Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door Pamvd »

Wij hebben al jaren een groep van elf katten.
Het is een vrij rustige groep- al is er heus af&toe wel even 'mot', maar nooit vechtpartijen gelukkig- die wij van jongs-af-aan hebben, en ze zijn 11, 5 en 4 jaar oud.

Wij hebben nu een vondelingetje, een jong poesje van wij opvangen.
Wij hebben haar van de weg gered waar zij bijna werd doodgereden, en hebben direct advertenties geplaatst en flyers opgehangen, in de hoop dat iemand dit lieve poesje mist.
Voor ons is zij niet bang, en knuffelt en spint, maar als ze de andere katten of de hond hoort begint zij vreselijk te trillen van angst.

Vooralsnog hebben wij haar rustig op een kamertje met bak, speeltjes en eten&drinken, en ze krijgt veel aandacht van ons.
Maar mocht er zich geen baasje melden dan mag zij hier wel blijven.

Hoe laten wij haar het beste aan de groep wennen zonder dat het haar al teveel stress geeft?
Samen laten eten heb ik wel eens gehoord, maar om haar zomaar midden tussen de andere 11 zetten ???

Wie heeft er tips, liefst natuurlijk uit eigen ervaring met meerdere katten?
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door bayou »

Het belangrijkste wat je nodig hebt is geduld.
Katje heeft zo te lezen al veel meegemaakt.
Ik houd een nieuwe kat altijd een poos in afzondering, bij mij op de slaapkamer.
Wanneer ze daar helemaal gewend zijn, gaat de deur open.
Kat heeft dan een eigen veilige plek waar ze goed de weg weet.
Ze gaat dan vanzelf op onderzoek uit en zal bij 'griezelige zaken' meteen terugrennen naar de veilige plek.
andere katten kunnen op die plek kennis met haar maken.
als je merkt dat het allemaal weer een beetje te overweldigend wordt, doe je de deur weer een poosje dicht zodat ze kan uitrusten.
Oh ja, en wat jij zelf ook nodig hebt is vertrouwen dat het wel goed gaat komen en geruststelling van ons! ;-)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door mittenslief »

jonge kittens vanaf een week of 7 zet ik direct in mijn groep van 8....ik heb 2 papa katers zeg maar en die voeden de spruit verder op en spelen doen ze vaak met zijn allen.....als ze de straat en het gevaar ervan al overleeft heeft, zal ze dat in jouw rustige groep ook wel doen.....maar natuurlijk wel in de gaten houden
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door Pamvd »

Dankjullie wel voor jullie lieve reacties Bayou en Mittenslief.

Grappig dat ik gevoelsmatig al wil gaan doen wat jij zegt Bayou.
Vanmorgen zijn we al even met haar langs onze dierenarts gegaan om te kijken of ze écht niet gechipt is (nee dus), en gesteriliseerd is zij ook niet.
Ze kon nog niet voelen of ze zwanger is, maar er kan natuurlijk al wel een bevruchting plaats gevonden hebben die erg pril is, en mocht zij hier over 2 weken nog zijn dan laten wij haar toch steriliseren en chippen

Ook schat de dierenarts haar zelfs al op 2 a 3 jaar gezien haar gebitje, ze is vrij klein en toch wat ondervoed, (daarom dacht ik dat ze nog zo jong was), ik heb zelf zulke tanks rondlopen :grin:
Denk zelf dat het eerder een katje is wat ergens van een boerderij is, woon hier in een dorp omgeven door boerderijen!

Heb haar toen wij thuis kwamen even op mijn arm meegenomen de huiskamer in, maar ze trilde als een rietje,vooral voor onze labrador die hier door alle poezen geadoréért wordt.
Maar het komt wel als de tijd daar is, laat haar eerst maar eens tot rust komen, lekker op haar eigen kamertje; mijn man's kantoortje.
De slaapkamer is al bezet door 3 van onze oudere dames die ook vinden dat het helemaal hún kamer is (wij mogen er slapen gelukkig).Ze heeft bijna 24 uur geslapen, en gisteren barste ze van de honger.
Net is ze voor het eerst op de bak geweest gelukkig, maakte me daar wat zorgen om, maar katten kunnen het natuurlijk lang ophouden.

We noemen haar al Moppie, want dat is ze, ze mag gerust blijven, maar goed, ze kan dus nog altijd van iemand zijn?
De dierenarts zegt dat als iemand zich na 14 dagen niet gemeld heeft, (en wij haar dus ook willen laten steriliseren) ze van ons is????

Wat leuk die 2 pappakaters van jou Mttenslief, heb hier ook twee geweldige katers rondlopen, maar dat zijn best wel pestkoppen op zijn tijd, vinden het soms geweldig om de poezen te laten schrikken, he zijn twee sullen, maar dat liggen ze gewoon in een deuk zie je 8-)
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door Dinky »

Dat van die 14 dagen is in een asiel in Nederland, voor particulier geldt een jaar als ik het goed heb. Maar als de eigenaar zich meldt binnen dat jaar moet hij wel de gemaakte kosten (zoals sterilisatie) vergoeden (valt onder zaakwaarneming). Wanneer ze van een boer is zal die dan waarschijnlijk zeggen houdt haar maar ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door Pamvd »

Goed nieuws!
De eigenaar van kleine poes die wij een paar dagen geleden gevonden hebben heeft zich via Amvivedi gemeld.

Ze hebben de afgelopen dagen lopen zoeken (fam. met kleine kindjes die helemaal overstuur waren en haar vreselijk missen!), en via Amivedi bij ons uit gekomen.

Ze blijkt al 5 jr te zijn, en wél gesteriliseerd, vandaar dat ze haar aan het profiel niet herkenden. Daar stond nl +/- 1 jaar oud en niet gesetriliseerd.
Ze was ook helemaal niet ver van huis, maar kwam kennelijk nooit bij die weg waar wij haar vandaan hebben gehaald (ze liep daar ook angstig en paniekerig rond).
Aan de recente kras op haar neusje, herkenden ze haar, en wisten dat het haar echt was.
Ze belden vanmorgen al vóór 8 uur en komen haar vanmiddag ophalen
Happy End :eboohoo:
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Renatevanderveer

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door Renatevanderveer »

Gelukkig maar!
Gebruikersavatar
niklev
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2013 10:29

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door niklev »

ahhww wat zullen ze blij zijn!!
Heel veel leuke foto's in het Fotoalbum van Mouf, Minou en Pietertje
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door BloemTetsu »

Eind goed al goed :)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door Dinky »

Fijn dat ze weer herenigd zijn :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door Pamvd »

Ja ben zo blij voor het kleine ding en de kidz :edance:
Ze is nog hier tot +/- half 4, kan ik haar nog even knuffelen, het is zo'n lieverdje, maar wij hebben ons eigen geweldige elftal, dus we zijn blij dat ze weer naar haar eigen baasjes gaat :grin:
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door Ikey »

Wat goed dat de eigenaars zich hebben gemeld! Echter... Er kloppen wat dingen niet, denk ik.
Leeftijd is gokken, dat snap ik. Dus ik begrijp dat, zeker bij een kleine poes, ze te jong wordt geschat. Maar jouw DA zei toch echt dat ze niet gesteriliseerd is. Als ze dat wel is, zoals de eigenaars zeggen, zou er een litteken moeten zijn. Waarom dacht jouw DA dan dat ze niet gesteriliseerd is?

Ze is wat ondervoed, zei jij. Loopt ze al dagen op straat? Of zorgen de huidige eigenaren misschien niet goed voor hun poesje? Of is ze gewoon slank?

Hoe ziet de poes er verder uit? Heeft ze vlekjes op een bepaalde plek? Als dat zo is en het zijn echt de huidige eigenaren, dan zullen ze die vlekjes weten te benoemen.

Het kan zijn dat ik gewoon niet alle info heb, hoor. Alleen toen je ineens schreef dat de huidige eigenaren zich hadden gemeld dacht ik meteen, hee, dat is vreemd. Dus vandaar dat ik het even met je deel :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door Ms Maaike »

Ik zie geen litteken bij Pippi maar ze is wel gecastreerd. Dus je kan niet zo stellig zeggen dat geen litteken = geen castratie.

Reageert de poes misschien op haar 'echte' naam? Vraag anders of het gezin foto's wil meenemen van haar. Overigens nogal dom om je kat niet te chippen, maar goed, dat zullen de eigenaren vast doen nu. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door Pamvd »

Dankjullie wel voor jullie reacties

Ik snap je bedenkingen Ikey.
Maar zoals Ms maaike ook al zegt, ook ik zie bij mijn eigen poezen de littekens vd sterilisatie niet meer.
Laatst is één van onze poezen aan haar blaas geopeerd en buikje was kaalgeschoren, je zag daar niets meer van het sterilisatie-litteken (zij is ook 5).
Ook bij onze andere poes Noortje -die 4 jaar terug gesteriliseerd is en een altijd een kale buik heeft (hormoon-probleem)- zie je ook niets.
Snap de vergissing dan wel, echt goed voelen lukt denk ik niet altijd?

Inderdaad vroeg mijn man naar specifieke kenmerken die niet op de site vermeld staan; ze heeft nl een erg kort dun staartje, en dat wist deze mevrouw te benoemen, en ze is half-langharig, lijkt wat op onze Boskat. Op de foto zie je dat niet echt.
Daarnaast zag ze dus de krap op haar neusje, én wist ze datze een wondje op haar oortje heeft, dat eerste kon je op de foto zien,maar dat laatste hadden wij ook niet op de site vermeld.

Ondervoed is ze niet, de dierenarts zei dat wel, maar dat vond ik direct al niet, ze is heel klein, maar weegt 3,6 kilo.
Ook glanst zij mooi en is haar vacht goed verzorgd, glanzend, schoon en gekamt (ik mag haar ook kammen) en geen vlooien etc.
Dit is écht de eigenaar, vooral ook omdat het adres waar zij wonen 2 straten van de vindplek vandaan is.

Gelukkig een goed gevoel, en een happy end,
de tip om te chippen heeft mijn man vanmorgen direct gegeven en zal ik zeker ook nog benoemen als zij haar ophalen.
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Nieuwe poes laten wennen in huidige groep van elf

Bericht door Pamvd »

Oja, Ms maaike, ze reageert inderdaad op haar echte naam: STOERIE (door kidz bedacht)
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Plaats reactie