kitten 10 wk bij kat/kitten 7mnd oudste blijft grommen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Annanna
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2013 09:27

kitten 10 wk bij kat/kitten 7mnd oudste blijft grommen

Bericht door Annanna »

Hoi! Ik ben nieuwe hier want kwam na googlen hier steeds terecht. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende.

Sinds gisteren eind van de middag heb ik een nieuwe kitten van 10 weken erbij gehaald. Ik heb al een kitten/poes van 7 maanden. Omdat die van 7mnd heel speels is en heel erg veel aandacht nodig heeft en ik fulltime werk en op een appartement woon, wilde ik een speelkameraatje voor haar.
De nieuwe kitten is erg aanhankelijk en komt niet bang over. De 'oude' lijkt echter niet zo van haar gecharmeerd. Ze blijft grommen en naar haar tikken. Ze jaagt haar echt op. Ergens denk ik wel dat ze gewoon ook wil spelen want soms krult ze op haar rug (maar snapt de jongste niet).
Vannacht heb ik ze gescheiden gehouden om ze beiden een rustige nacht te geven. Nu merkte ik metee dat de oudste boos op mij ook is. Normaal slaapt ze op bed en komt ze echt kroelen. Nu kwam ze niet in de buurt. Op een keer na en toen ging ze demonstratief met haar rug naar mij toe liggen en ging ze ook niet spinnen.
Nu is de dag weer begonnen en wordt er weer gejaagd op de kleine.

Hebben jullie tips??
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten 10 wk bij kat/kitten 7mnd oudste blijft grommen

Bericht door eveline1982 »

Wat fijn dat je een maatje hebt opgehaald en je wilt veel te snel ;) . Jouw katje is wat maandjes solo geweest en zal dus weer even moeten wennen aan een kattenvriendje. Zolang er niet tot bloedens toe word gevochten zou ik ze niet uit elkaar halen, ook niet s'nachts. Anders moet je de introductie steeds opnieuw doen. Binnen nu en een paar dagen, is de kans groot dat ze de beste maatjes zijn :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Annanna
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2013 09:27

Re: kitten 10 wk bij kat/kitten 7mnd oudste blijft grommen--

Bericht door Annanna »

Hoi Eveline, bedankt voor je reactie! Ik wil inderdaad wat snel misschien :) Maar hoop gewoon zo dat het echt vriendjes worden!
Als ik ze s nachts ook bij elkaar laat komen ze dan wel aan slapen toe? die kleine swq2
Annanna
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2013 09:27

Re: kitten 10 wk bij kat/kitten 7mnd oudste blijft grommen

Bericht door Annanna »

oeps, kitten over het toetsenbord.. maar kan dat wel?
En ik las ergens dat feliway goed is, klopt dat?
ik moet morgen weer werken maar durf ze dan nog niet alleen te laten samen of moet ik dat toch doen?

haha sorry heel wat vragen
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten 10 wk bij kat/kitten 7mnd oudste blijft grommen

Bericht door mittenslief »

dat jagen is ook een soort spelen..tenzij er gejaagd wordt met grommen krijsen blazen...je moet het echt even wat tijd geven zoals eveline al aangeeft....je hoeft hier verder nog geen poespas voor in huis te halen hoor.....en met feliway worden echt dominante katten alleen maar zelfverzekerder.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Annanna
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2013 09:27

Re: kitten 10 wk bij kat/kitten 7mnd oudste blijft grommen

Bericht door Annanna »

jagen met grommen en blazen is wel aan de gang. zolang het gene krijsen wordt is het goed?

en de oudste laat de jongste geen moment met rust. continue erachteraan rennen en grommen..
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten 10 wk bij kat/kitten 7mnd oudste blijft grommen

Bericht door mittenslief »

hoe reageert de uk dan? kruipt ie weg of vindt ie het wel leuk
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten 10 wk bij kat/kitten 7mnd oudste blijft grommen

Bericht door eveline1982 »

Zolang de kitten zich niet gaat verstoppen en het uitgilt komt het wel goed hoor. Jouw poes is de kitten aan het duidelijk maken wie de baas is, en dat kan er best wel hard aan toe gaan. Blijf gewoon zelf heel relaxt en bemoei je er zo min mogelijk mee. Dit moeten ze even samen uitzoeken, dan is de kans op vrede het grootste.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Annanna
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2013 09:27

Re: kitten 10 wk bij kat/kitten 7mnd oudste blijft grommen

Bericht door Annanna »

de kleinste rent weg en wordt dan in een hoek gedreven. daar gaat ze op haar rug liggen en blaas ze een beetje terug. ze vindt de oudste beetje eng daardoor. ook komt ze steeds bij mij 'schuilen'. de oudste was al niet zo aanhankelijk maar nu helemaal niet meer. ik wil wel de kitten geruststellen dus die aai ik wel op schoot. daardoor wordt de oudste geloof ik ook weer soort van jaloers want die gaat nu ook naar mij grommen en piepen als ik haar wil aaien..

hebben jullie dit ook gehad? en zegt het nog niets over of ze vrienden kunnen worden?
Cerna

Re: kitten 10 wk bij kat/kitten 7mnd oudste blijft grommen

Bericht door Cerna »

Nee, het zegt helemaal niets.
De oudste (ik neem aan dat ze namen hebben??) is ook nog zo jong, die zal de jongste na een paar dagen alleen maar leuk vinden als speelkameraadje. Maar je moet gewoon een paar daagjes geduld hebben.
Je zou kunnen kijken hoe het gaat wanneer je met beide gaat spelen: breinaald heen en weer bewegen, lintje of touwtje, hengel met veer. Geen balletje want dan moeten ze rennen en dat kan weer voor onrust zorgen.
En beide evenveel aandacht geven zodat de oudste niet jaloers wordt.

Ik heb wel eens meegemaakt dat het wel een maand (en zelfs een keer een half jaar) duurde voordat de nieuweling geaccepteerd was, maar dat was dan altijd een kat die ouder was dan jouw oudste kitten. Maar uiteindelijk kwam het altijd goed.
Heb 2 maanden geleden 2 kittens in een groep van 4 dames geïntroduceerd en dat duurde ongeveer anderhalve week voordat niemand meer blies.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten 10 wk bij kat/kitten 7mnd oudste blijft grommen

Bericht door mittenslief »

het leeftijdverschil is natuurlijk best groot...en jouw kat is al een tijdje alleen geweest...heeft wel even tijd nodig ben ik bang voor...en raad eigenlijk altijd aan om ook bij elkaar te houden, maar met agressie in het spel zal ik ze toch wel scheiden als je lang niet thuis bent
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kitten 10 wk bij kat/kitten 7mnd oudste blijft grommen

Bericht door Dinky »

Is er een mogelijkheid om een plek te creëren waar de jongste wel kan komen en de oudste niet (aangezien er denk ik best wel verschil in formaat is op dit moment?).
Op die manier kan de kleine zich ook 'verstoppen' voor de grootste ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie