Chineesje vs Snickers en Bounty..

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Renatevanderveer

Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door Renatevanderveer »

Hoi!

Zoals jullie weten delen Alexander en ik het terrein met zijn ouders.
Zijn ouders hebben ongeveer 10 katten en drie honden.
Vorige zomer hebben wij Snickers voorzichtig geïntroduceerd aan de kattenroedel.
Vrijwel meteen was het koek en ei, nooit waren er problemen.
Als Snickers naar buiten ging, ging hij naar zijn vriendjes bij mijn schoonouders.
Ook met de honden heeft het nooit tot problemen geleid, Snickers en Donja* bleven op gepaste afstand.
Van Patty kreeg hij soms een neusje en met chihuahua Boris heeft Snickers een vriendschap gesloten voor het leven.

Afgelopen december hebben wij onze kleine vriendin Bounty erbij gekregen.
Vanwege de ziekte(s) van Bounty en de winter hier in Drenthe zijn beide katzels lange tijd binnen geweest.
Dit werd geaccepteerd door zowel Snickers als Bounty.
Tussen Snickers en Bounty is een hele hechte vriendschap ontstaan.

Een paar maanden geleden hebben we Snickers en Bounty opnieuw geïntroduceerd aan de katten.
Eerst hier aan Vlekje en Tijger (de poezen die hier ook achter wonen).
Dit heeft een paar dagen geduurd en alles gaat het prima mijn viertjes.

Snickers en Bounty hebben ontzettend veel plezier bij ons buiten. Ze genieten er echt van.
Tot vorige week. Chineesje, één van de katers van mijn schoonouders, viel Snickers aan.
Tot bloedens toe heeft hij Snickers geslagen en gebeten. Snickers is onder de spijlen van ons huisje gekropen.
Een week bleef Snickers angstvallig bij huis en nog steeds, hij ligt hele dagen ons onze tuinset.

Chineesje loopt hier inmiddels steeds vaker en valt ook Vlekje en Tijger aan.
Gelukkig blijven deze ruzies beperkt tot een paar tikken.

Een paar dagen is het goed gegaan en hebben we Chineesje niet gezien hier op ons stuk van het terrein.
Tot een half uur geleden.. Snickers en Bounty lopen buiten, nog even voordat het zo gaan regenen.
Opnieuw een hoop gegil, geblaas en hoorbare meppen. Bounty vliegt naar binnen en vlucht onder onze bank.
Snickers volgt niet veel later en Chineesje wil achter ze aan rennen.


Daar heb ik een stokje voor kunnen steken en ik heb Chineesje weggestuurd.
Bounty zit momenteel nog steeds onder de bank en is niet aanspreekbaar.
Snickers probeert Bounty te bereiken, maar dan haalt Bounty uit.
Beide katzels lijken niet gewond, enkel erg geschrokken.

We vinden de situatie erg vervelend hoewel we weten dat dit de natuur is.
Hebben jullie tips voor ons om dit soort gevechten te voorkomen?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door mittenslief »

phhh lijkt me moeilijk maar wel de normale gang......aso"s zijn overal en vooral de nieuwkomers worden dan ff goed te grazen genomen.....je kan ze op zelfverdediging doen ;-)......... geintje
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door Ms Maaike »

Lastig lastig... Je kan je katten moeilijk weerbaarder maken of Chineesje minder dominant. Alhoewel... Is Chineesje gecastreerd?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door Renatevanderveer »

Nee. Chineesje is niet gecastreerd.. Daar doen mijn schoonouders niet aan..
Een lastige discussie volgt dan.. Die win ik toch niet..

Inmiddels is Bounty onder de bank vandaan.
Renatevanderveer

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door Renatevanderveer »

Inmiddels lopen de ruzies uit de hand en gebeurt er minstens één keer per dag wel iets..
Niet alleen naar Snickers, Bounty, Vlekje of Tijger, ook de anderen moeten eraan geloven.
Ik heb er voorgedragen Chineesje te laten castreren, maar daar wil men niet aan.
Ze zijn bang dat hij dan wegloopt.. Ik heb zelfs al voorgesteld het dan zelf te betalen, maar nee.

Chineesje zelf is niet meer voor rede vatbaar, ook naar ons haalt hij ontzettend uit.
Ik vraag me af of hij misschien iets onder de leden heeft wat hem zo agressief maakt.
Ook wanneer ik dit voordraag aan mijn schoonouders word mijn liefde voor het dier niet begrepen.

Als ik nu in de gaten krijg dat Chineesje in onze buurt is, stuur ik hem weg.
Hij heeft het inmiddels goed in de gaten, want hij maakt zich uit de voeten zodra hij me ziet.
Naar Bounty is hij nog het meest vriendelijk, daar werd gisteren nog neusje neusje mee gedaan.

Ik weet dat jullie hier waarschijnlijk ook geen antwoord op weten..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door Adriana »

zijn je schoonouders ook niet gevoelig voor het argument dat als ongecastreerde chinees zo blijft etteren, dat hij dan ook nog riskeert klop te krijgen van een andere kater?
en zo'n beet kan fors verkeerd uitpakken want het besmettingsgevaar kan groot zijn.
en dan wordt het op die manier einde oefening voor chinees, die er zelf niks aan kan doen..
willen ze dat op hun geweten hebben terwijl ze kennelijk ook erg verknocht aan hem zijn?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb ze het andersom uitgelegd, al is de boodschap hetzelfde.
Snickers kwam de vorige keer onder het bloed weer terug, dat gun ik hem niet nog een keer.
Bounty heeft al eens een halfuur onder de bank gezeten door een aanvaring met Chinees.

Ik zal het nog eens aandragen, desnoods breng ik hem zelf, er moet gewoon wat gebeuren!
Eén probleem.. Chineesje is niet te vangen..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door nellebel »

chinees zal eerder weg lopen van huis als hij niet gecastreerd is. maar dat argument heb je vast al gebruikt. omdat bounty een meisje is zal hij haar misschien iets makkelijker accepteren.
misschien mankeert hem toch wel iets als hij voorheen wel gewoon met de anderen ook overweg kon.
tja en hem vangen. kunnen zij hem ook niet pakken? of ergens heen lokken en dan met dikke handschoenen hem pakken?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door Sifra »

Heel herkenbaar. Hier in de buurt loopt ook zo'n ongecastreerde macho rond. Helaas sproeit hij niet in z'n eigen huis, dus z'n baasje, mevr. X vindt het niet nodig hem te laten castreren. Ik heb er wel eens over gefantaseerd hem te vangen en door mijn broer -die hier niet bekend was- onder de eigen naam van mevr. X naar de dierenarts te laten brengen. En dan het telefoonnummer van mevr. X opgeven en zeggen: "Belt u mijn vrouw maar even als hij opgehaald kan worden." :lol:
Nooit gedaan, maar het leek me wel humor.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door nellebel »

je zou het bijna nog echt overwegen.
vraag me trouwens af hoe je schoonouders reageerden toen ze hoorden dat chinees tot bloedens toe je katten hebben aangevallen? doet ze dat niks?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Renatevanderveer

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door Renatevanderveer »

Mijn schoonmoeder die schrok, mijn schoonvader vertelde dat Chineesje zijn broertjes ook aanvalt..
Wel heeft ook de broer van Alex aangegeven dat zijn poezen ook de dupe zijn..
Toen Snickers zo heftig reageerde heb ik de dierenarts gebeld..
Deze gaf aan dat katerruzies vaker voorkomen, het is het bepalen van de rangorde..

Ik denk inmiddels niet meer dat dat het is..
De enige die momenteel bespaart blijft is Bounty..

Gisteren is Chineesje overigens wel teruggepakt door Tijger, die joeg hem de sloot in.
Sindsdien is Chinees niet meer gespot.
Renatevanderveer

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door Renatevanderveer »

De afgelopen week nauwelijks gevechtjes of ruzies opgemerkt.
Enkel gisternacht hoorden we Chineesje en Vlekje heel hard gillen.
Toen we wilden kijken waren beide katten uiteraard al weg.

En vanmiddag kwam Chineesje weer even kijken, ditmaal liepen hij en Bounty over het dak van één van de schuren.
En er werd voorzichtig neusje en neusje gedaan, waarna Bounty begon te grommen.
Een flinke blaas en een grom waren genoeg om Chineesje weg te sturen.

Zou hij het leren? *klopt af*
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof chineesje in elk geval een vorm van respect heeft naar Bounty toe ;)
Zou wel fijn zijn voor jullie wanneer chineesje niet meer gaat vechten met de anderen :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door nellebel »

zul je zien dat kleine bounty straks de baas is over al die kerels. zoals een echte diva betaamd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Renatevanderveer

Re: Chineesje vs Snickers en Bounty..

Bericht door Renatevanderveer »

Na een lang gesprek met mijn schoonmoeder had ik haar eindelijk zover.
We mochten proberen Chineesje te vangen en hem dan morgenochtend naar de dierenarts brengen.
Chineesje zat op de oprit en voorzichtig heeft Alexander geprobeerd hem te lokken.
Chineesje is echter zo bang geworden voor mensen, dat hij zich niet laat vangen.

Chineesje zelf zit onder de wondjes, zijn hele snuitje zich eronder..
We zullen dus eerst het vertrouwen van Chineesje opnieuw moeten winnen, voordat ik hem naar de dierenarts kan brengen.
Maar we zijn in ieder geval een stapje verder.

Vorige week is Snoopy bevallen van vier gezonde kittens en poes Ginger blijkt ook zwanger te zijn.
Ik werd misselijk toen ik het hoorde.. Hoe schattig de kittens ook mogen zijn, het moet een keer stoppen.
En als mijn schoonouders het niet doen, doe ik het. De dierenartsenpraktijk weet ervan.
Zodra ik een kater heb kunnen vangen, mag ik hem de volgende morgen komen brengen.
Ongeacht wanneer.

Voor nu richt ik me voorzichtig op de kindjes van Snoopy.
Ze zijn prachtig. Eén kleine Bounty (Ja, echt..) een mini Chineesje en twee cypertjes.
Mijn schoonmoeder wil ze verkopen, ik probeer op zoek te gaan naar een goed huisje.
Al is dat, in deze tijd van het jaar, ontzettend moeilijk.
Ik breng ze nog liever naar het asiel dan dat er een advertentie op Marktplaats komt..

Ik hoop dat jullie mijn situatie en standpunt begrijpen.
Het zijn niet mijn katten en hoewel ik al bijna twee jaar proberen tot mijn schoonouders door te dringen,
ben ik al blij met deze kleine stap in de goede richting.
Mijn schoonmoeder staat open voor castratie van de dieren en dat vind ik al heel wat.
Plaats reactie