Poes weg of niet?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Poes weg of niet?

Bericht door Catlady13 »

Op een vrijdag de 13e kwam een zwarte poes bij ons aanlopen. Gezocht naar de eigenaar en de belofte aan onszelf dat poes na een tijdje toch echt weg zou.

Eigenaar heeft zich nooit gemeld en poes, Thirteen gedoopt, kon het wel goed vinden met Beau, de omgebouwde je-weet-wel kater, die zijn eigen verdieping heeft.

Thirteen lijkt wel gesteriliseerd omdat ze nog niet 1 keer krols is geweest. Daarnaast heeft ze wel een obsessie voor eten. Alles gaat er in en ze kan ook niet ophouden waardoor ik denk dat ze in een te vol huis heeft gezeten waar ze moest knokken voor haar voer.

Ze is heel lief en aanhankelijk...alleen nu hebben we een klein probleem.

Thirteen is duidelijk jong(denk jaar of 2) en heel onstuimig en 'jaagt' achter Beau aan. Soms doet hij mee en is het gewoon spelen, maar vaak is het ook blazen naar haar en schiet hij onder het bed.

Ik heb gekeken of Thirteen bij 1 van mijn andere groepen katten kan, maar in de ganggroep wordt ze geterroriseerd door sowieso 2 poezen. In de kamergroep, verstopt ze zich op koelkast en kasten.

In de kamergroep leek het op zich wel goed te gaan en lag ze ook op de bank, maar op een gegeven moment werd ze onzindelijk en poepte of plaste op de grond naast het hoge ding waar ze opzat.

Ze verkiest ook duidelijk Beau als gezelschap, maar ik vind het zo sneu dat ze dan zelf een terrorist lijkt te worden.

Mijn man is het een beetje zat en heeft gister gezegd dat ze anders toch maar een ander huis moet. Wat denken jullie? Past Thirteen gewoon niet in dit huishouden of is er toch een manier van samenleving tussen haar en Beau?
Feliway heb ik al gesprayd, lijkt niet veel te helpen.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes weg of niet?

Bericht door Adriana »

heb ooit 10 jaar lang een schurende relatie gehad tussen een kater en een poes en na 10 jaar werd de kater ziek en begon de poes de kater te terroriseren en moest worden herplaatst.
en dat had ik dus 10 jaar eerder moeten doen, ik bedoel tijdig ingrijpen is altijd beter want het wordt doorgaans nooit echt wat, hoe lang je ook wacht..

jouw zwartje/13 is veel gelukkiger en beter af met een maatje van haar leeftijd dan in een gevestigde groep.
je zou contact kunnen opnemen met het dichtstbijzijnde asiel voor meedenken dan wel opnemen. want als ze onzindelijk wordt dan moet ze zo snel mogelijk uit die situatie, voordat het chronisch wordt. en uiteindelijk is het een zwerver, weet je of ze gechipt is..?
het asiel heeft veel meer contacten (landelijk) en plaatsingsmogelijkheden en vaak zijn dit soort vrolijke jong volwassen tijgers snel onder dak..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Poes weg of niet?

Bericht door Catlady13 »

Asiel is geen optie, sowieso niet voor opnemen. Ze doen goed werk, maar ben geen voorstander van je kat naar asiel brengen en aangezien we al even voor Thirteen zorgen worden we gezien als eigenaar waardoor er ook kosten bij komen.

Ze is volgens mij niet gechipt.

Ze is trouwens niet continu onzindelijk. Alleen vorige week toen ze beneden was met de groep jonge katten (ook 2 jaar) vonden we opeens plasje en poepje naast de koelkast waar zij dus op zat.

Stomme is dat ze wel graag met me mee wil naar beneden. Dan zoeft ze de gangkatten langs, gaat in de keuken uitgebreid neuzen of we restjes hebben en zodra ze dan klaar is en een kat tegenkomt, gaat ze de kast of koelkast weer op en moet ik haar meenemen naar boven, waar Beau haar weer opwacht.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes weg of niet?

Bericht door Dinky »

Eerste wat je moet doen bij een gevonden kat is controleren op chip! Dit kan bijvoorbeeld bij een da
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Poes weg of niet?

Bericht door Catlady13 »

We hebben toendertijd poes op Amivedi gezet. Buurtbericht en MP. Ook de dierenambulance gebeld maar die zeiden als we de mogelijkheid hadden om de poes eerst te houden, aangezien er geen ruimte was in asiel.

Ik heb zelf ook de berichten in de gaten gehouden of iemand haar kwijt was, ook die wat verder weg.

Maar het gaat niet over de manier van handelen na vinden, het gaat erom of ze hier uiteindelijk zal passen of dat ze bij een ander huis beter op haar plek is.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes weg of niet?

Bericht door nellebel »

hoe lang is ze al bij jullie? en heb je ooit ene langzame introductie geprobeerd in de jongere groep? misschien als je die introductie opnieuw kunt doen dat ze zich daar meer op haar plaats voelt tussen leeftijdsgenoten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Poes weg of niet?

Bericht door Catlady13 »

Ze is nu inmiddels al 4 maanden bij ons. Ik ben niet bekend met langzame introductie. Hoe gaat dat in zijn werking?

Het zou wel fijn zijn als ze beneden kon leven, want het is echt een leuk beestje en natuurlijk al aan me vastgekleefd, net als mijn andere poezen haha
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes weg of niet?

Bericht door nellebel »

kijk maar eens bij zoekfuntie. daar staat vele over geschreven. soms gaat de introductie heel snel, binnen een paar uurtjes de katten bij elkaar. soms moet het even alleen vanachter glas zodat ze elkaar alleen kunnen zien en ruiken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Poes weg of niet?

Bericht door Catlady13 »

Het lijkt wel of Thirteen het doorheeft dat ik dit topic ben gestart. Het is rustiger boven en Beau komt ook weer als vanouds te voorschijn om geknuffeld te worden.

Soms kan ze het even niet laten en gaat achter hem aan, maar 1 'nee' en ze houdt in. Ze is vanavond wel mee naar beneden geweest, dat wilde ze heel graag, maar de dominantiecrisis hier(poes, 2 jaar) besloot, na wat gesnuffel te hebben geaccepteerd, haar toch maar de hoek in te meppen.

Heb Thirteen weer naar boven gebracht en dat vond ze prima. Rust is beneden gelijk weer gekeerd.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Poes weg of niet?

Bericht door Catlady13 »

Thirteen is nu toch enkele dagen beneden. Beau zat alleen onder bed en gaf ook vaak over.

Er is echter 1 poes die het voorzien heeft op Thirteen. Een lapjespoes, die ook een hekel heeft aan de andere lapjespoes. Ze kan zo vanuit het niets op Thirteen springen en dat gaat er hard aan toe.

Ik heb een grote bench(incl. kattenbak en water) in de kamer staan voor de blaasgruiskater beneden en 's nachts gaat Thirteen daarin. Overdag als we thuis zijn gaat ze verkennen en als we de deur uit gaan gaat de ene keer Thirteen in de bench en de andere keer de ruziemaker. Zo krijgt Thirteen de kans om rond te neuzen als de grootste pestkop even niet uit een hoek kan schieten en heeft ze ook momenten van rust dat ze op de bak kan.

Het gaat op zich goed. Ze wordt nog wel met argusogen bekeken, maar het verloopt rustiger dan de laatste keer.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes weg of niet?

Bericht door nellebel »

goede zet, ik denk uiteindelijk dat wanneer ze wennen het voor thirteen ook prettiger beneden is met leeftijdsgenootjes. en beau kan weer wat tot rust komen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poes weg of niet?

Bericht door Ilone »

Ik heb een deel van de introductie van Nozem met een (losse) hordeur gedaan. Hij in de slaapkamer en de andere 4 daarbuiten. Of andersom, zo kon hij ook het huis verkennen ipv alleen de slaapkamer ;)
Met die hordeur konden ze elkaar goed zien, ruiken én voelen. Ging hier goed.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Poes weg of niet?

Bericht door Catlady13 »

Ik heb hier helaas geen aparte kamer beneden.

Het gaat nog steeds ok. Thirteen vindt het zelf ook nog spannend en grommelbommelt als een poes aan haar ruikt, maar de meesten laten haar gewoon met rust. Ze kwam vandaag uit zichzelf vanuit de keuken(haar stek) naar de kamer even bij ons zitten. Ik denk dat ik voor ondersteuning wel binnenkort valeriaan, feliway of bach oid haal. Gewoon even dat extra steuntje in de rug

Beau is helemaal uit zijn schulp, alleen het slaapt wat krap op moment. Manlief en ik beginnen in het midden van het bed, maar halverwege de nacht ben ik compleet tegen manlief aan geplet omdat Beau dus op mijn helft ligt...jay katten..en toch zou ik hem er niet afwippen haha
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Poes weg of niet?

Bericht door Catlady13 »

Thirteen is vanmiddag los geweest en het is goed gegaan. Ze durft nog niet op de andere bakken en wil alleen op de bak in de bench. Ze zeurt en dan doe ik hem open en gaat ze er gelijk op.

Ze wordt steeds meer open, komt uit zichzelf bij ons en lag ook al uitgebreid op de bank gister en in de vensterbank vanmiddag. De poezen laten haar met rust en als ze gaan fixeren, roep ik ze tot orde en dan houden ze op.

Goede dag vandaag dus, morgen maar weer afwachten
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes weg of niet?

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat het toch goed lijkt te komen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie