Vechtende kittens

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Lientje13
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2013 11:27

Vechtende kittens

Bericht door Lientje13 »

Vraagje, ik heb sinds gisteren een kitten erbij, maar mijn andere kitten is daar blijkbaar niet zo blij mee. Zij valt hem constant aan en die blijven maar vechten. Iemand een idee wat ik daar aan kan doen?
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Vechtende kittens

Bericht door BellePippa »

Ik zou als ik jou was het 'vechten' iets duidelijker uitleggen. Hoe dat precies in z'n werk gaat en dan kunnen de experts hier op het forum daar iets meer over zeggen.. Kittens schijnvechten namelijk ook veel, om elkaars grenzen op te zoeken.. Dus misschien schrik jij je dood, maar spelen ze gewoon op een vrij ruwe manier. Dus even dat 'vechten' helemaal omschrijven!
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vechtende kittens

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!

hoe oud zijn je kittens? (formaat-/leeftijdsverschil?)
wat Marthe ook al schrijft: kittens gaan vrij ruig met elkaar om. dat past in de leeftijdsfase want ze zijn volop in ontwikkeling, dat is hun manier van trainen, oefenen en gecorrigeerd worden.
kittens zijn goed in staat om grenzen aan te geven, tenzij het formaat en leeftijdsverschil te groot is.. dan worden ze bang en kruipen piepend weg..
bij kittens is 'piep is au is ho en zachtjes of opzooien!'

dit is dag twee en hoe is het nu? en hoe lang duurt zo'n stoei-sessie?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Vechtende kittens

Bericht door mittenslief »

ja leg het wat beter uit.....hoe beginnen ze, en hoe eindigt het?......is het piepen of gillen....en leeftijd is erg belangrijk, misschien kan je een filmpje maken?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
OlliverenCharlie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2013 22:43

Re: Vechtende kittens

Bericht door OlliverenCharlie »

Goedenavond!

Omdat ik deze topic met veel interesse en belangstelling begon te lezen, maar de berichtgeving ineens stopte (helaas!), heb ik zelf een account aangemaakt.

Onze eerste kater Oliver is inmiddels 10 maanden en sinds januari 2013 bij ons. Een Neva Masquerade (point variant van de Siberische kat). Een schat met een karakter! Lief en hardleers, eigenwijs en bovenal nieuwsgierig! :D.

Sinds afgelopen zaterdag is zijn (half)broertje er. Charlie, nu ruim drie maanden. Natuurlijk omdat wij het geweldig vinden, maar ook om Oliver een maatje te geven voor de momenten dat wij er niet zijn.

Oliver heeft er beduidend meer moeite mee dan wij dachten (onwetendheid uiteraard). Oliver is nooit agressief naar ons of bezoek en als er een andere kat door de tuin loopt vliegt hij niet door het raam. Wel nieuwsgierig, maar ja....

Op advies van de eigenaresse van de cattery hebben wij de heren aan elkaar voorgesteld en dat begon onderzoekend en geinteresseerd. Oliver heeft twee keer geblazen, maar dat is logisch. Inmiddels zijn we twee goede dagen verder en proberen we de heren rustig aan elkaar te laten wennen. Oliver heeft volledige focus op Charlie (die krijgt geen seconde rust), maar andersom is dat niet het geval. Charlie komt net uit de cattery en is veel andere katten gewend.

Oliver is uit zijn hum (logisch!), geeft soms een likje en snuffelt aan hem (en zijn achterste), maar daarna duikt hij er bovenop. Lijkt op spelen, maar eindigt 9 van de 10 keer met een Charlie die gromt en piept. Oortjes plat etc... We proberen "de natuur" zoveel mogelijk haar werk te laten doen, maar grijpen in (niet boos, maar wel kordaat) als Oliver te ver gaat. Hij grijpt hem dan echt vast en wil hem bijten. Hij is drie keer zo groot en veel zwaarder, dus een ongelijke strijd.

Is dit normaal? Doen we er goed aan om het een paar keer per dag te proberen en alleen in te grijpen als Charlie piept of gromt?

Anyway, hoe meer gericht advies van ervaringsdeskundigen, hoe liever!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Vechtende kittens

Bericht door eveline1982 »

Ik denk dat je er je beter niet mee kan bemoeien, hoe zielig ook. Zolang er geen bloed vloeit.....Ws wil jullie Oliver even heel erg goed duidelijk maken, dat hij de grootste en stoerste is. En zolang Charlie gaat piepen, grommen en blazen geeft hij zich niet goed genoeg over. Dus ws ook een dominantje. Probeer het ingrijpen zolang mogelijk uit stellen, en laat het ze zoveel mogelijk zelf uitzoeken. Heeft soms even de tijd nodig voor iedereen begrijpt waar zijn plek is :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
OlliverenCharlie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2013 22:43

Re: Vechtende kittens

Bericht door OlliverenCharlie »

Dank je wel voor je reactie! Het hoofd zegt dat ook, maar het hart... Lijkt vandaag weer een procent beter te gaan. Wel nog flink aanvallen af en toe, maar Oliver gedoogd zijn aanwezigheid nu ook iets vaker en langer. Muizenstapjes, maar stapjes....
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vechtende kittens

Bericht door Ms Maaike »

Begrijpelijk dat je hart dat zegt, maar je hebt het kitten nog maar een aantal dagen. :) Het is niet raar dat ze 'vechten', dat is om de rangorde te bepalen. Als je dat onderbreekt door in te grijpen (op welke manier dan ook), dan duurt het bepalen van die pikorde alleen maar langer. Geef het even de tijd. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie