Daisy en Ginger

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Daisy en Ginger

Bericht door Scirocco »

Hallo,

Ik heb vanavond mijn 2de kitten opgehaald: Ginger.
Daisy heb ik nu al 3 weken en is helemaal aan mij gewend.

Toen ik thuis kwam, en Ginger vrij liet lopen, dook ze meteen weg.
En Daisy reageerde door te blazen, en haar haren helemaal overeind.

Toennet had ik Ginger kunnen pakken en op schoot gehouden, waarbij Daisy op mijn rechterknie kwam zitten. En Daisy gaf Ginger meerdere keren een klap met haar pootje, dit heb ik meteen afgestraft door 'Nee' te zeggen.

Het zijn zusjes van elkaar.
Wat kan ik doen, zodat zij het beter met elkaar kunnen vinden?

Ginger is trouwens erg schuw.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Daisy en Ginger

Bericht door Brittenbolletje »

De tijd gunnen en niet mee bemoeien. Je hebt je nieuwe kitten net. Zal over een paar dagen stukke beter gaan. Zijn beide kittens dus dat gaat wel snel.
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Daisy en Ginger

Bericht door Scirocco »

Oke hoop dat je gelijk hebt.

Wat kan ik doen om Ginger wat minder schuw te laten worden?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Daisy en Ginger

Bericht door Dinky »

Je kan misschien uitdagen met spelen. Dat schijnt het ijs te breken omdat ze dan op wat anders gericht zijn ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Daisy en Ginger

Bericht door Scirocco »

Ik ga het meteen even proberen.

Had het ook geprobeerd met eten, maar Daisy heeft alles opgegeten, i.p.v. dat Ginger ook er iets van heeft kunnen eten.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Daisy en Ginger

Bericht door eveline1982 »

Daisy is haar zusje Ginger even goed aan het vertellen, wie de baas in huis is! Zodat Ginger zich geen gekke dingen in haar bolletje zal halen ;) . Laat ze maar lekker uitzoeken wie de baas mag zijn, en daar hoort een tikje op zijn tijd ook bij. Zolang er geen bloed vloeit, lekker laten gaan :) . 3 weken is niet bijster lang, en ik heb me laten vertellen dat dieren hun nestgenoten tot 5 weken, nadat ze uit elkaar zijn gegaan, nog herkennen. Maar er zitten ook geurtjes op Ginger die Daisy in de war brengen. Dikke kans dat ze morgen of overmorgen mekaar weer helemaal gevonden hebben!

Maaltijden samen eten is erg belangrijk voor het banden. Maar als Daisy, Ginger haar eten op eet is het misschien verstandig ze even apart eten te geven, tot ze mekaar hebben geaccepteerd.

Ginger haar schuwheid zal de ak dagen ook wel weg gaan, aangezien ze wel lekker op schoot blijft liggen. Niet te veel aandacht aan besteden, en laat het haar op haar manier aangeven hoe snel ze wil gaan :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Daisy en Ginger

Bericht door Scirocco »

Aangezien Ginger nu niet wilt eten en drinken, heb ik haar in de keuken gezet, met een bakje water en eten.
En mijn vinger gedipt in de melk, en net zolang voor haar mondje gehouden totdat zij eraan likte.

Hoop dat ze dit uit haar zelf gaat doen.

Moet ik Ginger ook weer in de loop van de nacht in de woonkamer plaatsen bij Daisy?
Of moet ik Ginger een kattenbak geven in de woonkamer, naast die van Daisy?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Daisy en Ginger

Bericht door eveline1982 »

2 kattenbakken is het beste. Laat de meiden maar lekker bij elkaar, iedere keer uit elkaar halen en weer aan elkaar voorstellen is ook een beste stress factor.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Daisy en Ginger

Bericht door Scirocco »

Tot zover, laat Daisy nog steeds haar dominantie zien aan Ginger, door als het ware te grommen, blazen en klapjes met haar pootje te geven.

Ginger heb ik nog steeds niet uit haarzelf zien eten, drinken en haar behoefte doen.
Ik zie nergens ook geen plas of uitwerpselen liggen; alleen in de kattenbak.

Ginger is nog steeds schuw.
Echter merk ik als ik haar te pakken krijg, dat ze haar klauwen, nauwelijks meer gebruikt bij mij op schoot of borst, maar wel dat ze weg wilt, maar lijkt heel ietsje minder te zijn geworden.

Iemand nog adviezen, hoe ik Ginger's situatie kan verbeteren?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Daisy en Ginger

Bericht door Kattebeest »

Heb nooit een kitten gehad, alleen 'ervaring' met volwassen katten. Toch even reageren.
Zijn Daisy en Ginger je eerste katjes? Dacht van wel uit een van je andere topics maar toch even nog navragen.

Een dier, wat voor dier dan ook, heeft eigen omgangsvormen. Bedoel: wensen t.o.v. menselijk handelen of niet-handelen. Heb zelf geen verwachtingen zodra er een nieuw harig huisgenootje binnen komt. Wel het vertrouwen dat het goed komt (mocht het in eerste instantie niet goed lijken te gaan).

Er zijn een paar dingen die ik belangrijk vind en dat is vooral uit oogpunt van het welzijn van het dier. Moet hem/haar bijvoorbeeld kunnen oppakken. Denk dan aan nagels knippen voor konijn of toedienen vlooienpipetje of medicatie kat. Soms moet dat gewoon en daarvoor moet je een vertrouwensband hebben. Dat bouw je op door het dier zoveel mogelijk te respecteren. Geen schootkat? Dan niet. Vroeg of laat zoekt hij/zij toenadering op zijn/haar manier. De kat is leidend hierin, niet ik. En als dat gebeurt veel belonen met stem en aaien als hij/zij dat toelaat. De kat geeft wel aan wat wel of niet kan. Ook hier is de kat leidend, niet ik.

Ik zou in jouw geval even de boel op zijn beloop laten. Wel kijken hoe Ginger aan voldoende voedsel en water komt, je ziet zelf wel wat daar de beste - voorlopige - oplossing voor is. Beetje spelen met de mogelijkheden en vooral ook goed naar je katjes kijken.
En als Ginger uit zichzelf bij je op schoot komt en aangeeft dat ze weg wil, gewoon laten gaan ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Daisy en Ginger

Bericht door eveline1982 »

Ik denk dat je iets te snel wilt ;) . Het kan soms zijn, dat kittens/katten hun ontlasting en urine gaan ophouden door de stress. Meestal lost zich dat binnen 48 uur zelf op, want het moet er toch een keer uit. Het kan ook zijn dat ze naar de bak gaat als jij er niet bij bent. Houd haar gedrag en buikje goed in de gaten, word ze lusteloos en oogt ze ziek, ga dan naar de dierenarts. Zolang haar buikje soepel aanvoelt, denk ik dat ze zich toch ontlast.

Ik raad je aan om van zachtvoer een soepje te maken met water. Heb je misschien een spuitje in huis, of kan je die bij iemand krijgen? Je doet dan het soepje in de spuit, pakt ginger voorzichtig in haar nekvel (zorg ervoor dat ze wel op je schoot zit, en ze niet hangt) dan wrik je even aan de zijkant van haar bekkie tot ze hem open doet, en spuit je er voorzichtig wat van het soepje in. Zet haar daarna meteen voor haar bakje, bij je haar op de bank. Soms moeten kittens even geholpen worden voor ze goed eten in hun nieuwe situatie.

Geef het nog even een paar dagen, en speel samen met ze, met een hengel bijv. Je zal zien dat ze steeds meer naar elkaar toe zullen trekken :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Daisy en Ginger

Bericht door Scirocco »

Ik heb toevallig nog een spuit liggen, die ik had gekregen van de kaakchirurg.
Hierin heb ik melk gedaan en dit in het bekje van Ginger voorzichtig gespoten, die heeft zij netjes opgedronken.

Nu nog iets bedenken met het eten.
Misschien kan ik er wat vlees indoen, wat in die kleine vierkante bakjes zit, en dit aan haar geven, ook d.m.v. deze spuit?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Daisy en Ginger

Bericht door eveline1982 »

Kittens van deze leeftijd hoeven geen melk meer, hier kan je diaree mee opwekken met alle gevolgen van dien. Het zachtvoer maak je met water een soepje van, iets dikker dan. Ik doe het altijd met de achterkant van een thee lepeltje (lekker klein) in het spuitje, maak het niet te dik, anders raak je spuitje verstopt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Daisy en Ginger

Bericht door Scirocco »

Ik heb Ginger toennet gepakt, en haar via een lepeltje wat te eten gegeven.
Ze at niet veel, maar gelukkig wel wat.

Omtrent de melk wist ik niet.
Is het verder wel prima als ik een heel klein beetje melk meng met water?
Want anders drinkt Daisy het volgens mij niet.

Het spuitje werkte inderdaard niet, die zit nu verstopt.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Daisy en Ginger

Bericht door eveline1982 »

Ja je moet het zachtvoer echt heel dun maken, heb ook al met diverse verstopte spuiten gezeten hihi.

Als je graag melk wilt geven, geef dan een kattenmelk en inderdaad verdun dit met water. Je kan haar beter er niet te veel aan laten wennen, anders heb je zo een verwende kat die niks anders wilt ;) .

Geef haar zo een 4 a 5 x per dag natvoer (als dit mogelijk is) en doe dit op een rustig moment. Veel succes met haar!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie