Obélix (en in mindere mate Astérix) vallen Osiris lastig!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Obélix (en in mindere mate Astérix) vallen Osiris lastig!

Bericht door Katelijne »

Ik ga het toch maar even in de groep gooien, want kom er nu echt niet meer aan uit.

Astérix en Obélix zijn sinds einde maart van vorig jaar bij ons. Aanpassing is prima verlopen en ook de relatie met Osiris zat goed. Maar sinds enkele maanden vallen ze hem soms aan, Obélix in meerdere mate dan Astérix. Ze jagen hem na en bijten soms. Ozzy doet niets terug, behalve blazen, weglopen en zich onderdanig opstellen. Ik heb er geen idee van hoe dit zo plots gekomen is, maar heb enkele hypotheses:

- Het gedrag begon toen Cleo, het kitten van mijn broer, hier enkele weken woonde. Mijn broer logeerde hier, dus Cleo ook. Daarvoor was de oude kat van mijn broer hier ook nog en op het einde van zijn verblijf hier is er ook nog twee dagen een ander kitten geweest. Te veel verandering? Stress?

- Obélix is dominant en bezitterig. Als hij bij mij in bed slaapt, moet hij altijd lichamelijk contact hebben. Hij kan soms lastig lopen en dan gaat hij achter Ozzy aan. Machtsstrijd? Het vreemde is dat ze elkaar met rust laten als ze allebei op bed liggen.

- Derde optie (en deze maakt me het meest ongerust): Osiris heeft te hoge suikerwaardes en is ook op een jaar tijd ong. 1kg afgevallen. Bloedafname bij da in november wees perfect bloedbeeld aan, behalve dan die suikerwaardes. We proberen hem nu opnieuw wat aan te sterken, maar met diabetesvoeding lukt dat uiteraard niet zo goed. Hij weegt nu ong. 4kg (is Oosters Korthaar).
Ruiken de andere poezels dat hij 'ziek' is? Hebben zij al iets in de gaten wat wij over het hoofd zien? Twee weken geleden nog met Ozzy naar de da geweest voor check-up; alles leek in orde te zijn. Ze wilde dat we twee à drie weken meerdere keren per dag kleinere porties eten gaven (want hij geeft ook vaak over, maar dat is altijd al zo geweest) en dan opnieuw gaan wegen. Op basis van zijn gewicht volgende week, kunnen we dan beslissen of er een nieuwe bloedafname komt.
Ik weet dat het niet zou mogen, maar ik zet hem nu dagelijks op de weegschaal. Hele tijd 4kg, gisteren gaf ze maar 3,9 aan. Maar dat schommelt uiteraard.

Ik heb zo'n medelijden met Ozzy! Hij is 13,5, weegt 'maar' 4kg en wordt geterroriseerd door zijn medebewoners. Hij kruipt dan ergens weg, waar ik hem dan ga uithalen om bij mij op schoot te nemen.

Ik zou graag weten hoe we kunnen achterhalen waarom Astérix en Obélix hem plots aanvallen en hoe we dit oplossen.

Tips?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Obélix (en in mindere mate Astérix) vallen Osiris lastig

Bericht door Katelijne »

Is er niemand die tips heeft? Ik word een beetje wanhopig. Gisteravond was het weer van dat!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Obélix (en in mindere mate Astérix) vallen Osiris lastig

Bericht door castratenkoor »

Vaak is zoiets een kwestie van een fase. Voor nu even sneu voor Ozzy. Er is niet altijd de vinger op te leggen waarom zoiets ontstaat. Maar ik denk dat het van voorbijgaande aard zal zijn.

Ik heb momenteel 7 katten en de groep is door diverse omstandigheden verre van stabiel te noemen.

Je kunt het proberen wat te sturen met b.v. wat leuke lekkere speeltjes aan te schaffen met valeriaanwortel. Daar kunnen ze hier heerlijk mee vrijen en een positieve kick van krijgen.
Verder niet straffen, alleen proberen af te leiden zou mijn advies zijn. Proberen veel aandacht te geven op wat voor manier dan ook, de ene kat vindt aanhalen lekker, de andere spelen of lekkere hapjes. Vaak zit het hem in hele kleine dingetjes waarmee je zoiets weer omkeert.

Je kunt het beste goed op al het gedrag letten van alledrie, katten doen vaak veel met hun ogen, het zgn. dwang-staren.

Succes, ik hoop dat het snel prettiger wordt tussen de katten, ik weet als geen ander hoeveel pijn het doet als katten niet lekker in hun vel zitten door omstandigheden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Obélix (en in mindere mate Astérix) vallen Osiris lastig

Bericht door Sifra »

Hoe oud zijn Astérix en Obélix nu? Zijn ze jongvolwassen? Kan het zijn dat ze de positie van Ozzy willen overnemen?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Obélix (en in mindere mate Astérix) vallen Osiris lastig

Bericht door nellebel »

ik weet niet of katten elkaar aanvallen als er 1 ziek is, denkt dat hij dan meer genegeerd zou worden. misschien inderdaad dat ze zijn plekje willen overnemen.
hier ook periodes dat er veel meer wordt gevochten terwijl ze even later tegen elkaar liggen.
wat doen ze als ozzy wegloopt of in elkaar duikt. stoppen ze dan of gaan ze door?
denk vooral belangrijk dat ze allemaal hun aandacht kijgen. hier vond manlief bijv guusje soms erg zielig, maar dan gaf hij haar extra aandacht en gijs niet waardoor het alleen maar erger werd.
soms zie ik inderdaad dat dwangstaren ook. 1 klik met het laserlampje en ik kan het doorbreken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Obélix (en in mindere mate Astérix) vallen Osiris lastig

Bericht door castratenkoor »

Hier ook een fase gehad dat Bob (8) en Timo (7) slecht met elkaar overweg konden. Dat gaat nu juist helemaal prima, niks geen spanning meer, zitten gewoon samen op mijn schoot. Het is misschien wat veel kilo's (ongeveer 20) voor mij maar dat is het me dubbel en dwars waard. ben heel blij met hoe dat stukje gaat.

Mijn ervaring met oude zieke katten is dat die juist op handen gedragen worden, of genegeerd. Maar nooit belaagd of lastig gevallen. Dat heb ik hier nog nooit meegemaakt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Obélix (en in mindere mate Astérix) vallen Osiris lastig

Bericht door Adriana »

MoMo heeft 10 jaar samengewoond met een karthuizer, Muus. Mo was slimmer, sneller en vrolijker en de onderlinge relatie was niet geweldig..
toen Mo ziek werd greep Muze de macht en heb ik ze uit elkaar moeten halen want Mo dorst niet meer op de bak, sliep en at niet meer en lag s nachts bibberend tegen me aan.
Muze was veranderd in een terreurmonster..
ze is dezelfde week nog herplaatst en vond al snel een geweldig nieuw huis waar ze de prima donna kon uithangen.

Mo was een nierfaal/diabetes-kater en dat verzwakte hem nogal.
Osiris is door de diabetes de zwakste en ligt nu onderaan in de rangorde en de jonkies kunnen hem nu hebben..
diabetes kan behoorlijk worden verergerd door stress, ook al geen jofele situatie voor Ozzy.
spuit je al insuline? RC diabetics beviel hier geweldig als diabetenbrok. en lekkere kipvleesjes.
wat was zijn fructosaminewaarde?

belangrijk is toch een veilige vluchtplaats (? met chipgestuurd kattenluik) waar Ozzy rust krijgt en veilig is. anders gaat het steeds verder bergafwaarts met de diabetes en met Ozzy..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Obélix (en in mindere mate Astérix) vallen Osiris lastig

Bericht door Katelijne »

Bedankt voor jullie input!

@Dinie: straffen doe ik sowieso niet, afleiden wel. Telkens Ozzy natvoer krijgt, geef ik de andere twee wat snoepjes en/of knuffels. Speeltjes hebben ze, maar zijn ze niet echt geïnteresseerd in. Die speeltjes met valeriaan vind ik wel interessant. Kan ik die bij zooplus of medpets krijgen?
Ik zag vandaag wel dat Astérix met de pesterijen begon nadat ik Ozzy natvoer had gegeven. Jaloezie ivm aandacht en eten kan dus zeker.

@Sifra: ik weet niet helemaal precies hoe oud ze zijn; we hebben ze uit een kattenopvang en die zeiden dat ze vorig jaar einde maart ongeveer 1 jaar waren. De da gokte echter op 2 jaar. Ze zijn hier wel ongecastreerd toegekomen, 4 dagen na aankomst hebben we ze laten castreren.
Machtsstrijd? Ik denk dat soms ook, maar Ozzy is nooit een dominant type geweest. Hij was zelfs onderdanig tgo Azraël, die zes jaar ouder was. Hij ging Azraël wel vaak plagen/pesten, maar kreeg lik op stuk!

@nellebel: het hangt ervan af wat ze doen als hij in elkaar duikt. Meestal zijn mijn man en/of ik in de buurt, en nemen we Ozzy meteen op en nemen we hem op schoot.
Ik weet het ook niet van dat ziek zijn. Toen de oude, stervende kat van mijn broer hier was, gingen ze haar inderdaad allemaal uit de weg.

@adriana: herplaatsen... zie ik ECHT niet zitten. Ik MOET gewoon een oplossing vinden waar ze alledrie goed mee zijn. Dat van die stress gerelateerd aan suiker was ik ook al bang voor. Hij heeft nog geen echt diabetes, de waardes zijn gewoon te hoog, maar nog net onder de diabetesgrens. De da heeft de waardes verteld, maar ik weet die niet meer. We hebben momenteel Hill's M/D, Kattovit en Animonda voor diabetici. Brokken weet ik zo niet of ik die moet kopen. Ozzy is zowel boven als onder als zijn achterste tanden kwijt, en ik heb de indruk dat hij brokken daardoor veel te snel en te gulzig naar binnenwerkt, waardoor hij dan gaat overgeven. Wat bedoel je met kipvleesjes? Gewoon rauwe of gekookte kip?
Een vluchtplaats raadde de da ook al aan. Een kamertje apart met eten, drinken en bak. Maar het vreemde is dat hij meestal (zoals nu) heel rustig in de woonkamer op de zetel licht te slapen, en ze laten hem met rust (denk dat ze in de kattenren zitten nu).
Mijn grote angst is inderdaad dat hij verder achteruit zal gaan door het belagen en de stress. Eigenlijk zou ik hem iets voor de stress willen geven. Is er niet zoiets als Destress of zo? Misschien kan ik - ook voor de andere twee monstertjes - een feliway-verdamper aanschaffen?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Obélix (en in mindere mate Astérix) vallen Osiris lastig

Bericht door Adriana »

nee, herplaatsen is in jouw geval niet aan de orde maar ik had geen andere keus..
van die middelen is niet op voorhand te voorspellen of het werkt of niet, dus feliway en/of destress gewoon proberen. voor alle drie trouwens..

diabetes moet je niet onderschatten.. en de zorg voor een diabeteskat is zwaar en duur dus blijf uit de gevarenzone! je hebt een verstandige dierenarts ..
ja, overgeven kan komen door te veel te droog ineens. je kunt die brokjes een beetje voorweken maar niet alle katzels vinden dat lekker.
en je zou wat kip even in kokend water kunnen houden zodat de binnenkant nog rauw is, dan ben je zeker dat de enge beesten het loodje hebben gelegd. en dan voor Osiris in fijne stukjes knippen, heel goed voor alle drie..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Obélix (en in mindere mate Astérix) vallen Osiris lastig

Bericht door nellebel »

ik weet ook niet of het goed is dat jij of je man steeds ozzy in bescherming nemen zodra dit gebeurt. ik heb dit namelijk bij de introductie steeds gedaan van odie, maar dat viel ook totaal verkeerd. heb toen op advies van hier vooral genegeerd en afgeleid.
misschien moet je eens afwachten wat er gebeurt als ozzy in elkaar duikt of wegrent. laten ze hem dan met rust of gaan ze door. misschien moet dit ook gewoon even gebeuren om de rangorde duidelijk te krijgen, maar doorbreek jij steeds het gebeuren waardoor het opnieuw gebeurt. niet aanvallend bedoeld hoor, ik probeer mee te denken en ik herken mezelf in je verhaal dat ik ook altijd de zwakkere wil beschermen en dat juist in de introfase heb moeten afleren en dat zeer goede resultaten opleverde.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Obélix (en in mindere mate Astérix) vallen Osiris lastig

Bericht door Katelijne »

@adriana: ja, ik ben heel tevreden over deze dierenarts! Ik ga straks kipfilet halen en vanavond kook ik er wat en dan zien we of ze het lusten.

@nellebel: ik neem het helemaal niet als een aanval op, hoor. Ik had zelf ook al gedacht dat ik mss verkeerd deed door hem altijd maar te beschermen. Maar hij is zo fijn, en al behoorlijk op leeftijd.

Ik heb daarnet op zooplus catnipspeeltjes besteld; ik wilde een valeriaanspeeltje kopen, maar die zijn momenteel niet beschikbaar. Ze gaan een mailtje sturen wanneer ze er opnieuw zijn. Mss dat de catnip hen ook al afleidt.

Destress vind ik op medpets, zeker? Feliway-verdamper kan ik wel in Tom&Co gaan halen.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie