Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door pinguin »

Hoi allemaal

Mijn balkon is voor zo ver mogelijk afgesloten om te voor komen dat mijn schatten ontsnappen. Dit ging eigenlijk altijd goed tot een paar dagen geleden. Ineens zag ik een andere kat proberen op mijn balkon te komen. Op dat moment waren die van mij binnen maar werden boos op de ongenode gast. Nu lukte het die kat niet om op mijn balkon te komen. Dus de rust keerde al weer snel terug. Maar sinds dien zijn mijn katten onrustig als ze het balkon op gaan. En is er gisteravond menig staar sessie geweest waar bij de "indringer" duidelijk van zich liet horen. En mijn katten fel reageerden, met dikke staarten en terug mauwen. Ondanks dat ik een handdoek voor het gaas had gehangen. Uit eindelijk heb ik ze maar binnen gehaald maar waren vreselijk boos en onrustig omdat ze die andere kat nog steeds konden horen.
Vanmorgen liet ik ze even onder toezicht naar buiten en tot mijn grote schrik wist sproet te ontsnappen en zat ineens op een ander balkon. Gelukkig schrok die zelf ook en kwam gelijk weer terug. Maar het is wel duidelijk dat ze er alles aan doen om bij die andere kat te komen. Inmiddels moeten ze voorlopig binnen blijven, maar merk dat ze nog steeds heel boos zijn.

Van wie die kat is? Heb geen idee probeer ik nog achter te komen. Maar wat kan ik nu doen om de rust weer terug te krijgen, en te voor komen dat ze de frustraties straks op elkaar uitleven?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door nellebel »

kun je aan die kat komen? misschien dat je hem een briefje onder zjin riempje ofzo kunt doen? als hij dat draagt. en anders misschien eens rondvragen in de buurt. en kijken waar hij vandaan komt. wel vervelend hoor, heb jij alles goed voor elkaar voor sproet en snabbel, en zijn ze nog de dupe omdat iemand anders zjin zaakjes niet regeld
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door Ms Maaike »

Hier ook een indringer (komt niet in m'n tuin, maar aan de rand is al erg genoeg) waar Pippi extreem op reageerde. Het is wel minder geworden, maar daar is een maand overheen gegaan en een kaal pootje door stresslikken. Ik snap je gevoel dus heel goed, maar ik denk niet dat je kan/mag verwachten dat de kat 'opgesloten' wordt door z'n huidige eigenaren. Voor de eigenaar van de vreemde kat zal het probleem bij jou liggen vrees ik. Probeer je katten binnen af te leiden (misschien ook wat valeriaan wapperen bijvoorbeeld).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door nellebel »

maar dat is juist de verkeerde instelling vind ik. als eigenaar ben je verantwoordelijk voor je kat. hij hoeft zijn kat niet op te sluiten, maar denk dat er veel "kattenhaters" zijn omdat er mensen zijn die hun kat in andersmans tuin laten schijten en rondlopen.
zo ook mijn buurman. die haat katten (hij heeft een vijver en een mooie siertuin), ik heb het er wel eens met hem over gehad. hij vind onze katten wel lief omdat wij onze verantwoordelijkheid nemen. ik zit ook niet op loslopende honden te wachten en ook niet op loslopende katten.
pinguin heeft alles netjes geregeld voor haar sproet en snabbel, en zij zit nu met het probleem. dat vind ik niet eerlijk.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door Ms Maaike »

Is het ook niet. :( Mijn ervaring is helaas niet zo positief, dat heeft waarschijnlijk mijn post beïnvloed. Wellicht is de eigenaar van deze vreemde kat wel voor rede vatbaar. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door pinguin »

Ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen kat. Daarom heb ik er ook voor gekozen mijn balkon af te zetten zodat b.v mijn kat loze buurman geen last van die 2 heeft. Dat snabbel en sproet boos worden op een andere kat die ze zien lopen oke. Maar in dit geval vind ik ook dat de eigenaar de keuze moet maken, laat ik mijn kat benende op gemeente grond los of ze ik mijn balkon af en hebben andere geen last van mijn dier.

ik heb de woningbouw gebeld maar nog geen reactie op gehad.

De kat voor zien van een briefje lukt niet want daar voor blijft die net de ver weg.

Maar ondertussen zit ik nog steeds met 2 hele onrustige katten binnen, omdat de indringer steeds probeerd op mijn balkon te komen. Valeriaan komt hier niet meer huis, en op catknip reageren ze momenteel niet. Als ik ze nu effen een paar dagen binnen hou kan het gedrag dan weer afzwakken denken jullie?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door AnneLore »

ik denk het wel. als ze een paar dagen minder/geen prikkels van de andere kat hebben, zakt het waarschijnlijk wel af. intussen heel veel afleiding bieden denk ik? spelen, voedselverrijking, enz?) misschien een hip nieuw speeltje kopen?
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door eveline1982 »

Helaas is er geen wet op loslopende katten. De woningbouw kan hier dus weinig aan doen. Je zou kunnen proberen de eigenaar te achterhalen, en als die niet voor rede vatbaar is, een schutting oid aan de zijkant zetten, dan kunnen jouw katten die andere niet zien. Eerlijk is het absoluut niet, maar er zijn helaas nog erg veel asociale katteneigenaren.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door pinguin »

Ja, maar een eigenaar mag toch aan geven geen kat op zijn eigen balkon te willen? Ik ga me van het weekend eens verdiepen in die wetgeving.

Ik zit er anders ook nog aan te denken om een stuk gaas te kopen en vragen of mijn buurman die wil plaatsen dan kan die kat daar niet meer heen. Want ook hij word het zat en wil die kat niet op zijn balkon hebben.

Het is maar een klein stukje dat ze elkaar kunnen zien maar das haast niet af te zetten. Ga het nog wel proberen.

Voor nu probeer ik eerst de rust hier onderling terug te krijgen, want met name sproet is echt boos en knorrig en reageert dat af op snabbel.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
lisaasil12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jun 2013 20:10

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door lisaasil12 »

heey,

Ik train 1 van onze 5 katten, dat werkt heel goed. Hij word daar kalm van en heeft geen tijd om te ruzie te maken, maar dit kost wel tijd. Een ander idee is om het balkon eerst goed schoon te maken, zodat de geur van die andere kat weg is. Verder is het slim om als je katten onrustig zijn de gordijnen naar het balkon te sluiten. Zij hebben een veel beter gehoor als wij dus een handdoek ofzo helpt niet. Spuit zodra de vervelende kat miauwt met een plantenspuit op hem, hij krijgt dan een negatieve herinering aan zijn eigen gemiauw en zal het minder vaak doen (doe het wel langere tijd aangezien een kat tijd nodig heeft om de lijn tussen miauwen en water te stellen) Of Ga naar een dierenwinkel die hebben misschien een ander idee.


Hopelijk heb je hier wat aan :grin:
14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes :)
Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door pinguin »

Het zal ook gebeuren als ik weg ben en snabbel kan achter de gordijnen komen. Maar planten spuit kan wel want dit is echt een brutaal nest. Misschien wel effen tijdelijk iets van kat off spuiten op de balkon scheidslijn.

Hij zat net dus wel op mijn balkon, gelukkig waren die van mij binnen. Maar kreeg de kat niet gevangen. Anders had ik hem in de draagmand kunnen doen en zo deuren afgelopen in de hoop de eigenaar te vinden.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door eveline1982 »

Vind het ook asociaal hoor, maar doordat er geen wet is op het loslopen van katten kan er zo weinig. De kat mag helaas op jouw balkon komen hoe vervelend ook. Maar jij mag er wel voor kiezen om je balkon af te sluiten zodat hij er niet op kan. Hele lastige situatie! Hoop dat je snel de eigenaar traceert en er te praten mee valt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door castratenkoor »

Tja helaas ken ik de frustratie. Hier ook 8 hyperende katten regelmatig - door een mijn tuin terroriserende aso-kat. Als ik er met een plantenspuit achteraan ga valt hij mij schreeuwend gewoon aan. Die kat spoort echt niet.

Maar wat ik niet helemaal snap, je balkon is dus niet 100% cat proof afgesloten als de vreemde kat erop kan en als Sproet eraf kan. Daar valt dus nog verbetering in te winnen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door nellebel »

erg vervelend hoor. wij hebben hier ook eerst beneden rolluiken gekocht omdat onze nellie toen knettergek werd van de buurtkat die buiten op onze vensterbank zat. arme nellie voelde zich niet meer veilig in haar eigen huisje met die indringer voor de raam.
kattenval? zodat je dan met de kat kunt kijken van wie hij is, of chip laten uitlezen?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe kat in de flat maakt mijn katten onrustig/boos

Bericht door pinguin »

Ik was er echt van overtuigd dat mijn balkon katproof was. Want ze komen er bijna 10mnd nog nooit 1 poging gedaan te ontsnappen. En nu ineens sproet wel :cry:

Mijn balkon gaat daar nog verder worden afgezet maar dan nog kunnen ze elkaar ruiken. Omdat die andere kat aan de andere kant van het schot gaat zitten mauwen. Nu geloof ik nooit als het een gevecht word die vreemde het gaat winnen maar heb er geen zin om een hoge dierenarts rekening te krijgen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie