De zorgeloze en de schuwe :)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door Senti »

Mushu is mijn oudste kat (ongeveer 5 jaar ondertussen vermoed ik).
Ik heb deze opgevangen sinds ze vermoedelijk 3-4 maand was.
Ze was een verwaarloosde, mishandelde kat, die toen zwaar ziek was (kattenziekte)..
In het begin kon ze zelf niet eens zelfstandig eten en was ze volledig afhankelijk...
Ondertussen is ze uitgegroeid tot een echte schat, een lieve afhankelijke kat, althans bij mij.
Schootjeszitten en opnemen vindt ze niet fijn, maar ze komt echt wel knuffelen. (Letterlijk duwen tot wanneer ze aandacht krijgt :smile: )
Maar wanneer andere mensen in de buurt komen (het gaan van de deurbel is voldoende) lijkt het alsof ik geen kat heb.
Geen mushu te zien dus.. Meestal zit ze dan ergens onder de zetel en komt ze er ook helemaal niet onderuit.
Ook van onbekende geluiden of bewegingen schiet ze weg.
Daarom dachten we (ik en vriend) dat het beter was om haar misschien een vriendinnetje te geven.
In de hoop dat ze zo zou inzien dat de wereld niet zo boos en gevaarlijk is ;-)
Zo gezegd, zo gedaan, en zo was zazou er 8 maand geleden als kitten.
Ook eentje die gered is, maar zonder "balast"
Zazou is letterlijk het tegenovergestelde van mushu, zo bleek.
Nergens bang voor, nergens van onder de indruk en volledige schoot en knuffelkat.
Introductie was dan ook helemaal geen succes.
De eerste maanden kwam mushu dan ook nauwelijks van onder de zetel en liet ze duidelijk blijken dat ze helemaal niet blij was met de kleine zazou (blazen).
Ondertussen zijn we dus een tijd verder, maar echt vriendinnen zijn het niet geworden.
Zazou speelt graag, en mushu loopt "graag" weg.
Ideaal voor zazou dus, die met gevolg heel graag op mushu jaagt.
Met geblaas tot gevolg.
Ondertussen laat mushu haar wel niet meer doen dus dat is op zich wel ok.
Klein detail, we gebruiken sinds 2 maand feliway.
Nu, ons zazou is vorige week zeer ziek geweest (zie andere topic).
En toen kwamen ze wel overeen... Neusje snuffelen en vrij lief zijn voor elkaar.
Daarom dacht ik dat ze misschien toch nog beter zouden kunnen overeen komen dan eerst gedacht?
Of was dit enkel een momentopname door het ziek zijn van zazou?
Kan ik ze helpen om het beter met elkaar te vinden?
Het grote idee was dat mushu haar leven beter zou worden, niet dat er nog een bron van stress zou bijkomen ;-) !
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door BloemTetsu »

Welkom.

Jouw Mushu klinkt erg als mijn Bloem. Ook de grootste knuffel, geen schootkat en bezoekers zien haar niet. Ik heb haar als verwilderde kat uit het asiel geplukt.
Voor haar hadden we Tetsu uit het asiel gehaald. Bleek ook een gevalletje apart te zijn, maar wel heel sociaal naar mens en kat.
Hij bleek te lomp voor Bloem. Door zijn enthousiasme werd ze juist bang.
Wij dus weer naar het asiel voor een derde. Ook een met trauma. Die pittig genoeg was om Tetsu te remmen. Voor ons hielp het dus om een derde kat te halen die er tussen in kon staan. Zij was echter geen vriendjes met Bloem. Bloem had genoeg aan mij en Elfie en Tetsu hadden elkaar.

Jammer genoeg is Elfie na 1,5 jaar overleden. Bloem en Tetsu kunnen nu wel goed samen. Bloem heeft geleerd om van haar af te bijten.
We hadden er ook een gedragstherapeut bij gehaald omdat Tetsu te onrustig was. Dit hielp ook wel. Later bleek dat hij al 1 jaar 2 gebroken kiezen had. Maar toen was Elfie er al.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door Senti »

Jammer te horen dat elfie er niet meer is :(
Wel goed dat bloem en tetsu het nu goed met elkaar kunnen vinden!

Ik heb aan beide opties al gedacht.. Een 3e kat, maar dat krijg ik aan mijn vriend niet verkocht denk ik ;-)
En een gedragstherapeut, maar dan zijn er zoveel mensen die zich therapeut noemen en weinig die echt de gave hebben denk ik.
Welke therapeut heeft jou geholpen?
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door BloemTetsu »

Je heb een pb.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door pinguin »

nog een kat er bij zou ik zeker niet doen. Ik zou eerder proberen te ontdekken waarom het mis gaat. Je zou kunnen proberen zazou wat vermoeider te krijgen waar door die minder gaat jagen
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door Senti »

Wat stel je dan voor?
Speelgoed heeft ze zat hoor, het zijn hier een beetje verwende nestjes ;)
Of er nog meer zelf mee proberen te spelen?
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door Senti »

Voor de geïnteresseerden, een paar foto's vind je hier:
http://www.mijnalbum.nl/Album=CKPKMMFX
Zazou is de zwarte, mushu het wit met bruine tijgertje :)
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door G+S »

Hee een schildpadje <3
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door Adriana »

wat nog wel eens goed wil helpen is destress van huisdierendokter voor je oudste poes Mushu. die heeft gebrek aan zelfvertrouwen en last van angsten door haar niet geweldige start.
het is plantaardig, niet verslavend en af en toe een kuurtje van een kleine week kan haar helpen om beter met haar omgeving, incl haar kleine vriendinnetje, om te gaan.

rechtsboven zit een zoekfunctie voor ervaringen op het forum en kijk ook ff naar de klantenervaringen bij http://www.huisdierendokter.nl
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door Senti »

Ok tiger, ga ik eens proberen.
Tot nu toe gebruik ik dus feliway en die kalmerende brokken van Royal canin heb ik ook al eens geprobeerd.
Feliway helpt wel, maar niet super. Het huis heeft te veel open ruimtes denk ik.
En om overal eentje te steken wordt het wel heel erg duur...

En lynx, ja ze heeft een leuk patroon he :-)
Zie je niet zo heel veel..
Ik vind ze allebei wel mooi :-) :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door Adriana »

hihi, wij heten op het forum gewoon adriana hoor! de kattenkopjes geven aan hoeveel berichten je hebt gepost en daar horen dan kreten als lynx en tiger bij, maar ach..
ik heb hier een absolute angsthaas rondlopen en daar werkt het voortreffelijk bij.
het proberen waard denk ik en uiteindelijk toch goedkoper dan feliway..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door Senti »

Hahahahaha :lol: :lol: ja ik zie het net....! Sorry ;-) :oops:

Feliway is best duur he.
Dus ik ga het zeker proberen.
Moe maken helpt ook niet.
Vandaag 2 keer 30 min met het hengeltje gespeeld tot Zazou echt bekaf was...
Maar toen ons Mushu voorbij kwam daarnet, ging ze er toch weer achter lopen :???:
Terwijl je overal hoort dat spelen de beste methode is...
Ik zou gewoon zo graag hebben dat ze vriendinnetjes worden.
Vooral voor ons mushu, die heeft al zoveel afgezien en ik vind het zo jammer dat ze de wereld ziet als 1 groot gevaar....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door Adriana »

wil je toch nog wel voorhouden dat poezen wat lastiger vriendinnen worden dan katers..
dus verwacht geen wonderen maar het zou mooi zijn als mushu wat rustiger werd en steviger in haar schoentjes kwam te staan.
dat is bij enzo hier zeker het geval, hij onderneemt meer, schrikt niet meer zo snel en zoekt de broertjes op. spelen kan hij niet maar hij gaat wel stijf tegen ze aan liggen slapen.
als hij niet zichzelf en erg gestresst is, dan trekt hij zich terug in de logeerkamer onder het logeerbed en dan zie ik hem dagen niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Senti
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:39

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door Senti »

Mushu is net hetzelfde...
Voelt ze zich goed, dan gaat ze languit op de vloer, zetel of bed liggen slapen.
In zotte buien speelt ze zelf met speelgoedmuisjes.

Maar op momenten waar ze zich niet goed voelt, zie ik haar nauwelijks.
Hier is haar plek onder de zetel.
Dan kan ze daar ook echt dagen zitten...
Hebben we bezoek of logement, dan is dat hetzelfde verhaal, dan komt ze niet van onder de zetel.
(bij sommige mensen wel, maar dat is eerder uitzondering dan regel, en ik kan ook niets vinden waarop ze die mensen beoordeeld, het is bij uiteenlopende types dat ze wel of niet van onder de zetel komt)

Ik wist niet dat poezen moeilijker waren...
Ik doe in ieder geval mijn best ;-)
In mushu kruipt veel tijd en energie, maar je merkt wel dat ze het beseft hoor.
Soms kan die echt komen knuffelen, en dan is dat met veel meer intensiteit dan zazou (die altijd komt knuffelen)
Spijtig dat ze zich enkel naar mij zo kan openstellen.
Zelf mijn vriend gaat ze voor lopen... Hij kan haar occasioneel wel eens strelen, maar nooit langer dan een paar minuten.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: De zorgeloze en de schuwe :)

Bericht door pinguin »

Hier ook een angsthaas een enorm leeftijds verschil. Wat jij beschrijft kwa energie herken ik wel. Hier heeft Destress er goed geholpen in combinatie met maatje en veel spelen van uit mijn kant.
In het begin had ik een redelijk vast routine om mijn jongste moe te krijgen en te voor komen dat mijn oudste gek van hem werd. Ik speelde zo vaak als ik kon met hem soms wel 6 keer per dag. Gewoon de hele dag moe maken.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie