Help mijn Noorse boskat valt mijn ander kat ineens aan

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Ingrid13
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2013 11:00

Help mijn Noorse boskat valt mijn ander kat ineens aan

Bericht door Ingrid13 »

Hoi :-)

Ik zal me even voorstellen want ik ben nieuw op dit forum. Ik ben Ingrid en heb een lapjespoes van 4 jaar oud, Lisa en een Noorse boskater van 2,5 jaar oud, Setzer.
Verder heb ik nog 2 cairnterriers van 13 jaar oud en 2 konijnen. Een heel gezellig huishouden waar alle dieren bij elkaar lopen en t goed kunnen vinden met elkaar, tot vorige week :???:

Setzer heeft een half jaar geleden Lisa voor t eerst aangevallen nadat zij een muis had gevangen. Hoop gegil en gekrijs en hij had 2 handen vol met haar bij haar uitgetrokken.
Daarna was er 2 dagen nog wat onrust (Lisa accepteerde hem niet meer in haar buurt) maar heb t een tijdje goed begeleid en toen ging t weer goed. Tot vorige week Lisa weer een muis ving. Setzer hield eerst nog afstand en ik wilde m oppakken om een vechtpartij te voorkomen. Dat ging niet want hij begon als een kleine gremlin tegen me te blazen. Vervolgens viel hij aan. Ik een pan water over de katten heen gegooid (tip van DA), geen resultaat.
Bij tweede poging liet hij los en heb ik hem met mij voet de schuur in gedreven. Lisa zat inmiddels verstopt achter een tuinstoel. Lisa binnen gehaald, had wat wondjes en was erg geschrokken. Heel de tuin lag vol met haren van haar. Uur later Setzer uit de schuur gehaald, meneer was weer gekalmeert en liep weer vrolijk te kletsen en te purren.

Mijn gedachte was om de katten dan voortaan maar om en om in de tuin te laten, probleem opgelost. Maar helaas. Een dag later binnen rent Lisa de trap op en Setzer vliegt er achter aan en valt haar weer aan :-( Lisa verdedigd zich en Setzer vecht gemeen. Lisa bloedde ook, ik ben hier enorm van geschrokken en durf ze nu niet meer bij elkaar te laten. Resultaat is dat Setzer nu als ik ben werken (4dgn per week) en s'nachts op de kattenkamer zit. Als ik thuis laat ik ze om en om in huis en of buiten. Deze situatie is natuurlijk verre van ideaal en ik vind t ook zielig voor Setzer

Ik heb zojuist de dierenarts gepsroken of het zin heeft om Setzer te laten castereren maar hij zegt dat hij hier wel wat rustiger van zou worden maar dat dit het gedrag niet op gaat lossen.

Mijn dieren zijn echt alles voor mij en ik ben ten einde raad.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en ik hoop dat iemand tips voor me heeft?

Groetjes,

Ingrid
Shimbalaya

Re: Help mijn Noorse boskat valt mijn ander kat ineens aan

Bericht door Shimbalaya »

Om eerlijk te zijn denk ik dat je Setzer veel eerder had moeten laten castreren om dit gedrag proberen te voorkomen.Pas op de leeftijd van 2,5 jaar laten castreren is wel 'n beetje laat. :???:
Maar ik zou hem zeker alsnog laten castreren, ongeacht wat de dierenarts hiervan vindt.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help mijn Noorse boskat valt mijn ander kat ineens aan

Bericht door Ms Maaike »

Bijna alle dieren (ook katten) worden na het castreren gemoedelijker en hebben minder territoriumdrift. Of dit ook voor prooien geldt weet ik niet, maar het zou me niks verbazen.

Is Lisa ook gecastreerd? Het zou kunnen dat de hormonen van beide katten opspelen nu.

Een pan water over je katten gooien... Dat vind ik een hele slechte tip van je dierenarts. Daarmee versterk je het negatieve gedrag alleen maar; de situatie was al eng genoeg zonder dat enge water. Het 'omvormen' van het gedrag was beter geweest (afleiden met speelgoed, een vriendelijke stem, in ieder geval iets positiefs). Het probleem is dat er oersterke instincten kunnen optreden als het over prooien gaat, dan is het lastig om ze af te leiden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Help mijn Noorse boskat valt mijn ander kat ineens aan

Bericht door eveline1982 »

Je bent inderdaad erg laat met castreren, maar het is wel het proberen waard.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie