kat en kitten spelen of vechten met elkaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Ilse88
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2014 01:02
Locatie: Eindhoven

kat en kitten spelen of vechten met elkaar

Bericht door Ilse88 »

Hallo allemaal,

Sinds kort hebben we een nieuwe kitten. Hij is opgevoed door mensen omdat hij is gevonden vlak na de geboorte. Hij is nu 9 weken oud. Wij hebben verder nog een kat van 1 jaar en 4 maanden.

Wij hebben de kitten de eerste 3 dagen apart gehad in een kamer zodat hij kon wennen. Bij zijn opvoedster had hij in de woonkamer een bench/grote kooi met daarin zijn kattenbak en eten en speeltje e.d.
Omdat we de katten al een paar keer aan elkaar hadden laten snuffelen en dit wel prima ging hebben we voor de kitten ook een kooi gehaald die nu in de woonkamer staat.
Wanneer we thuis zijn laten we hem eruit zodat hij de andere kat beter kan leren kennen. Deze vind het heel interessant en gromt niet en wordt ook niet boos of agressief.

De jonge kitten vind alles leuk en ook de "oudere kat" om mee te spelen. Hij daagt deze dan ook uit en de oudere kat begint dan ook terug te spelen. Soms vind hij het niet leuk (bijvoorbeeld als hij net lekker op zn stoel ligt) en begint hij de kitten te bijten (eigenlijk overal waar hij bij kan). De kitten "slaat" dan terug met zn pootjes maar soms gaat de kat door met bijten. Wanneer we "Hey Houd eens op" hard roepen laat hij meestal wel los; soms moeten we er heen lopen, dan laat hij meestal al los voordat we er zijn.
De kitten begint dan ook te piepen (omdat hij pijn heeft??) maar zodra de kat hem los heeft dartelt hij weer vrolijk rond en daagt hij meteen de kat weer uit.

Is dit normaal en hoort dit bij het spelen/laten zien van de kat dat hij de baas is, of iets anders?

Daarnaast is de kat ook in huis gaan plassen (in de krantenbak, op een stapel kleding, op onze waszak, dus in verschillende kamers) sinds de kitten in de woonkamer is in de kooi. Dit heeft hij 1 dag gedaan en de afgelopen 2 dagen niet meer. Wat kan ik hier tegen doen? ( ik neem aan dat hij zijn territorium zo afbakent?) Kan het ook zijn dat dit eenmalig is, of niet? (ps hij is niet gecastreerd)

Bedankt voor de antwoorden alvast.
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat en kitten spelen of vechten met elkaar

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
als ik het goed lees dan hebben jullie een kat (ongecastreerde kater?) van 1 jaar en 4 maanden en daar is onlangs nog een kitten (katertje?) bijgekomen.
de oudste kater gaat wat hardhandig met het kitten om, dat piept en geeft aan dat het pijn doet maar is daar verder niet van onder de indruk.

de oudste kater is begonnen met wildplassen/sproeien.
de snelste manier om te proberen dat nog op te lossen is castreren!! maar als een kater eenmaal is gaan sproeien dan is dat soms moeilijk af te leren.
je vertelt niet wat de achtergrond is van het niet castreren.. sproeien is normaal gedrag van niet gecastreerde katers en daar zijn weinig andere tips voor..
houdt er rekening mee dat het nog tot 6 weken duurt na de castratie voordat de hormonen uit zijn lijf zijn..

met twee katers heb je nu op zijn minst twee kattenbakken op verschillende plaatsen nodig.
je oudste kater zal missch geen kattenbak gebruiken waar de jongste in heeft gepoept/plast en ook dat is heel natuurlijk. de regel voor kattenbakken is eentje meer dan het totaal aantal katzels en op verschillende plekken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat en kitten spelen of vechten met elkaar

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me aan bij bovenstaand advies. Oudste kater zo snel mogelijk castreren.
De beplaste plekken schoonmaken als de katten er niet bij zijn, dus even buiten die ruimte sluiten.
En niet met chloor want dat vraagt om hernieuwde plasronde.
Als de jongste 6 maanden is zou ik die al laten castreren om nieuwe problemen te voorkomen.

Het ruige spelen lijkt me verder niet echt een probleem als het kitten steeds opnieuw uitdaagt.
Ik zie dat hier ook. Ik heb een kitten bij volwassen katten tussen 10 en 3 jaar oud.
Die van 3 gaat erg ruig om met het kitten. Toch zie ik dat het kitten het geweldig vindt met hem te spelen.

En ik zou 3 kattenbakken plaatsen op diverse plekken in huis.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kat en kitten spelen of vechten met elkaar

Bericht door Chiquita98 »

En het kitten niet meer apart houden. Ze kunnen beter nu goed aan elkaar wennen dan ze apart houden. Dus ook niet in de bench. Daar ben ik sowieso geen voorstander van.
Laat ze het maar uitzoeken en kom er niet tussen. Dit is hun taal.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Ilse88
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2014 01:02
Locatie: Eindhoven

Re: kat en kitten spelen of vechten met elkaar

Bericht door Ilse88 »

Bedankt voor jullie antwoord. De kater wordt woensdag gecastreerd.
We hadden hem nog niet gecastreerd omdat hij nog niets binnen deed. Maar we zullen die andere ook laten helpen zodra het kan.
De kitten slaapt nu alleen s nachts nog in de kooi. Waar hij was opgevoed had hij dit ook dus was er aan gewend daarom hebben we dit ook zo gedaan om hem niet meteen bij onze andere kat te zetten. We hebben ook 3 kattenbakken waarvan 1 boven waar alleen de oudste komt.
Ik hoop dat de castratie gaat helpen.
Groetjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat en kitten spelen of vechten met elkaar

Bericht door Adriana »

goed plan en fijn dat je hem zo snel laat castreren, dan zal wat meer rust in huis geven.
bedenk wel dat het nog wel een dikke maand duurt voordat de hormonen uit zijn lijf zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kat en kitten spelen of vechten met elkaar

Bericht door Chiquita98 »

Nooit wachten met castratie totdat een kat wat binnen doet. Gedrag moet je juist voor zijn.
Die kooi kan nu wel weg. Daar moet je niet te lang mee doorgaan
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie