nieuwe kitten introduceren bij kat van de buren.

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
ilona83
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2013 21:22

nieuwe kitten introduceren bij kat van de buren.

Bericht door ilona83 »

Binnenkort neem ik een kitten.
Dit word mijn eerste kat.
Ik heb wel een hond, maar zij gaat relatief goed om met katten.
(Mijn hond ging eerder wel achter de katten aan, maar na veel training kan ik haar loslaten op een boerenterijn met zeker 12 katten...en ze laat de katten met rust...sterker nog..soms zit ze te snuffelen aan een kat en de kat laat het gelukkig gewoon toe.)

Goed...nu is mijn vraag meer over andere katten.
Ik heb een buur en die heeft een volwassen kat.
Is het mogelijk om een kitten te sosialiseren met deze kat?
De volwassen kat is wel geholpen (is een mannetje)

Nu moet de kitten die ik aanschaf ook zeer sosiaal naar alles en iedereen worden aangezien ik deze (samen met mijn hond) mee wilt nemen naar bejaardentehuizen als een AAI-kat.
De kitten moet dus leren om geaait te worden door diverse mensen..doordat ze een kat kunnen aaien, raken ze wat meer uit hun sosiale isolement.

Mijn vraag is dus of het mogelijk is om de kat extreem sosiaal te krijgen.
Ook rondom andere katten, buiten mijn huis om.

Ik verwacht niet dat het dikke maatjes zullen worden (zou wel fijn zijn) maar mijn doel is om deze katten elkaar gewoon leren te tollereren in dezelfde ruimte.
Als de katten dan samen zullen zijn, is er altijd een volwassen persoon erbij.

Tja..hoe maak je een kitten extreem sosiaal??
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: nieuwe kitten introduceren bij kat van de buren.

Bericht door eveline1982 »

Een kitten kan je niet extreem sociaal maken. Je hebt gewoon geluk als je een theemuts krijgt die alles gezellig en leuk vind. Zowiezo zou ik het de eerste periode niet doen, mee nemen naar verschillende omgevingen. Kittens zijn tere wezentjes die snel ziek kunnen worden van stress. Net als bij baby's, geldt ook voor kittens, rust en regelmaat.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
ilona83
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2013 21:22

Re: nieuwe kitten introduceren bij kat van de buren.

Bericht door ilona83 »

Okee...daar kan ik me helemaal in vinden.
Maar als je dan de eerste keuze van een nest heb, hoe kan je dan merken dat je een ''theemuts'' heb?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: nieuwe kitten introduceren bij kat van de buren.

Bericht door eveline1982 »

Degene die direct naar je toe komt, kopjes geeft en het hardst spint ;) . Maar karakters kunnen in de loop der tijd veranderen, door bijv castratie. Ik denk dat je met een katertje nog de meeste kans maakt dat het een knuffel word. Maar als hij toch niet geschrikt blijkt voor het verzorgings tehuis dan is dat toch ook niet zo een dilemma? Ik neem aan dat je de kat in de eerste instantie als maatje voor jezelf neemt?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: nieuwe kitten introduceren bij kat van de buren.

Bericht door eveline1982 »

Ik zat nog te denken, je zou ook naar het asiel kunnen en kijken naar een jong volwassen kat, daar is het karakter al van bekend en er zit er vast wel 1tje die het liefst de hele dag op schoten ligt :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nieuwe kitten introduceren bij kat van de buren.

Bericht door Dinky »

Toen ik het stukje las over het feit dat de kat extreem sociaal moet zijn dacht ik inderdaad ook aan een volwassen kat uit het asiel. Juist omdat het karakter daar veel beter te beoordelen is dan bij een kitten.

Je kan de kitten wel aan verschillende mensen laten wennen (en wellicht aan tuigje omdat dat makkelijker meenemen is naar een bejaardentehuis?) door verschillende mensen bij je thuis uit te nodigen. Dan merk je ook wel of de kitten dat prettig vind of juist niet.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie