Rekening in brievenbus van ander baasje.. Help!!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Rekening in brievenbus van ander baasje.. Help!!

Bericht door BillyJean »

dit kan je claimen op de WA verzekering.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Rekening in brievenbus van ander baasje.. Help!!

Bericht door artemis »

Lieve mensen, lees goed de quote en mijn reactie daarop in mijn vorig antwoord.

Daarmee wou ik enkel zeggen dat je in B ook verantwoordelijk gesteld kan worden voor bepaalde schade die je kat aan anderen toebrengt, indien dit bewezen kan worden. Een kat mag dus niet zomaar eender wat aanrichten omdat ze volgens de wet vrij mag loslopen.
Over de rest kan ik me niet uitspreken...
Geldt dat ook voor schade aan andere loslopende katten/dieren?
Geldt dat enkel op privé domein of ook op de openbare weg/plaatsen?
Dat weet ik niet.

Mij is enkel een geval bekend dat een kennis heeft meegemaakt (lang verhaal) en waarbij haar loslopende kat onopzettelijke schade heeft veroorzaakt bij buren binnen in hun woning, in mijn ogen door de schuld van de buren zelf. Er was bewijs en haar verzekering heeft de schade vergoed. Indien ze geen Familiale verzekering zou gehad hebben (want die is niet verplicht) dan had ze zelf voor de schade moeten opdraaien. Er bleef wel een vrijstelling van 300 euro ten haren laste.

Maar goed, het probleem van de TS doet zich in NL voor ;-)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Rekening in brievenbus van ander baasje.. Help!!

Bericht door Kattebeest »

Ken een vergelijkbaar probleem maar met honden. De bewijslast was min of meer duidelijker omdat een van de honden aan de lijn was (en 'dader' was). Wie was de schuldige in dit geval? De eigenaar van de dader die zijn hond netjes aan de lijn had of de loslopende hond die aangevallen werd? Het is heel lelijk afgelopen met slepende rechtszaken maar vooral ook onherstelbare burenellende.

Kasper is een paar keer flink toegetakeld door een buurtkat waarvoor ik ook naar de da moest. Goed, kat buiten dus eigen verantwoordelijkheid. Ook al gebeurde het in mijn eigen tuin. Verder geen stappen ondernomen. Afgewogen wat te doen maar heb gekozen zelf de da kosten te betalen.

Mocht ik een eigenaar aan de deur krijgen met een rekening voor da kosten vanwege een vechtpartij, zou ik het morrend betalen. Dol op Kasper maar geen controle op wat hij buiten uitspookt, vooral in zijn jonge jaren. Zo'n rekening is natuurlijk heel onprettig maar niet betalen zou wel eens nog veel onprettiger kunnen uitpakken.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Rekening in brievenbus van ander baasje.. Help!!

Bericht door artemis »

Nancy,

Pappie is hier op ons eigenste dakterras in zijn schildklierperiode (maar voor de diagnose er was) 2x serieus toegetakeld geweest door de kater van de achterburen. Die is de enige andere loslopende kat binnen ons huizenblok en absoluut de enige die aan ons terras kan, het is dan ook een enorm dominante en kolossale kater.

De eerste keer had Pappie een etterende abces op z'n kop als gevolg van een krab --> DA
De tweede keer had hij een verstuikte schouder --> DA
(Na de diagnose besefte ik pas dat Pappie zijn spieren verslapt waren door zijn ziekte en hij daardoor niet meer zo weerbaar was als weleer)
Het gebeurde dus op ons terrein maar ik ben nooit met de rekening naar de buren gegaan.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Rekening in brievenbus van ander baasje.. Help!!

Bericht door Kattebeest »

Jij dus ook niet met de rekening naar de buren gegaan....

Hier 2x behandeling aan een abces (onderrug - 60 euro met roes 6 jaar geleden, en achterpoot -30 euro consult 4 jaar geleden), de laatste keer was ook in de schildklierperiode van Kasper. Dat gebeurde dit jaar nog, 's avonds laat, dus spoed da en ook nog eens in het weekend: 180 euro. Kosten dierenambulance, want geen auto, niet inbegrepen. Bedragen er even bijgezet om te verklaren waarom de kosten die TS gepresenteerd kreeg misschien zo hoog zijn.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Rekening in brievenbus van ander baasje.. Help!!

Bericht door Dinky »

Kattebeest schreef:Ken een vergelijkbaar probleem maar met honden. De bewijslast was min of meer duidelijker omdat een van de honden aan de lijn was (en 'dader' was). Wie was de schuldige in dit geval? De eigenaar van de dader die zijn hond netjes aan de lijn had of de loslopende hond die aangevallen werd? Het is heel lelijk afgelopen met slepende rechtszaken maar vooral ook onherstelbare burenellende.

Mocht ik een eigenaar aan de deur krijgen met een rekening voor da kosten vanwege een vechtpartij, zou ik het morrend betalen. Dol op Kasper maar geen controle op wat hij buiten uitspookt, vooral in zijn jonge jaren. Zo'n rekening is natuurlijk heel onprettig maar niet betalen zou wel eens nog veel onprettiger kunnen uitpakken.
Dat is dus precies de reden waarom ik TS adviseer om het bij zijn WA-verzekering neer te leggen. Die vergoed het als het goed is ;-) Scheelt een hoop gedonder qua rechtszaken en burengeruzie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Rekening in brievenbus van ander baasje.. Help!!

Bericht door artemis »

Dinky, ik heb als Belg even gegoogeld op WA en het lijkt quasi hetzelfde als onze Familiale verzekering.
Maar is het niet de verzekering van de tegenpartij die moet uitkeren? En is er bij jullie geen vrijstelling/franchise? Hier is dat meestal de eerste 300€ die de aansprakelijke uit eigen zak moet betalen en het gaat hier om 150€.

En ja, het zou op straat gebeurd zijn... Hoe gaat de verzekering daarop reageren....

@ Nancy,
Ja ze worden dan zo zwak hè als de schildklier tilt slaat, en andere katten voelen dat aan. Als ik tijd heb zal ik me eens inlezen over Kasper ;-)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Rekening in brievenbus van ander baasje.. Help!!

Bericht door artemis »

@ Nancy, terug inlezen over Kasper. Er gaan hier plots wat belletjes rinkelen, sorry voor de vergetelheid. Heb een slapeloze nacht achter de rug.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Rekening in brievenbus van ander baasje.. Help!!

Bericht door Katelijne »

artemis schreef:Oeps Katelijne dat is helemaal niet zo hoor en dat is een grote misvatting bij veel mensen in België!
Een kat mag hier inderdaad vrij rondlopen daar waar een hond dat niet mag, maar als je kat aantoonbare schade tegenover anderen heeft aangericht dan ben je als eigenaar volledig aansprakelijk. Het probleem zit hem in de bewijslast die bij loslopende katten soms moeilijk is. Dat is het enige verschil!
in B kan je voor dergelijke gevallen ook je Familiale verzekering inschakelen (de WA in NL?) maar het probleem is dat er een vrijstelling van enkele honderd euro's is.
Aha! Weer iets bijgeleerd!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie