Gedrag kater ineens erg veranderd

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Zanshin
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2014 22:52

Gedrag kater ineens erg veranderd

Bericht door Zanshin »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag.

Sinds ongeveer een week is het gedrag van mijn Casper, een rode gecastreerde kater van bijna 7, ernstig veranderd.

Normaal gaat ie 's morgens even naar buiten en gaat dan slapen op ons bed tot hij 's avonds eten krijgt en dan gaat ie nog ff een uurtje naar buiten.

Nu is dat heel anders, hij gaat naar buiten en is dan uren weg, ik heb hem ook al elke dag betrapt op vechten met een kat hier uit de straat. Deze andere kat woont er al jaren en er zijn eigenlijk nooit problemen tussen die 2 geweest. Heb ik hem dan eindelijk binnen, hopelijk zonder dat mijn armen open liggen, dan breekt ie de halve hut af en loopt vreselijk te janken. Ik kan doen wat ik wil maar het is zelfs zo erg dat ie probeert de achterdeur open te krijgen. Als ik hem dan weer naar buiten doe, het gejank is echt niet om aan te horen, is hij weer uren pleite.

Als hij dan uiteindelijk weer binnen is ie hij heel onrustig. Normaal was het een hele rustige kat die lekker lag te slapen en waar je nooit last van had.

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen ??
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Gedrag kater ineens erg veranderd

Bericht door Chiquita98 »

Ik zou hem in ieder geval laten checken bij de dierenarts. Meestal als een kat zich anders gedraagt heeft ie iets onder de leden. Bloedonderzoek zou ik zeker laten doen en evt ook urine. Kan ook zijn dat er in de buurt iets veranderd is
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Gedrag kater ineens erg veranderd

Bericht door Kattebeest »

Is er geen andere kat in de buurt komen wonen waardoor het evenwicht/territorium verstoord is?

Het is hier gelukkig een tijd rustig met nieuwe katten maar een paar jaar geleden was het een komen en gaan van nieuwelingen met veel onrust en de nodige gevechten. Dan kunnen ze inderdaad langer van huis zijn, elkaar langdurig aanstaren totdat er een gevecht uitbreekt. Afgezien van de decibellen (janken, krijsen en blazen) kunnen ze er ook flinke verwondingen van oplopen.

Is je iets anders opgevallen, bijvoorbeeld zijn gewicht, eetlust, kattenbakgedrag etc?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Zanshin
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2014 22:52

Re: Gedrag kater ineens erg veranderd

Bericht door Zanshin »

Onze kat is bij de dierenarts geweest en er is niks mis met hem, en in z'n gedrag binnen is weinig veranderd behalve dat ie zo jankt om naar buiten te kunnen ( wat hem niet altijd lukt). Ik heb ook geen nieuwe katten in de buurt gezien, voor mij is het echt een raadsel.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Gedrag kater ineens erg veranderd

Bericht door Chiquita98 »

Wij zien als mens heel snel dingen over het hoofd. Heb je geen kattenluikje?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Zanshin
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2014 22:52

Re: Gedrag kater ineens erg veranderd

Bericht door Zanshin »

Nee ik heb geen kattenluik, het gebeurt nog wel eens dat er een kat in me achtertuin zit dus wil het risico niet lopen dat er een vreemde kat me keuken in komt. Dan zijn echt de rapen gaar. Ze worden al gek als ze een vreemde kat zien als ze binnen zijn hhaha
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gedrag kater ineens erg veranderd

Bericht door Dinky »

Je hebt kattenluiken die werken op chip zodat alleen je eigen kat erdoor kan ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Gedrag kater ineens erg veranderd

Bericht door Kattebeest »

En toch moet er iets aan zijn omgeving of gezondheid veranderd zijn. Ander gedrag ontstaat niet zomaar, heeft een reden.

Muizennest o.i.d. in de buurt? Wil hier ook nog wel eens aanleiding zijn om langdurig weg te blijven (staren naar muizenhol) + enorme drang om naar buiten te gaan.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Zanshin
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2014 22:52

Re: Gedrag kater ineens erg veranderd

Bericht door Zanshin »

Ik denk dat ik m morgen ga achtervolgen als hij naar buiten gaat
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Gedrag kater ineens erg veranderd

Bericht door Kattebeest »

Haha, met Sherlock Holmes hoed?
Wie weet levert het wat op, hij moet je alleen niet in de gaten krijgen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gedrag kater ineens erg veranderd

Bericht door nellebel »

nmisschien andere katten die rondlopen die niet gecastreerd zijn?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie