel »

ik zou het niet doen. het zou fijn zijn voor je vader, maar ik denk niet dat je de katten een plezier doet. niet alleen daarna maar ook tijdens het logeren zullen ze elkaar missen.
dan kun je ze beter allebei laten logeren.
kun je niet een oudere kat uit het asiel halen voor hem? en hem gerust stellen dat mocht het zo zijn dat hij overlijd voor de kat dat jij zorgt dat de kat supergoed terecht komt?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lis08
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2014 17:09
Contacteer:

Re: Advies 2 katten tijdelijk scheiden

Bericht door Lis08 »

als de katten erg gesteld zijn op elkaar dan is het inderdaad sneu om ze uit elkaar te halen.
Het kan ook zeker (gedrags)problemen geven. Zoals veel miauwen en krabben op de 'verkeerde' plekken.

Inderdaad wat nellebel zegt is misschien wel een goed idee!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Advies 2 katten tijdelijk scheiden

Bericht door Dinky »

Ik zou ook eerder denken aan een oudere kat uit het asiel voor je vader.
Helemaal omdat het voor onbepaalde tijd is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Advies 2 katten tijdelijk scheiden

Bericht door Sifra »

Het is natuurlijk wel zo, dat je vader al een band heeft met de rex. En de rex kan dan lekker op dieet. Maar hoelang is tijdelijk in dit geval? Wonen jullie bij elkaar in de buurt, zodat er regelmatig contact kan blijven tussen rex en birmaan? Kunnen ze elkaar wel missen? Als je voor deze oplossing kiest, moet je waarschijnlijk de dieren weer opnieuw bij elkaar introduceren alsof ze elkaar niet kennen. Een oudere asielkat is ook een oplossing, maar kunnen de katten dan nog wel bij je vader logeren en kun je in geval van nood die kat een thuis bieden? Wat vindt je vader zelf van het idee om de rex te logeren te krijgen? Lastig probleem. Ik heb meer vragen dan antwoorden, maar hoop op deze manier toch mee te denken.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Advies 2 katten tijdelijk scheiden

Bericht door Tiemmie »

We wonen 10 min. bij elkaar vandaan, dus we zouden ze regelmatig bij elkaar kunnen laten.
m'n vader weet nog van niets maar ik denk dat hij het heel leuk zou vinden, want na de vakantie wilde hij haar al houden zei hij.
En of ze elkaar gaan missen weet ik nu natuurlijk nog niet.
Tja, het blijft een lastige beslissing, en daar zijn we niet 1-2-3 uit denk ik.
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

Re: Advies 2 katten tijdelijk scheiden

Bericht door Senti »

Ik zou ze niet scheiden...
Je kan ze inderdaad ofwel tijdelijk allebei laten logeren, ofwel kiezen voor een oudere kat.
Bij oudere katten in het asiel (of andere organisatie die met katten bezig zijn) is het zo dat je heel gemakkelijk het karakter van een kat kan kiezen.
Dus als je eentje zoekt die echt super aanhankelijk is, zal je papa daar volgens mij ook wel heel snel een band mee opbouwen.
Plaats reactie