Poes agressief naar moederpoes (zusjes)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Danielle2902
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2013 11:33

Poes agressief naar moederpoes (zusjes)

Bericht door Danielle2902 »

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag waar ik op internet zo snel niet een antwoord op vindt.

Wij hebben twee poezen (zusjes) in huis van 1.5 jaar oud. Nu is één van de twee afgelopen vrijdag bevallen van 3 kittens. Dit is 's nachts gebeurd, voor dat ik door kreeg dat de poes aan het bevallen was, was de eerste kitten al geboren. De andere poes heeft dit dus ook zien gebeuren, zij heeft zelfs het bloed van de poes die aan het bevallen was opgelikt.
De tweede en derde kitten zijn later ter wereld gekomen, de andere poes heeft dit niet meer zien gebeuren, waarschijnlijk nog wel gehoord.

Nu we bijna een week verder zijn kan de poes de moederpoes (haar zusje dus) niet meer volledig accepteren. De doos met kittens staat op een stille plek en de moederpoes heeft hier zelfs haar eigen voerbakje staan. Al zijn de poezen samen buiten is er niets aan de hand. Zodra de moederpoes nog niet binnen is maar de andere poes wel begint zij hevig te blazen en te slaan naar de moederpoes.
Ook als de moederpoes in haar doos ligt bij de kittens wil de andere poes hier weinig tot niets van weten, naar mijn idee is ze hier door ook minder thuis of gaat mauwen zodra ze er langs is gelopen.
Naar de kittens kijkt de "agressieve" poes verder niet naar. Zij blijft er uit de buurt en lijkt er niet veel van te willen weten.

Ik hoop dat dit verhaal zo duidelijk is.. Moederpoes reageert overigens niet op het agressieve gedrag van haar zusje.
Toch zou ik graag een oplossing vinden. Ook al heeft moederpoes er weinig van, ik wil dat de andere poes zich ook op haar gemak voelt, het is tenslotte ook haar huis.

Graag hoor ik tips van jullie..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes agressief naar moederpoes (zusjes)

Bericht door Adriana »

welkom met een lastig probleem!
gelukkig trekt de moederpoes zich er weinig van aan maar ik zou haar en het nest erg goed beschermen..

straks zit je met moeder en zus (bonje) en loslopende kittens. en het is niet te voorspellen hoe zus naar de kittens reageert. het kan zijn dat zij zich afgewezen voelt, minder aandacht krijgt en haar huis eigenlijk niet (meer) wil delen..
je kunt beginnen met het ophangen van een feliwayverdamper om de kou wat uit de lucht proberen te halen en de toekomst zal leren hoe het verder gaat met de verhouding zus < -- > moeder en kittens.. en ik durf dat niet te voorspellen trouwens...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Danielle2902
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2013 11:33

Re: Poes agressief naar moederpoes (zusjes)

Bericht door Danielle2902 »

Bedankt voor je reactie, het is dus even afwachten begrijp ik.. Uiteraard houden wij het goed in de gaten :)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Poes agressief naar moederpoes (zusjes)

Bericht door lidewij020 »

Misschien ook even goed opletten of beide katten helemaal gezond zijn. Een kat met pijn of een ziekte kan agressie oproepen bij een andere kat, maar een kat die zelf pijn heeft of ziek is kan ook agressief worden. Houd ook goed alertheid, eten, plassen, poepen in de gaten. Even temperatuur opnemen bij beide katten kan nooit kwaad. Bij twijfel contact opnemen met de dierenarts.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Poes agressief naar moederpoes (zusjes)

Bericht door mittenslief »

ten eerste vindt ik het niet zo verstandig dat je moederpoes al naar buiten laat gaan, normaal gesproken laat een moederpoes haar ukkies niet alleen.....en het zijn waarschijnlijk de hormonen bij de andere poes dat zijn zo lelijk doet, zal ze snel laten helpen, kittens zijn er helaas al in overvloed......of heb je een rasje?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie