Senioren poes bij twee jong volwassen katten.

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Renatevanderveer

Senioren poes bij twee jong volwassen katten.

Bericht door Renatevanderveer »

Hoi!

Inmiddels is het twee weken geleden dat wij Vlekje de ultieme toegang gaven tot ons huisje.
Vlekje zou mogen blijven, mits het goed zou gaan tussen het drietal.
Maar nu zit ik ermee, gaat het eigenlijk wel goed?

De eerste dagen werd er vooral door de dames onderling heel veel geblazen.
Bounty vond het maar niets dat Vlekje uit het Labyrint stond te eten en jaagde haar voortdurend weg.
De oplossing bood zich aan, door op verschillende plekken in huis bakjes met brokken neer te zetten.
Zo kon elke kat gewoon zijn eten eten, zonder door de ander gestoord te worden.
Vlekje heeft de eerste dagen om het leven gegeten, omdat ze niet gewend was dat er altijd brokken stonden,
inmiddels doet ze dat een stuk minder.

De katten krijgen, net als altijd, de mogelijkheid zo lang mogelijk buiten te zijn.
S' avonds, als hier de houtkachel aangaat, komt elke kat vanzelf naar binnen.
Wanneer ze alledrie binnen zijn, gaat het luikje op slot.
Snickers vind zijn weg naar de zolder, Bounty ligt op de bank en Vlekje op ons bed.
Soms wisselen Bounty en Vlekje van plek.

Ik merkte aan Snickers dat hij wat bozer overkomt. Hij loopt hele avonden te stampen door het huis.
Hij spint wel, maar zijn hevige gezwiep met zijn staart maakt duidelijk dat hij zich niet op zijn gemak voelt.
Hij komt wel knuffels bij ons halen, maar echt ontspannen kan hij niet, lijkt het.

Bounty is gewoon Bounty en Vlekje gedraagt zich inmiddels weer net zoals anders.
Snickers heeft er zichtbaar moeite mee, zeker wanneer de dames een keer lelijk tegen elkaar doen.
Gisteravond bijvoorbeeld, ik kwam thuis na een late dienst.
Snickers begroet me door te miauwen, maar als ik hem aanhaal, begint hij me te bijten en te slaan.
Wat blijkt? De dames hadden ruzie gehad over een speelgoedje. Hele plukken Bounty lagen onder de houtkachel.

Nu is alles weer oké, Snickers loopt weer gewoon buiten en doet zijn dingetje.
Vanmorgen besnuffelde hij Vlekje even toen ze sliep en daarna kreeg Bounty een kus.
Het lijkt erop dat Snickers zijn plaats tussen de dames niet zo goed kan vinden.
Over de dames maak ik me niet zoveel zorgen, zij hebben hun plek zonder en met elkaar zo gevonden.
Snickers vind beide dames best oké, maar kan het zijn dat hij die ruzie's heel naar vind?
Met name na zo'n ruzie is Snickers slecht benaderbaar, loopt dan stampend door het huis..

Nu weet ik dat tijd wonderen zal doen, maar is er iets wat ik kan doen om de sfeer wat te bekoelen?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Senioren poes bij twee jong volwassen katten.

Bericht door Dinky »

Krijgt Snickers ook nog iets als destress?

Het klinkt inderdaad een beetje alsof Snickers niet goed weet wat hij met de dames aan moet. Dat hij in de war raakt wanneer ze ruzie hebben en geen partij wil/kan kiezen en zich dat uit in agressie. Wat je er verder aan kan doen zou ik helaas niet weten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Senioren poes bij twee jong volwassen katten.

Bericht door Renatevanderveer »

Yep, hij krijgt eenmaal daags een kwart tabletje Destress, al merk ik daar nu erg weinig van..

Als hij alleen met Vlekje is, besnuffeld hij haar vaak. Als Vlekje dan miauwt, schrikt hij en loopt weg.
Tegen Bounty is hij nog steeds uiterst zorgzaam, zijn gedrag tegen Bounty is nagenoeg hetzelfde gebleven.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Senioren poes bij twee jong volwassen katten.

Bericht door Dinky »

Misschien dat je de dosering destress tijdelijk wat op kan voeren? Heb zelf geen ervaring ermee maar meen mij te herinneren dat Adriana bij Enzo ook wel periodes de dosering tijdelijk wat omhoog gooit.

Zag bij de dosering op huisdierendokter dat tot 5 kilo 2 keer daags 300 gram is toegestaan. Het is natuurlijk slechts een idee ;)

En ja, tijd is waarschijnlijk het toverwoord maar misschien dat je op die manier de tijd ook een beetje kan ondersteunen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Senioren poes bij twee jong volwassen katten.

Bericht door nellebel »

heel herkenbaar renate. nadat gijs hier de rust zelve was merk ik nu de rust tussen odie en guusje er is hij er last van heeft. al die tijd dat guusje blies en gromde bleef hij kalm en liet hij alles gebeuren. nu heeft hij er met momenten nog last van. is soms wat schrikachtiger en valt soms ineens guusje aan alsof hij wil zeggen dat hij toch nog de baas is.
ik schrijf dit in tegenwoordige tijd, maar dat klopt niet. nadat gijs weer een paar dagen zijn bolletjes heeft gehad en nu alweer 2 dagen zonder gaat het stukken beter.
ik durf niet teveel te zeggen over jou omdat ik nogal onzeker ben geworden over hoe ik zelf heb gereageerd op de komst van nr 3. had zonder jullie de moed waarschijnlijk al opgegeven.
maar ik denk dat snickers ook nog wel zal bijtrekken. hij heetf ook wat te verduren gehad die periode.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Senioren poes bij twee jong volwassen katten.

Bericht door Adriana »

Dinky schreef:Zag bij de dosering op huisdierendokter dat tot 5 kilo 2 keer daags 300 gram is toegestaan. Het is natuurlijk slechts een idee ;)
zlf ook ff gekeken bij huisdierend en van 1 - 5 kg mag 2 x 300 mg (= 2 tabletten per etmaal) en dat lijkt me giga veel. het moet ook allemaal worden afgebroken..
en verder is mijn eerste reactie 'uit elkaar' en geen risico's nemen, niet met astmatische Snickers en niet met brokkenpilootje Bounty.
zoveel lol beleven ze niet aan elkaar als ik goed lees. en ja, ik ben hard maar je moet er niet aan denken dat je door stressklachten weer dagelijks bij je dierenarts langs mag...
en als je aan de feliway moet dan wel destress in hoge dosis om de boel een beetje rustig te houden, oeie oei.. dan zou ik het zo net nog niet weten..

mijn eigen achtergrond is dat ik in de basis niet (meer) van poezen in een groep houd, ik heb te veel getreiter en geterroriseer gezien van dames en ben net als dinie bijvoorbeeld anti.
dat gaat op den duur toch gezondheidsklachten geven op basis van stress en diabetes is daar een ernstig voorbeeld van ( ..'en toen ze uit elkaar waren konden we de insuline gaan afbouwen en nu is Basje in remissie....!).een andere klacht is idiopatische blaasontsteking, ook stressgerelateerd.
en hoezeer ik Vlekje ook een warme kachel en donsbed gun, denk om je eigen kroostjes en laat je hoofd een beetje over je liefhebbende hart regeren....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: Senioren poes bij twee jong volwassen katten.

Bericht door Renatevanderveer »

Mag ik over jullie berichten nadenken?
Ik vind het moeilijk.. Vooral omdat ik niet kan zeggen dat het slecht gaat, het gaat juist vandaag een stuk beter!

Ik neem ze wel serieus in overweging, maar ik wil geen ondoordachte beslissingen maken..
Ik wil het trio de tijd gunnen om mij te vertellen of dit een goede keuze is, of juist niet.

Vandaag blijft het trio binnen, vanwege de code rood melding.
Vanmorgen waren ze heel even buiten, maar al snel kwamen ze weer binnen.
De sfeer is rustig. Bounty en Vlekje liggen met zijn tweetjes op de bank te slapen en Snickers observeert dat rustig.

Met Bounty gaat het, los van het feit dat Vlekje er is, ontzettend goed!
Ze heeft nog nooit zo goed in haar kattenvelletje gezeten.
Bounty heeft een aantal kenmerken waaraan ik merk dat ze zich niet goed zou voelen, die zijn niet aanwezig.
Enkel over de brokken ontstaat een blaas moment en heel sporadisch volgt er een mep.
Die mep komt met name bij Bounty vandaan, Vlekje stelt zich heel onderdanig op.

En terwijl ik dit schrijf, kruipt Bounty naast Vlekje op de bank, met nog geen halve meter ertussen.
Ze liggen nu met zijn tweetjes op de zittingen, Bounty was zich en Vlekje slaapt.

Nogmaals; ik vind het moeilijk.. Ik wil doen wat goed is, voor allemaal..
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Senioren poes bij twee jong volwassen katten.

Bericht door BloemTetsu »

Ik weet even geen zinnig of goed advies.
Wel een knuffel voor deze beslissing! Wat het ook wordt, je doet het uit liefde en niemand hier zal je daar op aankijken (ga ik vanuit).

Ik heb hier ook 2 poezen en 1 kater. De dames tolereren elkaar net. Dat de dames bij jou praktisch bij elkaar liggen zegt wat. Bloem is hier wel tevreden ook al liggen ze elkaar niet, zolang ze, indien nodig, haar speel energie bij Tetsu kwijt kan en voor knuffels bij me komt.

De gezondheid van je katten gaat wel voor, maar in hoeverre Snickers tijdelijk of permanent stress heeft weet je niet.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Renatevanderveer

Re: Senioren poes bij twee jong volwassen katten.

Bericht door Renatevanderveer »

Misschien moet je even naar de foto's in mijn album kijken.
Die spreken voor mij van ontspanning.
Snickers ligt languit te slapen, helemaal zen.

Hopelijk heeft deze dag binnen een goed effect op ze.
Vandaag niet 1 blaas of grom gehoord.
Alles is hier nu rustig en relaxed.
Nu afwachten of t zo blijft.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Senioren poes bij twee jong volwassen katten.

Bericht door eveline1982 »

Moeilijk hoor meid. Zou het nog even de tijd geven. Beer leeft hier ook tussen 2 dames, en dat is zeker niet altijd makkelijk voor hem. Maar goed, Beer is gelukkig niet zo stress gevoelig en als de meiden lelijk doen zoekt hij steun bij zijn 2 grote harige helden! Over Bounty zou ik me niet teveel zorgen maken, dat gaat duidelijk erg goed. En ruzie hoort er nou eenmaal ook bij. Snickers zou ik goed in de gaten houden, vooral op medisch gebied maar dat hoef ik eigenlijk niet tegen jou te zeggen! Oh dat afreageren op jou ken ik heel goed! Dat doet Beer ook altijd als hij niet bij de meiden in de buurt mag komen, hangt ie ineens in me enkels en voeten hihi.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Senioren poes bij twee jong volwassen katten.

Bericht door Ikey »

Ik ben het met Eveline eens. Geef het even de tijd, zeg maar een paar maanden, tot ruim na de vuurwerkstres van eind deze maand. En hou vooral Snickers in de gaten. Verder vind ik dat het best heel goed gaat. Ze liggen samen op de bank te slapen en dat Bounty even blaast naar Vlekje is logisch, want zij heeft haar eigen lekkere plekje op de bank en oh wee als Vlekje te dicht in de buurt komt. Ze zullen ook even tijd nodig hebben om hun positie te bepalen. Vlekje stelt zich nu onderdanig op, maar zij zal de twee jonkies misschien nog wel gaan uitdagen omdat zij misschien denkt, ik ben ouder, dus ik mag ook best de baas zijn.

Dus blijf gewoon doen wat je doet. Hou er vooral zelf de moed in. Meer kan je niet doen :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Plaats reactie