Is mijn kater te enthousiast??

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
tess86
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2013 14:57

Is mijn kater te enthousiast??

Bericht door tess86 »

Ik zie dat er al veel topics gaan over dit onderwerp, maar mijn situatie is geloof ik weer net iets anders dan de meeste verhalen die ik lees. Het betreft het katertje (1 jaar en gecastreerd) dat al een tijd bij mij woont een kitten (meisje) die gisteren de trotse eigenaar van mij is geworden (zoals dat bij katten gaat ;-) ).

De twee katten hebben vannacht apart geslapen en vanochtend heb ze bij elkaar gezet toen ik ze eten gaf. In het begin waren ze heel voorzichtig en hebben ze wat met elkaar gegeten. Maar de kater begon na het ontbijt de kitten echter te bespringen en telkens in haar nek te bijten. Hij blaast of gromt niet naar de kitten, maar de kitten doet dit wel naar hem. Ik heb daardoor het idee dat de kater erg enthousiast is en met de kitten wil spelen, maar dat dit te heftig is voor de kitten. Kan dit kloppen? Soms likt mijn kater haar ook, bijvoorbeeld toen ze in de drinkbak gevallen was (:lol:) likte het katertje haar droog! Dit gelik wordt dan wel weer snel vervangen met bijten..

Ik probeer zo min mogelijk tussen beide te komen, maar de kitten krijgt geen moment rust, dus ik heb haar nu even apart gezet (ik weet niet of dit verstandig is, ik heb namelijk ook gelezen dat dit de introductie alleen maar kan verlengen). Ik vraag me af in hoeverre het spelen is of vechten, omdat de kitten steeds blaast en gromt, maar de kater niet. Heeft iemand tips (of de link naar een topic die hier goed op aansluit? Het lukt me niet deze zelf te vinden..)? Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Is mijn kater te enthousiast??

Bericht door eveline1982 »

Ik neem aan dat het poesje een jonge kitten is? Een 1 jarige kat is vaak iets te lomp en druk voor een klein kittentje. Ik vang zelf ukkies op en mijn kater Beer van 1 jaar oud, kan soms enorm wild met ze spelen. Lekker in dat strotje bijten, terwijl ik weer kom aangesneld om het kleintje te redden ;) . Ik zou ze de eerst komende tijd nog niet alleen bij elkaar laten als je kater zo enthousiast is. Apart zetten is denk ik de enigste oplossing. Als je kitten wat ouder en sterker is kan ze wat beter voor zichzelf opkomen en zich beschermen tegen de kattenstreken van je kater.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
tess86
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2013 14:57

Re: Is mijn kater te enthousiast??

Bericht door tess86 »

Ha Eveline,
bedankt voor je snelle antwoord! Het is inderdaad een jonge kitten. Ik zal ze voorlopig apart blijven zetten als ik er niet bij kan zijn. Het ziet er zeker lomp uit, maar gelukkig niet echt vijandig. Mijn kater knipoogt ook naar d'r, dat is een goed teken toch?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Is mijn kater te enthousiast??

Bericht door eveline1982 »

Zowiezo klinkt het goed, als hij haar al wast komt het snel goed tussen die 2 :) . Maar een ongelukje zit in een klein hoekje en zo een ukkie kan zich nog niet goed beschermen tegen een grote kater. Ik zou ze goed in de gaten houden als ze samen zijn en als je denkt dat ze samen alleen kunnen zijn, die stap dan ook nemen. En zo te horen is het puur spelen wat hij doet, en misschien een klein beetje domineren (nekkie bijten) even laten zien wie de baas is. Dat is helemaal niet erg, en zou dat ook niet corrigeren. Als ze echt gaat gillen en hij stopt niet, dan pas ingrijpen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
tess86
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2013 14:57

Re: Is mijn kater te enthousiast??

Bericht door tess86 »

Fijn, dat stelt me gerust ;-). Het helpt me m'n katten beter te begrijpen!
Het gaat nu al een stuk beter! Ze hebben zelfs al samen naast elkaar gegeten, heb er vertrouwen in dat het goed komt.
Nogmaals bedankt! :-)
Merel Lavinia
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2013 20:33

Re: Is mijn kater te enthousiast??

Bericht door Merel Lavinia »

Ik zit in een zelfde situatie. Mijn kater van 6 kilo wil vol enthousiasme op mijn 14 weken oude kitten springen, en ook in zijn keel/nek bijten. Maar door ze met elkaar te confronteren wordt het kitten steeds beter in van zich af bijten.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Is mijn kater te enthousiast??

Bericht door pinguin »

Tess86 dat wat jij typt is alleen maar goed. Als het kitten wat sterker is dan zal die ook van zich afbijten en kan jij s`avonds je t.v uit zetten ;-) Dan heb je het veel te druk met katten tv :lol:


Merel Lavinia zo lang je geen angst zie bij je kat zou ik het wel in de gaten houden, maar niet ingrijpen.

Hier gebeurd het heel soms ook wel eens dat Sproet, Snabbel in zijn nek grijpt. Waarom? Heb echt geen idee. Maar weet wel als snabbel dit echt niet wil hij Sproet wel op zijn donder zal geven. Ze wegen ongeveer even veel en zijn echt aan elkaar gewaagd.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie