Hebben jullie suggesties?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Hebben jullie suggesties?

Bericht door Brittenbolletje »

Zoals jullie weten woont nu een 3 tal weekjes kitana bij ons. Ze is een heel erg relaxt poesje. In het begin dat ze hier was klikte het nog niet met kleine Champ. Nu spelen die 2 samen. De rest vond het prima maar negeerde haar. Nu 3 weken verder en nu stormen er 3 katten iedere keer op haar af. geven meppen heel snel en het is klaar. Het is nooit met nageltjes en vaak als Kitana niet kijkt. Het zijn 2 torti dames die dat doen en ook niet altijd. het ligt ook aan hun kleur hoor die zijn gewoon apart zeg maar dan gewone effe katten. Maar nu doet Nemesis choc ook mee. Misschien van haar kant gezien spel, maar zo ziet kitana dat niet. Die schrikt. Ze heeft een geweldig herstel vermogen Kitana want loopt rustig een tijdje later weer door. Maar ze word wel voorzichtiger. Ze zitten nog steeds sochtends met zijn 7en bij elkaar te eten als het natvoer tijd is. smiddags zit ze naast champ kvv te eten zonder problemen. Ze speelt ook gewoon weer. Ze vecht niet terug maar bromt dan.

Wat kan ik doen om dit te veranderen? Want met champ kan ik niet herrineren dat ik dit gezien heb, maar ben ook op vakantie geweest en hij is dan er gewoon 100% bij gezet. Had toen wel volgens zeggen een boze torti dame voor 14 dagen.

Komt dit nog helemaal goed? de andere 3 gaan prima die doen dit niet. Moet ik iets van feliway gaan proberen? Vaak probeer ik niks te doen als het gebeurd. Het gaat ook zo snel dat het niet te filmen is, en het is ook zo voorbij. Maar ze kunnen elkaar ook zo passeren zonder dat er iets gebeurd.

Is dit gewoon om te laten zien van: Wij zijn de baas en zijn hoger in rang? Aangezien ze hier pas 3 weken is dat het nog tijd nodig heeft?
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door Ikey »

Ik heb hier niet zoveel ervaring mee. Het klinkt nog niet heel ernstig, alleen wat meppen. Misschien inderdaad wat je zegt, even laten weten wie de baas is, zo van, haal je maar niks in mooie koppie want wij wonen hier al veel langer. Of misschien toch spel?

Je kunt felliway proberen, of valeriaan. Baad het niet, dan schaad het niet :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door mittenslief »

hahha zoals je zegt zit het inderdaad in de kleur, en ja er is er altijd wel 1 die natuurlijk ook stoer mee gaat doen....zolang de kleine spruit zich er niet veel van aantrekt zal ik me er niet veel mee bemoeien, ze wordt vanzelf ook snel groter en dan gaan ze haar misschien wel accepteren....dat heb ik dus ook met mijn dames onder elkaar en mijn katers zijn sulletjes
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door bayou »

Ik heb toen zo'n stekker van de d.a. gekregen, zo'n dap met feromonen.
en dat werkte echt goed!
Het komt vrijwel altijd goed, niet de moed verliezen.
3 weken is relatief kort.
Maar heel af en toe past een kat gewoon niet in het roedeltje en dan zul je herplaatsing moeten overwegen.
Mag ik vragen waarom je zoveel katten hebt?
want hoe groter het aantal hoe meer stress en hoe meer stress hoe meer risico op problemen qua gedrag en gezondheid.
Heb altijd begrepen dat je eigenlijk niet meer katten zou moeten nemen dan je kamers in je huis hebt.
Dat aantal respecteer ik dan ook.
Nooit meer gehad dan maximaal 4 katten. ;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door Dinky »

brittenbolletje is een fokster van de brits korthaar bayou ;)

Je zou om wat meer rust in de tent te krijgen kunnen wapperen met een wattenschijfje met daarop wat valeriaan gedruppelt, meeste katten ontspannen daar wel van ;) Valeriaan is stuk goedkoper dan feliway (dat is die stekker die jij kreeg van de da bayou) naar mijn weten. En baad het niet dan schaad het niet.
Verder denk ik op zijn beloop laten gaan aangezien het even een tik is maar ze daarna ook gewoon langs elkaar kunnen lopen en Kitana niet al te bang lijkt te worden. Maar dat is slechts wat ik denk, heb er totaal geen ervaring mee.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door Brittenbolletje »

Zoals mirjam al zeg, ik ben fokker van brits kortharen.

Ja zelf denk ik ook nog niet het ergste hoor. Ik weet niet hoe dat ging met champ aangezien hij natuurlijk eerst in quarantaine zat en zo en toen ik op vakantie ging in ene 100% wel in de groep moest. Hij loopt nu wel weg voor die 2 torti dames maare is niet onder de indruk en speelt verder. Kitana kent ze natuurlijk nog niet zo goed en schrikt daar gewoon van. Ja ze eten zelfs met zijn 7en gewoon erg dicht bij elkaar. Het is ook niet de hele dag zo. Maar het gaat zo snel. voordat ik eindelijk zie waar het kabaal is, is het al weer over. zo snel. heel snel tik tik tik zonder nageltjes en dat is het. er is ook geen schade of zo. soms wel wat haren maar ja. dan zie ik kitana angstig/verschrikt kijken omdat het vaak onverwacht is. maar even later loopt ze wel weer rond. vaak zoekt ze mij op enspeelt dan ook wel weer. Maar kan valeriaan wel proberen.
Cerna

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door Cerna »

Het kan zijn dat eerst de komst van Champ en vrij snel daarna die van Kitana voor wat onrust onder de tortiedames zorgt en dat ze inderdaad duidelijk willen laten merken dat zij toch echt de baas zijn.
Ik heb dit tussen Noa en Milka meegemaakt en dat duurde zeker een half jaar. Ook daarna bleef Milka wat angstig voor Noa (is ook zo'n despoot!), maar nu gaan ze al een aantal jaren leuk met elkaar om.
Ik heb 'eh' geroepen wanneer Noa weer een bui had, maar verder niet ingegrepen. Ook al omdat Milka - net als Kitana - zich daarna weer heel snel herstelde.

Hoe is dat in het verleden gegaan toen er andere katten kwamen. Of zijn zij de jongsten? Indien zo, dan kan dat de verklaring zijn. Mijn ervaring is dat de jongste kat altijd het felst reageert op een nieuwkomer.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door Brittenbolletje »

Nee zijn niet de jongste. de oudste tori is tevens mijn oudste kat bijoux en die word 9 dit jaar en narnia een torti dame van bijna 3 jaar.

Nu is mijn torti dame narnia wel krols (sinds gisteren), maar neemt niet weg dat ze het ook doet als ze niet krols is.

En Nemesis als die eht doet? ziet er niet het zelfde uit als bij de torti's maar die is daarna wel de jongste. die is ongeveer 9 maanden oud. ik heb geregeld kitana wel vast hoor en laat iedereen wel eens snuffelen aan haar en dat is prima. Kitana is heel erg gemoedelijk. Als ik een dominant kitten had gehad dan was het een vecht partij denk ik. Kitana hersteld ook wel iedere keer, maar is toch iedere keer behoorlijk schrikken. ik schrik er ook van want zie niet altijd wanneer het gebeurd ik kijk ook wel eens tv of zo :lol:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze ook laten begaan. En eventueel wat valeriaan druppelen op een kussentje of een knuffelbeestje en ze daar lekker mee laten vrijen. Als ze ruzie krijgen om het kussentje, dan even op wat meer plekken druppelen. Alleen door de lucht wapperen, dat vervliegt binnen een uur.

Als de sfeer in mijn groep van 8 wat minder is, meestal door bezoek buiten van buurtmonster, doen wat druppels valeriaan wonderen. En dan na twee/drie dagen weer bijdruppelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik ga dat proberen. Waar halen jullie valeriaan vandaan?
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door Ikey »

Ik heb valeriaan bij de Ranzijn gehaald (tuin- en groter dierencentrum), de dierenwinkel zal het ook wel verkopen. Staat bij de geneesmiddelen.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door BloemTetsu »

Bij mijn zus. ;)
Volgens mij drogist/natuurwinkel/apotheek.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door Adriana »

valeriaanoplossing bij etos/kruidvat en andere drogisten,
valeriaanwortel is veel sterker en dat kun je via internet kopen en ook bij drogisterij Pigge in Haarlem
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door castratenkoor »

Ik haal het bij de apotheek hier 5 minuten lopen vandaan. € 3 per flesje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hebben jullie suggesties?

Bericht door mittenslief »

ik ga het ook eens proberen...sinds hier 2 nieuwe buurtkatten zijn en die gezellig los lopen is er elke nacht wel een catfight......nou en dan lopen die van mij ook te stuiteren hoor...en budha gaat lekker sproeien...ben benieuwd of het helpt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie